A mesterséges intelligencia verseny közepette az OpenAI bemutatja új keresőmotorját, a SearchGPT-t

Innováció

Innováció

Az OpenAI új keresőmotorja kihívást jelenthet a Google dominanciájára

Az OpenAI teszteli új keresőmotorját, amely generatív mesterséges intelligenciát használ az eredmények előállításához, így komoly kihívást jelenthet a Google online keresőpiaci dominanciájára. A SearchGPT egy kis felhasználói és kiadói csoporttal indul, mielőtt potenciálisan szélesebb körben elérhetővé válna, jelentette be a vállalat csütörtökön. Az OpenAI végül a keresési funkciókat integrálni kívánja a ChatGPT-be, nem pedig önálló termékként kínálni.

Az OpenAI szerint a SearchGPT egy ideiglenes prototípus, amely kombinálja a vállalat AI modelljeit, például a ChatGPT-t, az internetes keresési képességekkel. A keresésekre beszélgetés formájában fog válaszolni, miközben naprakész információkat nyújt „egyértelmű hivatkozásokkal a releváns forrásokra”.

A keresési funkció közvetlen versenytársként pozicionálja a vállalatot a nagy keresőmotorokkal szemben, leginkább a Google-lal, de a Binggel is, amely az OpenAI legnagyobb befektetője, a Microsoft terméke.

A generatív AI keresőmotorokba való integrálása valamiféle fegyverkezési versennyé vált a tech cégek között, még akkor is, ha az AI-nak van egy olyan múltja, hogy pontatlan eredményeket produkál, és szerzői jogi aggályokat vet fel.

„Az interneten válaszokat találni sok erőfeszítést igényelhet, gyakran több próbálkozásra van szükség a releváns eredmények eléréséhez,” mondta az OpenAI egy blogbejegyzésben, amely „új módot” ünnepelt a keresésre. „Úgy véljük, hogy azáltal, hogy a modelljeink beszélgetési képességeit valós idejű webinformációkkal bővítjük, gyorsabban és könnyebben megtalálhatjuk, amit keresünk.”

Attól függően, hogy a SearchGPT hogyan mutatja be és hivatkozza az információforrásait, fennáll a veszélye annak, hogy fokozódik a kiadók visszavágása az OpenAI által használt tartalom miatt.

Számos híroldal és média szervezet, köztük a New York Times, a Chicago Tribune, az Intercept és számos helyi lap jogi lépéseket tettek a vállalat ellen az elmúlt hónapokban állítólagos szerzői jogsértések miatt. Azt állítják, hogy az OpenAI illegálisan képezte az AI modelljeit az ő közzétett munkáik alapján beleegyezésük és kompenzációjuk nélkül, így profitálva a védett anyagokból és gyakorlatilag plagizálva munkájukat.

Az OpenAI elutasította azt az állítást, hogy a szerzői joggal védett adatok felhasználása a ChatGPT-hez hasonló termékek képzésére illegális volt, ehelyett azt állítja, hogy szolgáltatásai valami újat hoznak létre, és a „fair use” doktrínája alá tartoznak.

Más vállalatok AI-generált keresési kísérletei is felháborodást váltottak ki a felhasználók és a kiadók körében. A Google nemrég elindította saját AI-engedélyezett keresési funkcióját, az AI Overviews-t, amely összefoglalja a keresési eredmények tartalmát anélkül, hogy a felhasználóknak más weboldalakra kellene kattintaniuk.

Bár a Google az e heti eredményjelentésében sikerként emlegette a funkciót, a bevezetése kritikát váltott ki a kiadóktól és alkotóktól, akik aggódtak, hogy az AI Overviews elszívja a forgalmat és a reklámbevételeket a webhelyeikről.

Egy másik prominens AI-alapú keresőmotor, a Perplexity, olyan eredményeket tud előállítani, amelyek szinte azonosak a forrásként használt hírcikkek szövegével. Több kiadó jogi fenyegetéseket küldött a Perplexity-nek, és követelte, hogy a keresőmotor hagyja abba tartalmaik használatát az eredményekben.

Az OpenAI közölte, hogy együttműködik a kiadókkal a SearchGPT kapcsán, és lehetőségeket kínál számukra arról, hogyan jelenjen meg tartalmuk az eredmények között, valamint arra törekszik, hogy megbízható forrásokat támogasson.

A vállalat sajtóközleménye tartalmazott nyilatkozatokat az Atlantic vezérigazgatójától és a News Corp vezérigazgatójától, akik mindketten állítólag jövedelmező tartalmi megállapodásokat kötöttek az OpenAI-jal, és dicsérték az AI-alapú keresést az internet jövőjeként.

Az OpenAI lehetséges megrázkódtatása az online keresési iparban akkor következik be, amikor a Google egy közelgő bírósági döntés előtt áll egy mérföldkőnek számító trösztellenes perben, amelyet az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma indított. A perben azt állították, hogy a tech óriás illegálisan monopolizálta az internetes keresési ipart több milliárd dolláros üzletek révén olyan vállalatokkal, mint az Apple és a Samsung, hogy alapértelmezett böngészővé tegye az eszközeiken.

Érdekes tény: A mesterséges intelligencia olyan gyorsan fejlődik, hogy a jelenlegi AI modellek már képesek több milliárd adatponton tanulni és adaptálódni, ami tíz évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt.

Források: OpenAI sajtóközlemények, New York Times, Chicago Tribune, Intercept