Az új merülő élmény: A Haudenosaunee teremtéstörténet újraéledése
Kezdetben, ahogyan a Haudenosaunee teremtéstörténet egyik változata mondja, csak víz és ég volt. Az orális hagyomány szerint, amikor az Ég Asszonya teherbe esett, egy lyukon keresztül esett le a felhők közül. Sok állat vezette az útját, míg végül egy teknős hátán talált helyet. Együtt dolgoztak, más vízi lények segítségével, hogy a földet kiemeljék ezekből az ősi vizekből, és létrehozzák azt, amit ma földnek nevezünk.
Az új merülő élmény, “Ne:Kahwistará:ken Kanónhsa’kówa í:se Onkwehonwe”, egy élénk újramesélése ennek a teremtéstörténetnek a multimédiás művész, Jackson 2bears által, aki Tékeniyáhsen Ohkwá:ri (Kanien’kehà:ka) néven is ismert, és a 2022–24-es Ida Ely Rubin rezidens művész az MIT Művészeti, Tudományos és Technológiai Központjában. “Sok mindent, ami a munkámat hajtja, az motivál, hogy új módokat találjak a Haudenosaunee tanítások és történetek életben tartására közösségeinkben, új módokat találjak ezek elmesélésére, de segítségükkel is a történetek átadásában és átalakításában, mivel számunkra ezek a kulturális gyakorlataink élő részei,” mondja.
Egy virtuális hosszúház újrateremtése
2bears először egy hosszúház, egy hagyományos Haudenosaunee szerkezet virtuális valóság verziójának létrehozására kapott ihletet a Thru the RedDoor nevű, őslakosok által tulajdonolt médiacég együttműködésével, amely a Grand River hat nemzetének otthona. A hosszúház nem csak egy “funkcionális lakóhely,” mondja 2bears, hanem egy fontos spirituális és kulturális központ is, ahol teremtés mítoszokat osztanak meg. “Amikor a projektet fejlesztettük, az egyik közösségi tudásőrzőnk azt mondta nekünk, hogy a hosszúházak nem szerkezetek, nem az anyagok, amelyekből készülnek,” emlékszik vissza 2bears, “Az emberekről szólnak, a Haudenosaunee emberekről. És arról szól, hogy kreatív kulturális gyakorlataink teszik ezt a helyet szentté.”
A hosszúház virtuális újrateremtése összekapcsolja a történetmesélést a fizikai tájjal, miközben közösségi tagok számára közös teret kínál. A Haudenosaunee világképe szerint, mondja 2bears, “a történetek időtartamúak, de dimenzionálisak is.” A “Ne:Kahwistará:ken Kanónhsa’kówa í:se Onkwehonwe” című alkotással a hosszúház életre kelt dobolással, tánccal, tudásmegosztással és történetmeséléssel. Az élmény közösségi jellegű volt. “Olyan történetet akartunk fejleszteni, amin sok más emberrel együtt dolgozhatunk, nem csak egy íróval vagy rendezővel,” mondja 2bears, “Nem akartunk fejhallgatókat használni. Olyasmit akartunk csinálni, ahol együtt lehetünk, ami a hosszúház mentalitásának része,” mondja.
A közösségi munka ereje
2bears a projektet az MIT Nyílt Dokumentumfilm Laboratóriumának Co-Creation Stúdiójának támogatásával készítette. “A közös alkotást táncként, olyan munkamódszerként fogjuk fel, amely kihívást jelent az egyéni szerző, az egyetlen nézőpont fogalmának,” mondja Kat Cizek dokumentarista, a stúdió művészeti igazgatója és társalapítója, aki az MIT-nél kezdte munkáját mint CAST vendégművész. “És Jackson ezt csinálja. Ezt csinálja a Hat Nemzet közösségében, de más közösségekkel és más őslakos művészekkel is.”
