A videojáték-ipar kihívásai és az AI szerepe
A videojáték-ipar az elmúlt évben komoly válságon ment keresztül, amelyet a stúdiók bezárása és a munkahelyi biztonság hiánya jellemez. A növekvő elbocsátások és a véget nem érő aggodalmak sötét képet festenek a fejlesztők számára, miközben a cégek nagy összegeket fektetnek be az AI kezdeményezésekbe.
A Game Developers Conference szervezőinek legújabb jelentése szerint a megkérdezett fejlesztők 52%-a dolgozik olyan cégeknél, amelyek generatív AI-t alkalmaznak a játékok fejlesztésében. Az 3000 megkérdezett közül körülbelül fele aggódik a technológia iparra gyakorolt hatása miatt, és egyre többen mondják, hogy negatívan vélekednek az AI-ról. A State of the Game Industry jelentés, amely kedden készült el, az éves GDC konferencia előtti felmérések sorozatának része. Az idei esemény San Franciscóban kerül megrendezésre márciusban.
A 2025-ös GDC jelentés a videojáték-ipar zűrzavaros évei után érkezett. Míg az olyan játékok, mint az Astro Bot, Helldivers 2 és Balatro sikeresek lettek, addig a Microsoft és a Sony például csökkentette a létszámát és törölte a projekteket. A kulturális és gazdasági tényezők keveréke mellett a fejlesztők szembesülnek a cégek technológia iránti lelkesedésével is, amelyet sokan etikai szempontból aggályosnak találnak.
Egy fejlesztő azt írta: “PhD-m van az AI területén, dolgoztam a generatív AI által használt algoritmusok fejlesztésén. Mélyen sajnálom, hogy naiv módon ajánlottam fel a hozzájárulásomat.” A válaszadók körülbelül 30%-a negatívan vélekedik az AI-ról, szemben a tavalyi 18%-kal; csupán 13% hiszi, hogy az AI pozitív hatással van a játékokra, ami a tavalyi 21%-ról csökkent.
A fejlesztők számára az AI segítséget nyújthat több feladatban, mint például a kódolás, koncepciós művészet és 3D modell generálás, de amikor arról kérdezték őket, hogy milyen felhasználási lehetőségeket látnak az iparban, a válaszaikban a leggyakrabban használt szó a “semmilyen” volt.
Elméletileg a generatív AI segíthetne a fejlesztők munkaterhelésének csökkentésében, de a valóságban a fejlesztők jelentése szerint hosszabb órákat dolgoznak, mint valaha. A válaszadók 13%-a számolt be arról, hogy 51 órát meghaladó hetekben dolgozik, szemben a tavalyi 8%-kal. A többletórák részben a kollégák elvesztésével magyarázhatók, de sokan úgy vélik, hogy az AI is szerepet játszik a helyzetben.
A munkahelyek elvesztése, amely az ipar története az elmúlt években, továbbra is hatalmas problémát jelent. “Túlélni a 2025-ig,” a nehézségekkel küzdő fejlesztők mantrája, alig segített azoknak, akik valóban elvesztették munkahelyüket. A felmérés szerint a fejlesztők 10%-a elvesztette munkáját az elmúlt évben.
Azok közül, akik már elvesztették a munkájukat, sokan nehezen találnak új állást. Néhányan több mint egy évig munkanélküliek maradtak, míg egy fejlesztő azt jelentette, hogy 500 pályázatot küldött el, de nem járt sikerrel. “Már voltam elbocsátva, de ez volt a leghosszabb idő, amit munkakereséssel töltöttem. Ijesztő volt, és az életem feje tetejére állt,” mondta egy fejlesztő.
Mások is hasonló tapasztalatokat osztottak meg. “Az elmúlt évben háromszor bocsátottak el. Az első két alkalommal sikerült munkát találnom. A jelenlegi stúdióm most mindenkit elbocsátott. Csak négy hónapig voltam ott, és még nem találtam semmit.” Míg egy fejlesztő gyorsan talált új állást egy jobb pozícióban, mások a “sokkal rosszabb fizetési szinttel” küzdenek.
A fejlesztők a Covid-19 utáni túlzott expanziót, a játékokkal szembeni irreális elvárásokat, valamint a gyenge vezetést és a rossz menedzsmentet okolják a problémákért.
Érdekes módon a generatív AI jelentős potenciált rejt magában, hiszen a GDC felmérése szerint a jövő játékfejlesztésének kulcsát jelentheti, de a valóságban a fejlesztők aggódnak a következmények miatt.
Érdekesség: Az AI képes az emberi kreativitás kiegészítésére, de sosem helyettesítheti az emberi tapasztalatokat és érzelmeket, amelyek alapvetőek a videojátékok tervezése során.
Források: Game Developers Conference, State of the Game Industry Report, 2025