A diákok motiválatlanok a tanulásra. Érdemes lenne kikérni a véleményüket a tanterv fejlesztésében?

Julius Cervantes, az első generációs főiskolai végzett, csak a középiskola utolsó évében kezdte értékelni az iskola fontosságát. Előtte gyakran késve érkezett az iskolába, és a tanárokat láthatóan nem zavarta ez. Nem azért gondolta, hogy az iskola haszontalan, mert tudta, hogy az oktatás kulcsszerepet játszik a pénzkeresésben, és mérnök szeretett volna lenni. Az iskola azonban nem ragadta magával.

Majd elérkezett a végzős év, amikor Cervantes statisztika órát vett. A tanár felfedezte, hogy a diákok nem tudnak kapcsolódni a tankönyvek problémáihoz, ezért saját leckéket állított össze, megkérdezve a diákokat, mit szeretnének tanulni. Cervantes érdeklődése megnőtt, és ez pozitív hatással volt a többi tantárgyára is. Az apja nem fejezte be a középiskolát, az édesanyja pedig nem járt főiskolára, így ő lett az első generációs főiskolai hallgató a családban. Cervantes tavaly decemberben üzleti adminisztrációból szerzett diplomát a Texas állambeli San Antonio Egyetemen.

Sok diák számára az iskola vitatott téma lett. A pandémia megváltoztatta a családok és az iskolák közötti kapcsolatokat, alapvető kérdéseket vetve fel az oktatás értékéről és hasznosságáról. Néhányan úgy vélik, hogy ha a diákokat bevonják a tanterv fejlesztésébe, vagy más módon világosan jelzik számukra az értéket, az segíthet visszaállítani a tanulás iránti érdeklődésüket.

Unalom és Motiváció

Amikor a NAEP eredmények visszatértek, csökkentették a reményeket, hogy a diákok visszanyerték a pandémia előtti teljesítményüket. Az eredmények szomorúan alacsony írás- és olvasásértési arányokat mutattak a negyedik és nyolcadik osztályosok körében. Az értékelés a diákok alacsony motivációjával is összefüggésbe hozható. Nem meglepő módon az iskolai hiányzások is folytatódnak, amit sokan a diákok lassú felépülésének kulcsaként látnak. A probléma azonban nem a pandémia során merült fel; inkább a válság csak felerősítette a régóta fennálló problémákat.

Kara Stern, a SchoolStatus nevű családi kommunikációs platform oktatási és elkötelezettségi igazgatója, úgy véli, a diákoknak érezniük kell, hogy valaki törődik azzal, hogy megjelennek az órákon, és hogy az iskola célja van. Szerinte végső soron arról van szó, hogy a diákok észleljék az oktatás értékét.

Diákok Bevonása

Legalább egy tanár, Dashiell Young-Saver, az IDEA South Flores középiskola AP statisztika tanára, azt javasolta, hogy az iskolák tanulhatnak az ő tanterv-fejlesztési megközelítéséből. Young-Saver diákjai többsége dolgozó osztályú és spanyol ajkú, az AP statisztika átmeneti aránya hagyományosan körülbelül 2%. Young-Saver rájött, hogy a motivációs problémák részben a tankönyvek hibái miatt alakultak ki, amelyek olyan problémákat hangsúlyoztak, mint az akkumulátor élettartama és a görögdinnye. A diákok valódi felelősségekkel bírnak, mint például munkát vállalni a családjuk támogatásáért. Ezért megkérdezte diákjait, hogy miről szeretnének tanulni. Az érdeklődésük a közvetlenül őket érintő problémákra terjedt ki, mint például a gerrymandering, a közösségi média és az élelmiszer-sivatagok. Az órák iránti érdeklődés és motiváció megnövekedett, és az osztályának átmeneti aránya 42%-ra ugrott.

Aktív Diákok

Cervantes 2019-ben végzett. Számára a kosárlabda megszüntette az unalmat. Statistika órájuk során olyan területeket vizsgáltak, amelyek érdekelték, például a „forró kezek elméletét” — azt az elképzelést, hogy egy kosárlabdázó sorozatban dobhat, ami növeli a kosárra dobás esélyét. A statisztika órákon a diákoknak is lehetőségük volt kifejezni véleményüket, ami fontos szerepet játszott abban, hogy érezzék, a tanulás értékes számukra.

Érdekes tény: Az AI rendszerek képesek a tanulási anyagok személyre szabására, figyelembe véve a diákok érdeklődési köreit és tanulási stílusait, ami növelheti az oktatás hatékonyságát.

Források: EdSurge, NAEP, SchoolStatus, University of Texas at San Antonio.