Az AI átverte az egyetemi professzorokat a Readingi Egyetemen
A Readingi Egyetem kutatói titokban AI által generált vizsgaválaszokat nyújtottak be, amelyek jobb jegyeket kaptak, mint a valós diákoké.
A projekt hamis diákazonosságokat hozott létre, hogy ChatGPT-4 által létrehozott, szerkesztetlen válaszokat nyújtson be otthoni online értékelések során alapképzéses kurzusokon.
Az egyetem értékelői – akiket nem tájékoztattak a projektről – csak egyet szűrtek ki a 33 beadott válaszból, a maradék AI válaszok átlag feletti jegyeket kaptak.
A szerzők szerint eredményeik azt mutatják, hogy az olyan AI processzorok, mint a ChatGPT, már átmennek a „Turing-teszten” – melyet Alan Turing, a számítástechnika úttörője után neveztek el – észrevétlenül haladva át tapasztalt bírák előtt.
Az egyik szerző, Dr. Peter Scarfe, a Readingi Egyetem pszichológiai és klinikai nyelvtudományi tanszékének docense így nyilatkozott: „Kutatásunk nemzetközi jelentőségű annak megértésében, hogyan befolyásolja az AI az oktatási értékelések integritását.”
Prof. Karen Yeung, a Birminghami Egyetem jogi, etikai és informatika területén tevékenykedő kutatója szerint: „Ennek a valós minőségbiztosítási tesztnek a közzététele nagyon világosan megmutatja, hogy a szabadon és nyíltan elérhető generatív AI eszközök lehetővé teszik a diákok számára, hogy csaljanak otthoni vizsgákon, és jobb jegyeket szerezzenek, miközben ez a csalás gyakorlatilag észrevétlen marad.”
A tanulmány szerint az egyetemek beépíthetik az AI által generált anyagokat az értékelésekbe. Prof. Etienne Roesch, egy másik szerző, így nyilatkozott: „Mint szektor, meg kell egyeznünk abban, hogyan várjuk el, hogy a diákok használják és elismerjék az AI szerepét munkájukban.”
Prof. Elizabeth McCrum, a Readingi Egyetem oktatási prorektorának elmondása szerint az egyetem „elmozdul” az otthoni online vizsgák használatától, és alternatívákat fejleszt, amelyek magukban foglalják a tudás alkalmazását „valós, gyakran munkahelyi” környezetben.
McCrum szerint: „Néhány értékelés támogatja a diákokat az AI használatában, kritikus és etikus módon; fejlesztve AI műveltségüket és felkészítve őket a modern munkahelyi szükséges készségekkel. Más értékelések AI használata nélkül történnek.”
Prof. Yeung szerint azonban az AI használatának engedélyezése az iskolai és egyetemi vizsgákon saját problémákat teremthet a diákok „leszoktatásában”.
Az AI által előállított válaszok észlelhetősége csökken, ami azt jelenti, hogy az akadémiai integritás problémája csak súlyosbodni fog. A tanulmány végjegyzeteiben a szerzők azt sugallták, hogy AI-t használhattak a kutatás elkészítéséhez és írásához, megkérdezve: „Csalásnak tekintené? Ha csalásnak tekintené, de tagadnánk a GPT-4 (vagy bármely más AI) használatát, hogyan próbálná bizonyítani, hogy hazudunk?”
Érdekesség: Az első AI-tesztet, amelyet Turing-tesznek neveztek el, 1950-ben javasolta Alan Turing, és azóta az AI képességeinek mérésének egyik legfontosabb kritériumává vált.
Források: The Guardian, University of Reading