Mire számítsanak ma az állásra jelentkezők, ki vagy mi fog ülni a másik oldalon?

Mesterséges intelligencia a HR világában

Mire számítsanak az állásra jelentkezők, ha a HR-es már nem ember, hanem mesterséges intelligencia? Több empátiára, vagy épp ellenkezőleg? Mindez nem a jövő kérdése, hiszen az MI sok cégnél már ma is hatékonyan segíti a HR-osztály munkáját. „A mesterséges intelligencia elemezheti a beérkezett önéletrajzokat, és az álláshirdetések követelményeivel összehasonlítva rangsorolja. Ezzel nem kevés időt takarít meg, hiszen gyorsan kiemeli azokat, akik leginkább megfelelnek a követelményeknek” – mondja Halász Judit, a Stylers Group HR-vezetője.

A technológia később, az interjúztatási folyamatban is segítséget nyújt. Akár a megfelelő kérdéssort is összeállíthatja, hogy az interjúztatók minél teljesebb képet kapjanak a jelöltről: „Ha megadjuk a pozíció leírását, az MI releváns kérdéseket állít össze, amiket a toborzók később felhasználhatnak az interjú során” – emeli ki Halász, hozzátéve: ez különösen akkor hasznos, ha az interjúztatók egy specifikus területen szeretnének mélyebbre ásni.

Jobb, ha a gép beszélget veled?

Bár ma már lehetséges a teljesen MI-alapú interjúztatás, a Stylers Groupnál még nem követik ezt a gyakorlatot. Az indoklás szerint a jelöltek számára egyelőre nagyon idegen lenne, ha a mesterséges intelligencia végezné az interjút. Ezért jobban működik, ha az MI inkább a háttérből támogatja a folyamatot. „Kísérletezünk ugyanakkor egy MI-asszisztenssel, ami az interjú során jegyzetel és összefoglalja a beszélgetéseket. Ez lehetővé teszi, hogy a toborzó teljes mértékben a jelöltre koncentráljon, anélkül, hogy a jegyzetelés miatt megszakadna a beszélgetés folytonossága.”

A Stylersnél minden esetben lehetőséget adnak a jelölteknek, hogy választhassanak az MI-támogatott és a hagyományos interjú között. Az MI-alapú chatbotok is egyre népszerűbbek a toborzás területén: megválaszolják például az álláshirdetéssel kapcsolatos kérdéseket, ami javítja az jelöltélményt, másfelől fel is gyorsíthatja a folyamatot.

Ma már az MI sem diszkriminál

A HR-területen régóta kihívást jelent, hogy az MI-rendszerek olykor torzítanak, vagy akarattalanul is diszkriminálnak. Erre jó példa, hogy 2014-ben az Amazon kifejlesztett egy mesterséges intelligenciával működő toborzási rendszert, amely a legjobbakat választotta ki az állásjelentkezők közül. A rendszer azonban elfogulttá vált a női jelöltekkel szemben, mivel a tanulási adatbázisban zömében férfi pályázók szerepeltek.

Halász Judit kiemeli: külön figyelmet kell fordítani rá, hogy sokféle adattal tanítsák az algoritmust, így elejét vehetik a nemi, faji vagy egyéb előítéleteknek. „A kiválasztási folyamat során az MI által generált eredményeket mindig az emberi szakértők ellenőrzik. Emellett rendszeresen auditáljuk a rendszert, így garantálható, hogy nem alakulnak ki ilyen torzítások” – hangsúlyozza.

A jövő kihívásai

A technológia tehát napról napra fejlődik, és várhatóan egyre inkább beépül majd a toborzási folyamatokba. Halász Judit véleménye szerint az MI várhatóan még precízebb háttérmunkát végezhet, például elemezheti a jelöltek hangszínét és testbeszédét. „Éppen ezért továbbra is fontos, hogy az emberi tényező része legyen a döntéshozatalnak, hiszen a technológia soha nem helyettesítheti a személyességet.”

Érdekesség: A mesterséges intelligenciát a toborzási folyamatokban alkalmazó cégek 2023-ban már a jelöltek 60%-ának tapasztalatait elemzik, hogy a legmegfelelőbb jelöltek kiválasztását támogassák.

Források: Stylers Group, HVG, Tech+tudomány