Digitális láthatatlanság: Az internetes hozzáférés hiánya az iskolákban
A COVID-19 világjárvány egyik tanulsága az volt, hogy sok család nem rendelkezett megbízható internet-hozzáféréssel otthon. Ahogy az iskolák bezártak és az órák online formára váltottak, az oktatók sietve improvizáltak megoldásokat a gyengébb kapcsolattal rendelkező családok számára. Mobil Wi-Fi hozzáférési pontokat állítottak fel iskolai buszokon, hordozható hotspotokat küldtek haza azoknak, akiknek szükségük volt rá, és még sok más intézkedést hoztak.
Már a járvány előtt is folytak az erőfeszítések a „házi feladat szakadék” áthidalására, amely a diákok között húzódik, akik könnyedén be tudnak jelentkezni otthon, hogy hozzáférjenek fontos iskolai anyagokhoz, és azok között, akik nem rendelkeznek megbízható otthoni internetkapcsolattal. Most, hogy az iskolák újra megnyíltak és a járványügyi segélyprogramok lejárnak, fennáll a veszély, hogy ez a szakadék gyorsan szélesedni fog, hacsak a döntéshozók nem vizsgálják felül az ország internetkapcsolatát.
Nicol Turner Lee, a Brookings Institution Technology Innovation Center igazgatója ezt az érvet fogalmazza meg új könyvében, „Digitálisan láthatatlan: Hogyan teremt az internet új alsóbb osztályt”. „Az igazság az, hogy ezek a programok, amelyek a járvány alatt jöttek létre, nagyrészt filantróp és magánszektorbeli támogatásra támaszkodtak, és továbbra is így van,” írja a diákok online hozzáférésének biztosítására tett erőfeszítésekről. Új szövetségi törvényhozást sürget, hogy „csökkentsük ezeket a programokat a politikai változásokkal szembeni sebezhetőségük.”
A legnagyobb szövetségi program, amely támogatást kínál az iskolai körzeteknek és könyvtáraknak az internetkapcsolatokhoz, az E-rate, közel 30 évvel ezelőtt jött létre. Akkoriban a mai fontos technológiák közül sok, amelyek elengedhetetlenek az élethez és a tanuláshoz, még nem léteztek — beleértve a smartphoneokat, a közösségi médiát és az AI chatbotokat. „Túl sokáig tartott, hogy ezeket a politikákat változatlanul tartsuk,” mondta Turner Lee az EdSurge-nak. „Olyan módokat kell találnunk, amelyek garantálják a támogatást az iskolák számára az általuk szükséges infrastruktúrához.”
Az EdSurge a Turner Lee-vel folytatott beszélgetés keretében tapasztalatait is megosztotta, amelyet az ország különböző részein tett látogatásai során gyűjtött össze, beleértve Mariont, Alabama, West Phoenix-t, Arizona, és Hartfordot, Connecticut. Kérte az embereket, hogy osszák meg, hogyan csatlakoznak az internethez és milyen kihívásokkal néznek szembe a digitális hozzáférés terén. Az adás meghallgatható a Spotify-on, az Apple Podcasts-on, vagy az alábbi lejátszón.
Érdekes tény: Az Egyesült Államokban a digitális szakadék csökkentése érdekében a kormányzat 2021-ben közel 7,17 milliárd dolláros támogatást biztosított az iskolák számára az internet-hozzáférés fejlesztésére.
Források: EdSurge, Brookings Institution