Események
Google a brit bíróságon akár 5 milliárd font kártérítést is fizethet a riválisok kiszorítása miatt, amelyet az internetes keresőpiacon való dominanciájának abuszusával indokoltak. A szerdán benyújtott csoportos kereset a versenyhatósági bíróságon azt állítja, hogy az amerikai cég olyan lépéseket tett, amelyek lehetővé tették számára, hogy magasabb árat kérjen a keresési találatokban megjelenő hirdetésekért, mint amit egy tisztességes piacon kérhetne.
Állítólag a Google, amely az Alphabet tulajdonában áll, megállapodásokat kötött telefongyártókkal, hogy előre telepítsék a Google kereső alkalmazást és a Chrome böngészőt az Android eszközökre, és pénzt fizetett az Apple-nek, hogy az iPhone-ok alapértelmezett keresőmotorja legyen, a verseny kiszorításának szándékával.
A keresetet Or Brook, a versenyjog szakértője nyújtotta be ezer számú üzlet képviseletében, és azt állítja, hogy a Google biztosította, hogy a keresőmotorja jobb funkciókkal és több lehetőséggel rendelkezzen a Google saját hirdetési ajánlatához, mint a versenytársaké.
„Ez egy újabb spekulatív és lehetőségeket kihasználó ügy, és határozottan ellenállunk neki” – mondta egy Google szóvivő. „A felhasználók és a hirdetők a Google-t használják, mert hasznos, nem azért, mert nincsenek alternatívák.”
Brook kijelentette, hogy az üzletek szinte nem rendelkeznek más választással, mint hogy Google-hirdetéseket használjanak termékeik és szolgáltatásaik reklámozására. „A világ különböző helyein a szabályozók monopóliumnak nevezték a Google-t, és a Google legfelső oldalain való hely biztosítása elengedhetetlen a láthatósághoz” – mondta egy nyilatkozatban. „A Google kihasználta dominanciáját az általános keresési és keresési hirdetési piacon, hogy túlzottan megfizettesse a hirdetőket.”
A Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság januárban indított vizsgálatot a Google keresőszolgáltatásairól az Egyesült Királyságban, amely még mindig folyamatban van, beleértve a hirdetési piacokra gyakorolt hatásukat is. Akkor azt mondták, hogy milliók és üzletek támaszkodnak a Google szolgáltatásaira, amelyek a keresések 90%-át tették ki, és több mint 200 000 brit vállalkozás használta a hirdetéseikhez.
A Google világszerte több versenyvizsgálattal és jogi eljárással néz szembe, amelyek a digitális hirdetési piac dominanciájával kapcsolatosak. Szeptember óta egy második antitröszttárgyalásban van az Egyesült Államokban, amely azt vizsgálja, hogy illegálisan monopolizálta-e a digitális hirdetési ipart, miután augusztusban elveszítette egy mérföldkő ügyet, amely ellen fellebbezett.
A Google egyik hirdetési vezetője, akit az amerikai kormány panaszában idéztek, a vállalat üzleti modelljét a Goldman Sachs vagy a Citibank New York-i tőzsdéjének birtoklásához hasonlította. Ennek az ügynek a vesztesége kényszerítheti a Google-t, hogy bontsa le üzletágainak egyes részeit és eladja egyes hirdetési technológiáit, ami súlyosan érintheti a fő bevételi forrását. Ez messzemenő következményekkel járna a szélesebb technológiai ipar számára és az online kiadókra is.
Márciusban az Európai Bizottság azt vádolta a Google-t, hogy megszegte a digitális piacokra vonatkozó versenyszabályait azzal, hogy a keresőmotor eredményeit az Alphabet saját szolgáltatásai felé prioritizálta, megszegve a követelményt, hogy a harmadik fél szolgáltatásait „átláthatóan, tisztességesen és nem diszkrét módon” kezelje. Az EU Digitális Piacokról szóló törvényének megsértése 10%-os globális bevételi bírságot vonhat maga után, vagy 20%-ot, ha ismételten elkövetik.
Donald Trump megpróbálta nyomást gyakorolni a kormányokra és intézményekre, hogy ejtsenek versenyjogi perek technológiai vállalatok ellen, jelezve, hogy bármilyen szabályozási intézkedést az amerikai vállalatok ellen figyelembe fog venni a külföldi árukra kivetett széleskörű vámok döntéseikor. E hónapban kiderült, hogy az Egyesült Királyság kormánya fontolóra vette a digitális szolgáltatási adó alapkulcsának csökkentését, amely egy 2020-ban bevezetett, az Amazon, Google és Apple bevételeire kivetett 2%-os illeték, amely évi körülbelül 800 millió fontot hoz, hogy megnyugtassa az amerikai elnököt.
Érdekes tény: A Google keresője naponta több mint 3,5 milliárd keresést kezel, ami azt jelenti, hogy a világ lakosságának jelentős része naponta használja.
Források: BBC News, The Guardian, Reuters.