Csökkenő érdeklődés a társkereső alkalmazások iránt az Egyesült Királyságban
Az Egyesült Királyságban körülbelül 1,4 millió ember hagyta el az online társkeresőt az elmúlt 12 hónapban. De vajon ez azt jelenti, hogy az alkalmazások nem működnek, vagy az emberek teljesen eltávolodnak a randizástól? Az Ofcom 2024-es Online Nation jelentése szerint a társkereső alkalmazások használata jelentősen csökkent 2023 és 2024 között, a legnépszerűbb 10 alkalmazás használata közel 16%-kal esett vissza az idén.
A Tinder szenvedte el a legnagyobb veszteséget, hiszen több mint félmillió felhasználó hagyta el a platformot 2023 májusa óta. A Bumble és a Hinge is súlyos veszteségeket könyvelhetett el, előbbi 368,000, míg utóbbi 131,000 felhasználót veszített el ugyanebben az időszakban.
A Leeds-i Egyetem Szerelem, Szex és Kapcsolatok Központjának kutatói szerint a csökkenés mögött a valóságtól való elidegenedés és a folyamat fáradtsága állhat. Natasha McKeever, az egyetem alkalmazott etika oktatója és a CLSR társigazgatója, úgy véli, hogy az emberek a virtuális randizást inkább teherként élik meg, mint társas tevékenységként. “Unalmassá válik, és csak adminisztrációnak tűnik, mintha nem is kapcsolódnál senkihez, és csak próbálnád átkattintani az embereket” – mondja.
McKeever szerint ez az elidegenedés érzése azt is eredményezi, hogy az emberek kényelmesebbé válnak a sértő üzenetek küldésében, mert nem félnek azoktól a következményektől, amelyeket személyesen tapasztalnának meg. “Sok ember úgy tekint erre, mint egy játékra, olyan módon lépnek interakcióba, ahogyan a valós életben sohasem tennék, mert a képernyő mögött állnak, így nem kell foglalkozniuk a pocsék viselkedés következményeivel.”
Miközben a virtuális randizás iránti étvágy csökkent, az adatok azt mutatják, hogy a queer-orientált alkalmazások és weboldalak használata stabil maradt, a legtöbb esetben ugyanannyira, ha nem még inkább, mint korábban. A Badoo – a világ egyik legelterjedtebb társkereső alkalmazása, amelynek jelentős piaca van Brazíliában – kivételével, az egyetlen alkalmazás, amely növekedést mutatott felhasználók számában, a Scruff, amely férfiak számára készült. Más, a LGBTQ+ közösségre orientált alkalmazások, mint a Grindr és a Squirt, kisebb mértékű felhasználócsökkenést tapasztaltak, mint a hagyományosabb platformok.
Sophie Goddard, a Leeds-i Egyetem alkalmazott etika oktatója, úgy véli, hogy a queer közösség folyamatos alkalmazásainak használata annak köszönhető, hogy ezek az alkalmazások hozzáférhetőbbek azok számára, akik nem érzik magukat biztonságban a fizikai queer térben, miközben lehetőséget biztosítanak az emberek számára, hogy kísérletezzenek és jobban megértsék önmagukat. “A társkereső alkalmazások helyet adhatnak a szexuális orientáció kísérletezésére” – mondta Goddard. “Azok számára, akik kérdéseket tesznek fel a szexualitásukkal kapcsolatban, a társkereső alkalmazások térként szolgálhatnak az önképviselet kísérletezésére a heteronormatív térségeken kívül.”
A csökkenő érdeklődés másik oka a társkereső alkalmazások monopolhelyzete az Egyesült Királyságban. A 2024-es legnépszerűbb 10 alkalmazás 7,27 millió felhasználójából több mint a felük a Match Group által üzemeltetett alkalmazásokat használta. A vállalat birtokolja az év két legnépszerűbb társkereső alkalmazását, a Tindert és a Hinget, valamint a Plenty of Fish és a Match.com weboldalakat.
Luke Brunning, a CLSR társigazgatója, elmondta, hogy a modern digitális randizás illúziót ad a felhasználóknak a választásról, de az emberek rájönnek, hogy alig van különbség a platformok között. “Olyan választékot látunk, mintha sok különböző alkalmazás, közösségi média fiók, különböző influenszerek és szponzorációk hirdetnék őket, de végső soron mindet néhány hatalmas cég birtokolja vagy együttműködik velük.” Brunning hozzátette, hogy a néhány cég, amely irányítja az online társkereső piacot, “nagyon átláthatatlan a működési gyakorlatuk és algoritmusuk tekintetében”, amely szerinte a mai online randizás problémáit tükrözi.
“Úgy gondolom, hogy sok szempontból az online randizás üzleti jellege tükrözi a felhasználói élményt ma. Illúziónk van a választék bőségéről, de valójában egyik sem tűnik másnak, és egyik sem tűnik valódinak.”
Érdekesség: Az online társkereső alkalmazások felhasználóinak körülbelül 30%-a egyedi profilokat hoz létre, hogy megkülönböztessék magukat a többi felhasználótól.
Források: Ofcom, University of Leeds Centre for Love, Sex, and Relationships, Tinder, Bumble, Hinge, Match Group




