Innováció
Nvidia átállása a nyílt forráskódú GPU-kra: A következő lépés
Nvidia bejelentette legújabb GPU meghajtófrissítését, amely egy jelentős lépést jelent a nyílt forráskód felé. Az R560-as meghajtóverzióval kezdődően a modern Nvidia GPU-k alapértelmezetten nyílt forráskódú GPU kernel modulokat fognak használni, kettős GPL és MIT licenceléssel.
Bár a cég a legtöbb zárt forráskódú funkcióját egy zárt, zárt forráskódú firmware blobba helyezte át, a Linux rendszerrel együttműködő részek nyitottak maradnak. Az AMD és az Intel már évek óta fenntart nyílt forráskódú GPU meghajtókat mind a kernel, mind a felhasználói tér számára, bár szintén zárt firmware-rel.
Ez a lépés közelebb hozza az Nvidiát a Linux közösséghez, lehetővé téve a közösségi hibakeresést és hozzájárulást. Azonban nincs jel arra, hogy az Nvidia tovább kívánna menni nyílt forráskódú törekvéseivel, és moduljai továbbra is a fő kernelrendszeren kívül maradnak, felhasználók által telepítendő csomagok formájában.
Nem minden GPU lesz képes használni a nyílt forráskódú meghajtókat: számos chip a Maxwell, Pascal és Volta sorozatból; a Turing, Ampere, Ada Lovelace és Hopper architektúrák GPU-it ajánlott a nyílt részekre váltani; és a Grace Hopper és Blackwell egységeknek kötelező ezt megtenniük.
Hector Martin, az Asahi Linux disztribúció fejlesztője, az első bejelentés idején megjegyezte, hogy ez a váltás megkönnyíti a zárt forráskódú kód sandboxolását Nvidia hardver használata közben. Azonban a zárt kód nettó mennyisége nagyjából megegyezik a korábbival.
Nvidia blogja részletezi, hogyan lehet integrálni a nyílt kernel modulokat különféle rendszerekbe, beleértve a CUDA beállításokat is.
Érdekesség: Egy 2021-es tanulmány szerint a mesterséges intelligencia modellek hatékonysága akár 20%-kal is javulhat, ha nyílt forráskódú GPU-kat használnak.
Források: Nvidia Blog, Asahi Linux, TechRadar