Fűszerezd kedved szerint: az interaktív fikciós játékok új szintre emelik a történetmesélést


Netflix és az Interaktív Fikció Új Korszakának Kezdete

Késő májusban, egy 58 millió dolláros Bel Air hegytetői kastélyban, influencerek, valóságshow-sztárok és más Los Angeles-i lakosok gyülekeztek Netflix-márkás TV képernyők körül, ahol különböző választási lehetőségeket kínáltak: Ikrek vagy Bak vagy? Milyen színű a szemed? Mi a foglalkozásod? Az esemény a streaming óriás legújabb ajánlatának bevezetését ünnepelte: egy sor Válaszd a Saját Kalandodat-stílusú mobil játékot, amelyek a legnépszerűbb valóságshow-ik ihlettek, és a résztvevők digitális avatárjaik tulajdonságait választották ki.

„Jobb, ha karakter vagyok!” – kiáltotta Jason Oppenheim, a Selling Sunset sztárja, miközben megállt egy lépcső tetején, amely egy Netflix logóval ellátott medencéhez vezetett. „Szeretnék ingatlant vásárolni – mint a Monopolyban. Szeretnék nyerni,” tette hozzá. „És jó lenne, ha a karakterem magas lenne, mert annak semmi értelme nem lenne,” mondta a híresen 5 láb 6 hüvelykes ingatlanügynök. „Valószínűbb lenne, hogy játszanék.”

A Selling Sunset az egyik népszerű valóságfranchise, amelyet a Netflix integrált az új játékokba, amelyeket idén indítanak. A látványos debütálás egy újabb lépést jelent a Válaszd a Saját Kalandodat-stílusú játékok – vagy formálisan nevezve interaktív fikció – bevezetése felé a mainstreambe. Az ilyen játékok, amelyek olyanok, mint egy regény, ahol a játékos döntései határozzák meg a narratíva alakulását, az utóbbi években robbanásszerűen népszerűvé váltak, amit különböző tényezők, mint a pandémia, a mobil játék technológia fejlődése és a növekvő közérdeklődés is elősegítettek.

A Netflix Új Játékai

A Netflix ebben a hónapban bejelentett négy új játéka azután jött, hogy a cég nagy sikert aratott korábbi interaktív fikciós játékaival, kezdve a Too Hot to Handle című műsor alapján készült játék 2022-es bevezetésével. Minden új játék az adott sorozat legújabb évadjával együtt jelenik meg, a Perfect Match már elérhető, és a The Ultimatum és a Selling Sunset alapú játékok 2024 folyamán kerülnek piacra, a Too Hot to Handle legújabb „évadával” együtt.

Mindeközben a mobil alkalmazások, amelyek régóta népszerűek az interaktív fikciós térben, az utóbbi években ugrásszerűen növekedtek felhasználói számokban és letöltésekben. Az Episode, a legszélesebb körben használt interaktív fikciós platform, 2023-ban növekvő felhasználói számot tapasztalt, az év utolsó hetében 271 000 heti aktív felhasználóval. A Chapters, egy másik vezető szereplő, 2022-ben 5,5 millió havi aktív felhasználóval rendelkezett – ami hatalmas növekedés a 2019-es 2,5 millió havi aktív felhasználóhoz képest.

A Pandémia Hatása

„Korán nagy sikerre voltunk ítélve, de úgy gondolom, hogy a pandémia egyfajta katalizátorként működött,” mondta Kate Fahlsing, a Chapters kreatív stratégiájának igazgatója. „Az emberek otthon ragadtak bizonytalansággal, és sok idejük volt a telefonjukon lenni. Mi menekülést kínálunk, fantáziát. Ez egy hely, ahová menekülhetnek, amikor a körülöttük zajló dolgok nem olyan élvezetesek.”

