A Robloxot játszó gyermekek kockázatai „mélyen aggasztóak” – mondják a kutatók.

Események

Roblox: A Gyerekek Biztonsága Kérdéses

Deeply disturbing kutatások világítanak rá arra, hogy mennyire könnyen találkozhatnak gyermekek nem megfelelő tartalommal és léphetnek kapcsolatba felnőttekkel, nem felügyelt körülmények között a Roblox játékplatformon. A szülők komoly aggodalmaikat fejezték ki a gyerekek függőségéről, a traumatikus tartalmakról és a külföldi ismeretlenek általi megkeresésekről a népszerű weboldalon és alkalmazásban.

A Roblox elismeri, hogy a platformot használó gyermekek káros tartalmaknak és „rossz szándékú felhasználóknak” lehetnek kitéve. A cég hangsúlyozza, hogy aktívan dolgozik a problémák megoldásán, de hangsúlyozza, hogy iparági együttműködésre és kormányzati beavatkozásra van szükség.

Az „ultimátum virtuális univerzuma” néven ismert Roblox több millió játékot és interaktív környezetet tartalmaz, amelyeket összefoglaló néven „élményeknek” neveznek. A tartalom egy része a Roblox által, míg más része felhasználók által generált. 2024-re a platformnak több mint 85 millió napi aktív felhasználója volt, akiknek körülbelül 40%-a 13 év alatti.

Bár a cég „mély együttérzését” fejezte ki azokkal a szülőkkel, akiknek gyermekei kárt szenvedtek a platformon, azt is állította, hogy „tízmilliárdnyi ember pozitív, gazdagító és biztonságos élményben részesül a Robloxon minden nap”.

Az új kutatás során a Revealing Reality digitális viselkedés szakértői „valami mélyen zavarót” fedeztek fel a Roblox gyermekbarát megjelenése és a valóság között, amelyet a gyerekek a platformon tapasztalnak. A kutatók több Roblox-fiókot hoztak létre, amelyek öt, kilenc, tíz, tizenhárom és 40 év feletti fiktív felhasználókra voltak regisztrálva. A fiókok csak egymással léptek kapcsolatba, hogy biztosítsák, hogy az avatárok viselkedését semmi ne befolyásolja.

Annak ellenére, hogy a múlt héten új eszközöket vezettek be, amelyek célja a szülők nagyobb kontrollja a gyermekek fiókjai felett, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a létező biztonsági intézkedések korlátozott hatékonyságúak, és a platformon még mindig jelentős kockázatokkal kell szembenézniük a gyermekeknek.

A jelentés megállapította, hogy már öt éves gyermekek is képesek voltak kommunikálni felnőttekkel a platformon lévő játékok során, és példákat találtak arra, hogy felnőttek és gyermekek léptek kapcsolatba egymással hatékony életkor-ellenőrzés nélkül. Ez annak ellenére történt, hogy a Roblox tavaly novemberben megváltoztatta a beállításait, így a 13 év alatti felhasználók fiókjai már nem küldhetnek közvetlen üzeneteket másoknak a játékokon kívül, csak nyilvános üzenetekhez férhetnek hozzá.

A kutatás azt is megállapította, hogy a tízéves fiók avatárja „erősen javasolt környezetekhez” férhetett hozzá. Ezek között volt egy olyan szállodai tér, ahol egy női avatárt láthattak halhálóban, amely egy ágyon mozgott, valamint más avatárok, akik szexuálisan sugalló pózokban feküdtek egymás tetején, és egy nyilvános fürdőszobai tér, ahol a karakterek vizeltek, és az avatárok választhattak különféle fetis kiegészítőket az öltözködéshez.

A kutatók azt is megállapították, hogy a tesztavatárok más játékosok közötti beszélgetéseket hallottak, amelyek szexuális tevékenységeket verbalizáltak, valamint ismétlődő szopogató, csókolózó és öklendező hangokat hallottak a hangchat funkció használata során. A Roblox szerint minden hangchat – amely telefonon ellenőrzött fiókok számára érhető el, amelyek 13 éves és annál idősebb felhasználóknak felelnek meg – valós idejű AI moderáción megy keresztül.

A kutatók azt is észrevették, hogy egy felnőtt fiókra regisztrált tesztavatár kérte az öt éves tesztavatár Snapchat adatait alig kódolt nyelven. Bár a Roblox szerint a játékbeli szöveges chat beépített szűrők és moderáció alatt áll, a jelentés szerint ez egy példa arra, hogy mennyire könnyen megkerülhetők az ilyen intézkedések, lehetőségeket teremtve a ragadozó viselkedés számára.

A Roblox elismerte, hogy „rossz szándékú felhasználók vannak az interneten”, de hozzátette, hogy ez „olyan probléma, amely túlmutat a Robloxon, és amelyet kormányokkal való együttműködéssel és az iparág átfogó elkötelezettségével kell megoldani az összes platformon a szigorú biztonsági intézkedések iránt”. A cég azt is elismerte, hogy a 13 év alattiak életkor-ellenőrzése „iparági kihívás” marad.

A Guardian közösségi felhívása után a szülők által megosztott történetek között szerepelt egy tízéves fiúé, akit egy felnőtt megkeresett a platformon, és egy kilencéves lányé, aki pánikrohamokkal küzdött, miután szexuális tartalmakat látott a játék során. Damon De Ionno, a Revealing Reality kutatási igazgatója elmondta: „A Roblox által múlt héten bejelentett új biztonsági funkciók nem elegendőek. A gyermekek továbbra is cseveghetnek olyan ismeretlenekkel, akik nem szerepelnek a barátlistájukon, és a platformon található 6 millió élménnyel, amely gyakran pontatlan leírásokkal és értékelésekkel rendelkezik, hogyan várható el, hogy a szülők moderáljanak?”

A keresztpárti főnemes és az internetbiztonsági aktivista Beeban Kidron azt mondta, hogy a kutatás feltárta a platform „rendszerszintű kudarcát a gyermekek védelmében”, hozzáfűzve: „Az ilyen típusú felhasználói kutatásnak rutin részét kell képeznie egy olyan terméknek, mint a Roblox.” Matt Kaufman, a Roblox biztonsági főtisztje elmondta: „A bizalom és a biztonság a legfontosabb minden, amit csinálunk. Folyamatosan fejlesztjük politikáinkat, technológiáinkat és moderálási erőfeszítéseinket, hogy megvédjük közösségünket, különösen a fiatalokat. Ez magában foglalja a fejlett biztonsági eszközökbe való befektetést, a szakértőkkel való szoros együttműködést és a szülők és gondviselők felhatalmazását hatékony kontrollokkal és erőforrásokkal.

2024-ben több mint 40 új biztonsági fejlesztést adtunk hozzá, és teljes mértékben elkötelezettek vagyunk amellett, hogy még tovább lépjünk, hogy a Roblox biztonságos és civil hely legyen mindenki számára.”

Érdekesség: A Roblox a 2024-es év első negyedévében több mint 1,5 milliárd dolláros bevételt termelt, a platform népszerűsége továbbra is folyamatosan növekszik az online játékos közösség körében.

Források: Guardian, Revealing Reality, Roblox hivatalos közleményei.