A z generáció leszámol a közösségi médiával.

Közösségi Média: Az Őszinteség Korszaka body { font-family: Arial, sans-serif; line-height: 1.6; margin: 20px; } h2 { color: #2c3e50; } h3 { color: #34495e; } p { margin-bottom: 15px; } b { color: #e74c3c; }

Események: Közösségi Média és Az Őszinteség Korszaka

Az internethasználat teljesen átalakult az elmúlt harminc-negyven évben, ebben rengeteget segített a Wi-Fi feltalálása és az elektronikai, okos eszközök folyamatos fejlesztése. Még talán 10-15 évvel ezelőtt is inkább azok voltak többségben, akik laptopról vagy asztali gépről interneteztek, napjainkra ez viszont teljesen megváltozott. A mobilok ugyanis mára nemcsak kommunikációs eszközök, hanem szinte az oxigénnel egyenértékű tárgyak, amit minden második pillanatban csekkolunk.

A közösségi média fogalma a Facebook megjelenésével vált világszerte népszerűvé, és a portál egy igazi online lavinát indított el. Sorra készültek az újabbnál újabb alkalmazások, ez a sok újdonság pedig rendkívül vonzó volt a felhasználók számára, különösen a fiataloknak. A Z generáció kisgyerekből felnőtté vált az idő alatt, amíg a közösségi média a virágkorát élte, ma már szinte nincs is olyan huszonéves, akinek ne lenne legalább TikTokja vagy Instagramja – míg a Facebook inkább az idősebb generáció birodalmává vált.

Az Őszinteség Korszaka

A kezdetekkor még nem feltétlenül a magamutogatásról vagy a legeslegjobb formánk kiemeléséről szólt a közösségi média, elsősorban szórakoztatási céllal léptek fel a felhasználók a különböző oldalakra. Akkor még nem versengett senki a lájkokért, és nem az algoritmusok irányították a tartalomfogyasztásunkat. Békés, paradicsomi időszaka volt ez az internetezésnek, nem is volt meglepő, hogy olyan sokan ráfüggtek, hiszen jó volt jelen lenni, több pozitív élmény származott belőle.

Nagyjából 10 évvel ezelőtt még arról szólt egy átlagos fiatal közösségi média használata, hogy Messengeren vagy egyéb chatfelületeken beszélgetett a barátaival, megnézett néhány YouTube videót, megosztott pár vicces vagy esztétikus képet a Tumblrön vagy a Pinteresten, aztán élte tovább az életét a valóságban. Azért lépett fel, hogy kikapcsoljon, szórakoztassa magát a kedvenc felületein, majd folytatta a mindennapi feladatait offline.

Szociális Izoláció

Minden megváltozott, amikor már nem szórakozásból posztoltunk, hanem azért, hogy az algoritmus felkapja, és ezáltal minél többen lássák a képünket vagy videónkat. Hiszen ha sokan látják, akkor sokan lájkolják, és ettől úgy érezhetjük, hogy figyelnek ránk és szeretnek bennünket. Az algoritmustól való függés miatt a felhasználók gyakorlatilag állandóan elérhetőek, és az, hogy mindig készen állnak a kommunikációra, egy egészségtelen szorongást alakított ki bennük.

A TikTok és az Instagram For You feedjei a személyes tér megsértéséhez és a tartalomfogyasztás feletti kontroll elvesztéséhez vezettek, ami akadályozza a felhasználókat abban, hogy leváljanak a kapcsolatról, azonban megerősít ebben a passzív jelenlétben, amire egyre többen berendezkedünk.

Az őszinteség elvesztése a közösségi médiában agyzsibbasztóvá tette a platformokat, az influenszerek megjelenésével pedig olyan performatív lett az online jelenlét, ami egyfajta teljesítménykényszert vált ki az emberekből. Ez szorongáshoz és végül kiégéshez vezet, amire senkinek nincs szüksége az egyébként is stresszes hétköznapokban, így inkább úgy dönt, kiszáll a social media világából.

Érdekes tény: A közösségi média hatásai miatt sok fiatal már nemcsak a szórakozás, hanem a mentális egészség megőrzésének érdekében is tudatosan csökkenti online jelenlétét.

Források:

  • TechCrunch
  • The Guardian
  • Wired