A fehér ház az amazont „ellenségesnek” nevezi, mert állítólag tervezik, hogy közzéteszik a vámtarifák költségeit.

Amazon és a Trump-kormány vitája a vámokról

A Fehér Ház vádolta meg az Amazon-t, hogy „ellenséges és politikai cselekedetet” követett el, miután egy jelentés szerint a kiskereskedelmi óriás azt tervezte, hogy tájékoztatja vásárlóit arról, mennyibe kerül Donald Trump vámja vásárlásaik során. A sajtótájékoztatón Karoline Leavitt, a Fehér Ház szóvivője válaszolt a Punchbowl News jelentésére, amely egy, az üggyel ismerős személyre hivatkozva arról számolt be, hogy az Amazon elkezdi megjeleníteni weboldalán a vámok által emelt árakat, külön kiemelve az egyes termékek árának növekedését.

„Miért nem tette ezt az Amazon, amikor a Biden-kormányzat 40 év legmagasabb inflációját szabadította ránk?” – kérdezte Leavitt a sajtótájékoztatón. Maga Trump</b is felhívta Jeff Bezost, az Amazon milliárdos alapítóját, röviddel a jelentés megjelenése után, hogy panaszkodjon a változás miatt – állítják több forrás.

Az Amazon online piactere általánosságban áremelkedést tapasztalt, mióta Trump április elején bejelentette a széleskörű vámokat, különösen Kínára vonatkozóan, ahonnan sok termék érkezik az Amazon.com-ra. A cég arra nyomást gyakorolt harmadik fél eladói számára, hogy ők viseljék a plusz importköltségeket, ahelyett, hogy azokat a vásárlókra hárítanák. Az Amazon nem reagált azonnal a megkeresésre.

„Ez egy újabb ok arra, hogy az amerikaiak amerikai termékeket vásároljanak” – folytatta Leavitt, bár az Amazon székhelye Seattle-ben található. Az Amazon megpróbálta távol tartani magát a jelentéstől, kijelentve, hogy az ötletet az Amazon Haul, a cég újonnan indított olcsó vásárlási központja fontolgatta, de végül elvetették.

„A csapat, amely az ultra-alacsony költségű Amazon Haul boltját vezeti, fontolgatta az importdíjak feltüntetését bizonyos termékeken. Ez soha nem kapott jóváhagyást, és nem fog megtörténni” – mondta Tim Doyle, az Amazon szóvivője.

Az online vásárlást jelentősen befolyásolták Trump kereskedelempolitikái. Egy nappal azelőtt, hogy a Fehér Ház célba vette az Amazon-t, a kedvezményes kiskereskedők, mint a Temu és a Shein, amelyek Kínából szállítanak, elkezdték feltüntetni a 145%-os „importdíjat” a vásárlók összesített költségeiben, hogy tükrözzék a kínai termékekre vonatkozó felárat.

Amikor arról kérdezték Leavittot, hogy a Fehér Ház éles nyilatkozata szakadást jelez-e Trump és Bezos között, aki 2021-ben lemondott a vezérigazgatói posztról, és az idén 1 millió dollárt adományozott Trump beiktatási alapjára, Leavitt azt mondta: „Nem fogok beszélni az elnök és Jeff Bezos kapcsolatáról.”

Bezos és Trump feszültségekkel teli viszonyt ápoltak a Trump elnöksége alatti időszakban. A 2016-os kampány során az Amazon alapítója nyilvánosan érvelt amellett, hogy Trump retorikája, beleértve politikai ellenfeleinek letartóztatására tett fenyegetéseit, károsítja a demokráciát, míg Trump azzal vádolta meg a tech óriást, hogy nem fizet elegendő adót. A Washington Post, amely Bezos tulajdonában van, Trump első ciklusának kritikája dühítette fel az amerikai elnököt, aki még inkább feldühödött, amikor Bezos nyilvánvalóan nem avatkozott be.

Trump azt is kilátásba helyezte, hogy blokkolja a szövetségi támogatást az Egyesült Államok Postai Szolgálatának, hacsak nem emelik fel az online cégek szállítási díjait. Azonban Trump hatalomra való visszatérése óta Bezos más megközelítést alkalmazott az elnökkel szemben. Részt vett Trump beiktatásán, más nagy tech alapítókkal együtt, és az Amazon 1 millió dollárt adományozott Trump beiktatási alapjára.

Az utolsó elnökválasztás előtti napokban a Washington Post bejelentette, hogy a szerkesztőbizottsága több mint három évtized óta először nem támogat egy jelöltet – ami előfizetők tömeges távozását eredményezte. Bezos azt állította, hogy a döntés „elvi döntés” volt, és azt mondta, hogy „a nem megfelelő tervezés” vezetett az utolsó pillanatban hozott döntéshez. A Post februárban egy lépéssel tovább ment, bejelentve a lap véleményrovatának átalakítását, hogy a kiadvány „a személyes szabadságok és a szabad piacok védelme érdekében” működjön – mondta Bezos. A döntés felháborította az olvasókat és a személyzetet, és David Shipley, a véleményrovat szerkesztőjének lemondásához vezetett.

Mindezek következtében Marty Baron, a Washington Post korábbi elismert főszerkesztője éles kritikát fogalmazott meg, mondván, hogy Bezos terve a lap véleményrovatára nézve a „szabad véleménynyilvánítás eszméjének árulása”, ami miatt „megdöbbentette” őt.

Jelenleg az Amazon körülbelül 40 millió dollárt fizet egy Melania Trump életéről szóló dokumentumfilm licenceléséért.

Érdekesség: Az Amazon 2018-ban kezdte el használni a mesterséges intelligenciát a vásárlói élmény javítása érdekében, lehetővé téve a személyre szabott ajánlásokat és a hatékonyabb ügyfélszolgálatot.

Források: Punchbowl News, The Washington Post, Reuters