Zenei Művek és Generatív AI: A Jogi Ütközet
Universal Music Group, Sony Music és Warner Records pert indítottak az AI zenei szintézis cégek, Udio és Suno ellen, masszív szerzői jogsértés vádjával, mivel ezek a cégek a kiadók birtokában lévő felvételeket használták fel a zene-generáló AI modellek betanítására – jelentette a Reuters. Az Udio és Suno képesek új dalfelvételeket generálni szöveges leírások alapján (például: „egy dubstep dal Linus Torvalds-ról”).
A New York-i és Massachusetts-i szövetségi bíróságokon benyújtott perek azt állítják, hogy az AI cégek által használt szerzői joggal védett anyagok betanításra való felhasználása olyan AI által generált zenéket eredményezhet, amelyek közvetlen versenytársai lehetnek és potenciálisan értékteleníthetik az emberi művészek munkáját.
Mint más generatív AI modellek, az Udio és Suno is széleskörű, ember által létrehozott műveket használnak, hogy megtanítsák a neurális hálózatokat a szavak és a zenei stílusok közötti kapcsolatra. A lemezkiadók helyesen jegyzik meg, hogy ezek a cégek szándékosan homályosak voltak az adatbázisuk forrásait illetően.
Amíg a generatív AI modellek 2022-ben nem kerültek a főáramba, a gépi tanulásban általános gyakorlat volt a szerzői joggal védett információk engedély nélküli használata. Azonban most, hogy ezek a technológiák kereskedelmi termékekké váltak, a jogtulajdonosok megjelentek, hogy behajtsák a jogaikat. Az Udio és Suno esetében a lemezkiadók akár 150 000 dollárig terjedő kártérítést követelnek minden egyes, a betanításhoz használt dalért.
A keresetben a lemezkiadók konkrét példákat sorolnak fel az AI által generált tartalomra, amely állítólag ismert dalok elemeit újraalkotja, beleértve a The Temptations „My Girl”, Mariah Carey „All I Want for Christmas Is You” és James Brown „I Got You (I Feel Good)” című dalait. Azt is állítják, hogy a zenei szintézis modellek olyan énekhangokat is képesek előállítani, amelyek híres előadók, például Michael Jackson és Bruce Springsteen hangjához hasonlítanak.
A Reuters szerint ez az első eset, hogy kifejezetten zene-generáló AI cégek ellen indítottak pert, de a zenei cégek és művészek már egy ideje készülnek a technológia által felvetett kihívásokra.
Májusban a Sony Music több mint 700 AI cégnek (beleértve az OpenAI-t, a Microsoftot, a Google-t, a Suno-t és az Udio-t) és zenei streaming szolgáltatásoknak küldött figyelmeztető leveleket, amelyek megtiltják az AI kutatók számára a zenéjük felhasználását a modellek betanításához. Áprilisban több mint 200 zenész nyílt levelet írt alá, amelyben felszólítják az AI cégeket, hogy hagyják abba az AI használatát az emberi művészek jogainak értéktelenítésére. Tavaly novemberben pedig a Universal Music szerzői jogi pert indított az Anthropic ellen, állítva, hogy a művészek dalszövegeit használták fel a Claude LLM betanító adatbázisában.
Hasonlóan a The New York Times és az OpenAI között folyó perhez, az új kereset kimenetele mélyreható következményekkel járhat a generatív AI fejlődésére a kreatív területeken, beleértve azt is, hogy a cégek kötelesek lehetnek minden zenei betanító adat licencelésére.
Kötelező licencek a betanító adatokra gazdaságilag megvalósíthatatlanná tehetik az AI modellek fejlesztését a kisebb startupok, mint az Udio és a Suno számára – és a fent említett nyílt levél alapján sok zenész tapsolhatna ennek a lehetőségnek. Azonban egy ilyen fejlemény nem zárná ki, hogy a nagy lemezkiadók végül saját AI zenei generátorokat fejlesszenek, lehetővé téve, hogy csak a mély zsebekkel rendelkező nagyvállalatok irányítsák a generatív zenei eszközöket a belátható jövőben.
Érdekesség: Az AI által generált zenék fejlődése kapcsán érdekesség, hogy egyes AI modellek már képesek felismerni és imitálni az emberi érzelmeket a zenében, ami új dimenziókat nyithat meg a zeneszerzésben.
Források: Reuters, Universal Music Group, Sony Music, Warner Records