Egy individualista társadalomban, amely gyakran az egyéni szerző gondolatát helyezi középpontba, 2bears gyakorlata erős példát mutat arra, mit jelent kollektívként dolgozni, mondja Cizek. “Nagyon nehéz bármelyik diszciplínában működni valamilyen szintű együttműködés nélkül,” mondja, “Ami a közös alkotásban más számunkra, az az, hogy az emberek nem meghatározott napirenddel lépnek be a szobába. Kérdésekkel és kíváncsisággal jössz be a szobába, hogy mit hozhattok létre együtt.”
2bears az MIT-nél
Először 2bears azt gondolta, hogy az MIT-nél töltött ideje segít majd munkája technikai oldalán. De idővel gazdag közösséget talált az MIT-nél, egy helyet, ahol felfedezheti a technológiával, az őslakos tudással és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos nagyobb filozófiai kérdéseket. “Nagyon gyakran gondolunk nem csak az emberi intelligenciára, hanem az állati intelligenciára és az ég, a fák, a fű és az élő föld szellemére,” mondja 2bears, “és ezt látom visszatükröződni itt az iskolában.”
2023-ban 2bears részt vett az MIT Co-Creation Stúdió Őslakos Merülő Inkubátorában, amely történelmi találkozó volt 10 őslakos művész számára, akik meglátogatták az MIT laboratóriumait és találkoztak az MIT és azon túli őslakos vezetőkkel. A csúcstalálkozó részeként bemutatta a “Ne:Kahwistará:ken Kanónhsa’kówa í:se Onkwehonwe” című művet, mint folyamatban lévő munkát. Idén tavasszal bemutatta a munka legújabb iterációját az MIT-n kisebb csoportokban diákokkal, valamint egy nagy nyilvános előadás keretében, amelyet a CAST és a Művészet, Kultúra és Technológia Program szervezett. “Kísérleti történetmesélési és kommunikációs módszere valóban közvetíti azt az erőt, amit közösségként jelent őslakos személyként lenni, és népünk egyedi szépségét,” mondja Nicole McGaa, Oglala Lakota, az MIT Native American Indigenous Association társelnöke.
360 fokos történetmesélés
2bears virtuális újrateremtése még fontosabbá vált, miután a közösség hosszúháza váratlanul leégett a folyamat közepén, miután a csapat 3D-szkenneléseket készített a szerkezetről. Épület hiányában, amelyre vetíthettek volna, találékonyságot és kreativitást használtak a projekt jelenlegi iterációjához való átalakításhoz.
Az élmény lenyűgöző volt méretében: 8 láb magas képek játszódtak egy 34 láb átmérőjű vászonképernyőn. Több projektort használó videó térképezéssel és 14 csatornás térhangzással az Ég Asszonya teknősszigetre való leszállásának története hatalmas formát öltött. A 2RO MEDIA Fesztiválon mutatták be, és lelkes fogadtatásban részesült a Hat Nemzet közösségében. “Olyan gyönyörű volt. Bármelyik irányba nézhettél, és mindig történt valami,” mondja Gary Joseph, a Thru the RedDoor igazgatója. “Olyan módon hat rád, amire nem is gondoltad volna, mert olyan dolgokat látsz, amelyek szentek számodra, olyan módon kifejezve, amit soha nem képzeltél volna.”
A jövőben 2bears reméli, hogy az installációt még interaktívabbá teszi, hogy a résztvevők saját módjaikban kapcsolódhassanak az élményhez, létrehozva a teremtéstörténet több változatát. “Úgy gondolok rá, mint egy élő installáció létrehozására,” mondja. “Valóban közösségben készült projekt volt, és nem is lehettem volna boldogabb az eredménnyel. És nagyon izgatott vagyok, hogy látom, hová tart ez a projekt a jövőben.”
Érdekes tény: Tudtad, hogy a Haudenosaunee teremtéstörténetben a teknős hátán lévő földet gyakran „Teknős-szigetnek” nevezik, és ez az elnevezés az észak-amerikai őslakosok számára szimbolikus jelentőséggel bír?