A Lucasfilm és az AI technológia: Egy új korszak vagy kreatív csőd?
A vizuális effektek története szorosan összefonódik a Star Wars történetével. Az elmúlt öt évtizedben a Lucasfilm és annak vizuális effektekért felelős részlege, az Industrial Light & Magic (ILM) forradalmasította a filmipart olyan innovációkkal, amelyek meghatározták Hollywood fejlődési irányát. Rob Bredow, a Lucasfilm kreatív innovációért felelős alelnöke nemrég egy TED előadás keretében mutatta be, hogyan látja a „technológia új korszakát”, és bemutatta az ILM legújabb AI-generált Star Wars rövidfilmjét.
A legendás múlt
Az előadás elején Bredow felidézte a Star Wars ikonikus nyitójelenetét az 1977-es filmből: „Ez egy epikus jelenet volt. Új alapokra helyezte és valóban újradefiniálta a filmkészítés akkori korszakát. És egyszerűen tökéletesen megtervezett.” Bemutatta a Dystralex elnevezésű, számítógép-vezérelt mozgáskontroll kamerarendszert is, amelyet az eredeti filmhez használtak, és amely „lehetővé tette ezeket az új dinamikus kameramozgásokat modelleken, miniatűrökön, életében először. Ismét újradefiniálva a filmkészítés akkori korszakát.”
Bredow szerint George Lucas 50 évvel ezelőtt alapította az ILM-et, hogy „megoldja a vizuális történetmesélés kihívásait filmjeiben”, és „művészeket ültetett mérnökök mellé. Együtt dolgoztak, hogy innoválni és megteremteni a jövőt tudjanak. Ez művészek által vezérelt innováció.”
A technológia és művészet együttműködése
Az alelnök számos példát hozott arra, hogyan dolgozott együtt a technológia és a kreativitás az évtizedek során:
A Jurassic Park kapcsán elmondta: „Ez a film valóban újradefiniálta a vizuális effektek készítésének módját a filmekben.” Felidézte, amikor Phil Tippett, a híres stop-motion animátor először látta a számítógépes dinoszauruszokat és azt mondta Spielbergnek: „Úgy érzem, kihalok.” Bredow szerint: „Azt hiszem, a művészek közül most sokan érezzük ugyanezt a kihalási fenyegetést. De vannak jó hírek. Ez nem az, ami a Jurassic Parkban történt. Az innováció akkor virágzik, amikor a régi és az új technológiákat keverjük.”
A Mandalorian sorozat esetében a LED-fallal történő virtuális produkció technológiáját emelte ki: „Ahelyett, hogy a szereplőket a világ körül repülhettünk volna, hogy ezeket az egzotikus helyszíneket megtaláljuk, a helyszíneket vittük el hozzájuk egyetlen hangstúdióban… ahol ezt a LED-falat úgy konfiguráltuk, hogy virtuális produkciós háttérként működjön.”
Az Indiana Jones és a Sors Tárcsája film kapcsán a mesterséges intelligencia alkalmazását mutatta be Harrison Ford megfiatalításánál: „Művészeink kézzel finomították a generatív AI modelleket Indiana Jones korábbi alakításain, természetesen Harrison Ford engedélyével.”
Az AI-generált „Star Wars: Field Guide” bemutató
Az előadás fénypontjaként Bredow bemutatta a „Star Wars: Field Guide” című AI-generált rövidfilmet, amelyet egy ILM-művész, Landis Fields készített két hét alatt.
„Ez egy vadonatúj rövidfilm, csak egy teszt, nem végleges termék. Landis Fields, egy művész készítette két hét alatt, hogy felfedezze, milyen érzés lenne, ha egy szondát küldenénk egy vadonatúj Star Wars bolygóra, mit látna” – magyarázta Bredow.
A kétperces videó különféle módosított állatokat mutatott be, többségében normál földi élőlényeket furcsa kombinációkban: kék oroszlánokat, zebra-csíkos csimpánzokat, és más hibrid lényeket.
A bemutató után Bredow így nyilatkozott: „Elég szórakoztató látni a művészi kifejezést, amint a legújabb eszközöket használja fel.” Hozzátette: „Ez, ahogy említettem, csak egy korai work-in-progress. Ezek nem végleges Star Wars karakter-dizájnok.”
Kritikai fogadtatás és kérdések
A PC Gamer cikke szerint azonban a bemutatott AI-generált rövidfilm „egyszerűen kínos” volt. A lap így értékeli a látottakat: „Őszintén szólva, a Field Guide kínos. A diadalmas Star Wars zene ellenére az ILM AI-generációba való belépése nem hozott létre semmi különösebben lenyűgözőt – vagy akár különösebben földönkívülit. Készített egy jobbára normális lajhárt, amelyből kődarabok állnak ki a bundájából. Pávafejet tett egy csigára. Van egy medve tigrismintákkal.”
A cikk írója felteszi a kérdést: „Az AI-generált képeknek nincsenek kirívó hibái, de mi volt ebben a szórakoztató? Mit fejez ki az, ha valaki két hétig azt írja be, hogy ‘mi lenne, ha egy hiénának majomarca lenne’?”
A jövő kérdései
Bredow előadásában hangsúlyozta, hogy nem gondolja, hogy „egy-két ember készíthetne egy filmet egy sötét szobában egyedül”. Véleménye szerint: „Annyit profitálunk a művészek és technikusok különböző készségeiből, akik a filmjeinken dolgoznak. Ők annyi kreativitást hoznak a projektjeinkbe. Ezt akarjuk kihasználni.”
A szakember elismerte, hogy természetes, ha az emberek az állásokért aggódnak, ahogy ezek az eszközök továbbfejlődnek és erősebbé válnak, de rámutatott: „Ha visszamegyünk a modellek, miniatűrök és mozgásvezérlés idejére, csak néhány tucat ember volt a világon, aki tudta, hogyan kell építeni és működtetni ezeket a bonyolult gépeket. Ma szó szerint több százezer művész van a világon, aki ismeri a legújabb CG-technikákat, a legújabb számítógépes grafikai, vizuális effekt technikákat. Hatalmas lehetőség van a kreatív, tehetséges emberek számára ezekkel a készségekkel.”
A Lucasfilm és az ILM AI-kísérlete vegyes fogadtatást kapott. Míg a cég kreatív vezetője, Rob Bredow egy izgalmas új időszak hajnalát látja a technológiában, mások kételkednek az eredmények minőségében és eredetiségében.
Az előadás mindenesetre rávilágított arra a fontos kérdésre, hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a filmkészítést, és milyen szerepe lesz a művészeknek ebben az átalakuló iparágban. Bredow záró gondolata szerint: „A techvállalatok önmagukban nem látják a teljes képet… Mi filmes szempontból és történetmesélőként gondolkodunk róla. Jobb, művészközpontú eszközökre van szükségünk. A szöveges promptok önmagukban nem jó módja egy film elkészítésének.”
Az előadás végül arra a következtetésre jutott, hogy a jövő a technológia és a művészet továbbra is szoros együttműködésében rejlik, és a Lucasfilm célja, hogy a legújabb innovációkra támaszkodva fejlessze „a kreatív eszközök következő generációját”. Az azonban még kérdéses, hogy a bemutatott AI-generált tartalom valóban része lesz-e ennek a jövőnek, vagy csak egy technológiai zsákutca.
Forrás: pcgamer.com