Új korszak a rakétatechnológiában: A New Glenn sikeres startja
Jeff Bezos rakétavállalata, a Blue Origin történetének egyik legnagyobb sikerét érte el, amikor a New Glenn (NG-1) nevű rakéta magyar idő szerint csütörtökön reggel 8 órakor startolt el a floridai Cape Canaveral űrállomásról. Ez a cég első olyan rakétája, amely elég erős ahhoz, hogy műholdakat tudjon pályára állítani az űrben – írja a CNN.
A szerkezet egyúttal sikeresen állította pályára a Blue Ring Pathfinder nevű demonstrációs eszközt. A Space.com beszámolója szerint a start után 12,5 perccel érte el az NG-1 a pályáját, ezzel sikerült teljesíteni a mostani repülés legfőbb célkitűzését.
Hatalmas befektetés a fejlesztésbe
A New Glenn rakétát a Blue Origin fejlesztette ki, nagyjából 2,5 milliárd dollárból, vagyis körülbelül 999,5 milliárd forintból. Mivel Jeff Bezos nem volt hajlandó elárulni, hogy mekkora összeget fektetett a programba, így a fenti ár is csupán becslés. Az indítása költsége 68 és 110 millió dollár (27–44 milliárd forint) között mozoghat.
A 98 méter magas és 7 méter széles rakéta tömege 45 tonna, és alkalmas arra, hogy 13 600 kg-nyi hasznos rakományt vigyen magával a Föld körüli GTO-pályára. Alacsony földi pályára 45 tonna rakomány szállítására képes. A fejlesztése 2013-ban kezdődött.
A rakéta neve és jellemzői
A rakétát a NASA egykori űrhajósa, a 2016-ban elhunyt John Glenn tiszteletére nevezte el a cég New Glennek. Ő volt a harmadik amerikai asztronauta, aki eljutott a világűrbe, és az első, aki megkerülte a Földet.
A New Glenn két fokozatból áll: az első 57,5 méter magas és összesen hét darab, a Blue Origin által fejlesztett BE-4 (Blue Engine 4) hajtóművel szerelték fel. Ezek összesen 17 150 kN tolóerőt képesek kifejteni. A rakéta második fokozata ennél jóval kisebb, 23,4 méter magas, és összesen két darab BE-3U hajtómű működteti, ami a BE-3 (Blue Engine 3) hajtómű egyik variánsa. Ezek együttes tolóereje 1424 kN.
Míg az első fokozat 190 másodpercig, addig a második fokozat 644 másodpercig képes üzemelni.
Landolási problémák
A rakétát úgy tervezték meg a mérnökök, hogy a SpaceX rakétáihoz hasonlóan landolni tudjon az első fázisa. A mostani teszt során az első landolást is össze akarta hozni a Blue Origin, ám ez nem sikerült. Hogy pontosan mi történt, nem tudni, de az biztos, hogy a rakéta ezen része megsemmisült.
Az első fokozatnak egyébként a Jacklyn nevű tengeri platformon kellett volna leszállnia, amit Jeff Bezos az édesanyjáról nevezett el. A probléma akkor lépett fel, amikor a mérnökök ismét be akarták kapcsolni a hajtóművet, hogy leszállásra bírják a New Glennt.
Az első fokozatot úgy tervezték meg a mérnökök, hogy legalább 25 indításhoz lehessen használni.
Jövőbeli tervek
A jövőben fontos szerep hárulhat az NG-1-re. A CNN szerint a NASA azt tervezi, hogy két űrszondát is pályára állít majd a segítségével a Mars körül. Emellett egyéb kereskedelmi repüléseket is végez majd a rakéta, beleértve azt is, hogy az Amazon a segítségével állítja majd pályára a saját, internetet sugárzó műholdjait.
Érdekesség, hogy a Blue Origin rakétái képesek újrahasznosított alkatrészekből épülni, ami jelentősen csökkentheti a költségeket és a környezeti hatásokat.
Források: CNN, Space.com