Fahlsing szerint minden demográfiai csoportban széles körű az érdeklődés a történetek irányítása iránt. Egy olyan világban, ahol számtalan streaming platform és fogyasztási lehetőség van, az emberek gyakran passzívan fogyasztják a tartalmat, de ritkán kapnak aktív szerepet annak alakításában.

„Annyira megszoktuk a passzív történetfogyasztást,” mondta. „De amikor egy mobil, interaktív történetjátékot játszol, amikor fizikailag megérinted a képernyőt, hogy egy sorból a másikba juss – valódi testi hatás történik, ahogy aktívan részt veszel a történetben. Az emberek nagyon szeretik, ha van választási lehetőségük.”

A Netflix és az Interaktív Fikció

A narratívák irányításában rejlő tartós érdeklődés az, amire a Netflix az új ajánlataival számít, mondta Leanne Loombe, a streaming platform külső játékokért felelős vezetője. „A tagok lehetnek a sztárok a kedvenc műsoraikban – teljes szabadságuk van, hogy úgy játszanak, ahogy szeretnének.”

Az interaktív fikciós játékok „határozottan most élik a pillanatukat,” mondta Megan Schwarz, aki közel egy évtizedig dolgozott az egyik legnépszerűbb játék írásának vezetőjeként, mielőtt nemrégiben saját vállalkozást indított. „Ezek a mobil játékok már egy ideje léteznek, és egyre nagyobb szereplők merülnek bele a vízbe,” mondta. „De a Netflix indításával, ők már a mélyvízbe ugranak.”

Hogyan Működnek az Interaktív Fikciós Játékok?

Ahhoz, hogy egy interaktív fikciós játékot játsszon, a felhasználó általában kiválaszt egy avatárt, testreszabva annak bőrszínét, nevét és öltözetét. Ezután a történet kezdődik, amely során a játékos néhány választási lehetőség közül választhat minden megállási pontnál: Megcsókolod a titokzatos idegent, vagy visszatartod magad? Megküzdesz a megcsaló exbarátod új barátnőjével, vagy figyelmen kívül hagyod őt? Ezek a játékok azt az érzést keltik, mintha egy regénybe merülnél – gyakran egy nagyon pikánsba. Sok játék rendkívül explicit lehet, határos az egyenes pornográf irodalommal, miközben továbbra is elérhető bárki számára, akinek van okostelefonja. A szexjelenetekben a választási lehetőségek még merészebbek – bár a meztelenséget kitakarják.

Gyakran az érdekesebb választások vagy következményes történetútvonalak fizetést igényelnek alkalmazáson belüli valutával, például gyémántokkal, amelyeket játékkal, hirdetések megtekintésével vagy gyémántcsomagok közvetlen megvásárlásával lehet megszerezni. Néhány játék előfizetési szolgáltatásokat kínál, amelyek több választási lehetőséget tartalmaznak, a Chapters például VIP tagságot kínál havi 9,99 dollárért vagy éves 99,99 dollárért.

A Netflix játékai nagyrészt ugyanígy működnek, bár a történetek főként valóságshow-k köré épülnek, és nem igényelnek alkalmazáson belüli vásárlásokat a választásokhoz. A játékmenet a Netflix előfizetési költségeibe van beépítve, és az alkalmazások nem tartalmaznak hirdetéseket.

Testreszabhatóság és Inkluzivitás

Az interaktív fikcióval a készítők rájöttek, hogy a testreszabhatóbb játékok jobban fogadják a felhasználók. A Netflix dolgozott azon, hogy befogadóbb személyiségválasztásokat kínáljon: a játékosok választhatják a névmásukat, és készíthetnek karaktert hallókészülékkel, protézissel, vitiligóval vagy glükózmonitorral, valamint beállíthatják a szemük, bőrük és hajuk színét.

A Netflix indítópartiján Allie Habeeb, a vezető játékproducer, egy újságírót vezetett végig a választásokon, amelyeket a játékosok hoznak, amikor személyiséget hoznak létre a Too Hot to Handle játékban – a csillagjegyüktől kezdve az érdeklődési körükig, a foglalkozásukig: „üvegműves”, „kutyapszichológus”, „HR munkatárs”. A szerelmi érdeklődés kinézetét is személyre szabhatják.

„Viselnie kellene egy inget,” gondolta Habeeb, miközben piercingeket adott hozzá karakterének első randevújához, egy német séfhez, aki kontyot viselt. A játék nagyon gyorsan pikáns lesz – néhány választásnyi flörtölő csevegés után a karakterek csókolóznak. Néhány mozdulat múlva egy rózsaszín függöny ereszkedik le az akció fölé. „Ez történik, amikor még intimebbé válsz,” magyarázta Habeeb, miközben a játék explicit szövege folytatódott.

Habeeb megjegyezte, hogy mindig vannak olyan választások, amelyek lehetővé teszik a játékosok számára, hogy elkerüljék a forró jelenetet, ha éppen nincs kedvük hozzá. A játékot úgy tervezték, hogy újra játszható legyen, különböző választások különböző kimenetelekhez vezetnek. A játék legnagyobb rajongói újra és újra játszani fogják. „Voltak emberek a Too Hot to Handle-jel – minden lehetséges utat kitaláltak,” mondta.

Ahogy ezek a játékok rajongókat szereztek, valószínűleg találkoztál már a közösségi médiában megjelenő, néha nevetséges hirdetéseikkel: A férjed megcsal téged, kidobod vagy együtt maradsz? A vámpír szerelmed házasságot ajánlott – beleegyezel, vagy felfedezel róla egy szörnyű titkot? Az ilyen őrült promóciós anyagok képernyőképei vírusként terjedtek – nem mindig pozitív fényben. Így a hosszú távú játékosok számára a játékok népszerűségének robbanása meglepetés volt.

„A hirdetések teljesen őrültnek tűnnek,” mondta Melody Pond, egy 24 éves, aki több mint 10 éve játszik az Episode interaktív fikciós játékkal. Korábban úgy érezte, hogy titokban kell tartania az alkalmazás iránti érdeklődését. „Az emberek azt gondolják, hogy ez gyerekes, vagy gyerekeknek való, de vannak igazán betekintést nyújtó történetek.”

Az Interaktív Fikciós Játékok Stigmatizálása

Schwarz, az interaktív fikciós tér veteránja, azt mondta, hogy ezek az alkalmazások az irodalom és a játékok metszéspontján helyezkednek el, és gyakran mindkét fronton stigmatizáltak. Az emberek a játékvilágban kevésbé hajlamosak komolyan venni a mobil játékokat, míg sokan a könyvvilágban lenézik a romantikus regényeket – annak ellenére, hogy a műfaj tartós népszerűsége.

Olyan címekkel, mint a Milliárdos Apa, Terhes az Exem Apjától és Egyszer egy Egyéjszakás Kaland, a Chapters által kínált történetek pulp fictionnek tűnhetnek. De sok játékos többre jön, mint egyszerűen felkavarásra. Pond elmondta, hogy azért kezdett el játszani, mert célja volt többet olvasni. Számára az alkalmazások olyanok, mint izgalmasabb romantikus regények, minden intrikával és fordulattal, amit egy heves viszony kínál, amelynek ő választhatja meg a végét.

„Szeretek könyveket olvasni, de már nem igazán váltották be a reményeimet. Olyan történetet akartam, amit irányíthatok,” mondta.

A Chapters készítői felismerik ezt a vonzerőt, és kihasználják azt, mondta Fahlsing. Ugyanolyan komolyan veszik a történetmesélési aspektust, mint a felhasználók, együttműködve bestseller szerzőkkel a történetekhez, alkalmazva regényeket az alkalmazás struktúrájához és házon belüli írókat alkalmazva eredeti tartalom létrehozására. És ennek érdekében a cég tudatosan elkerülte a mesterséges intelligencia bevonását a kreatív folyamatba, szemben a szélesebb technológiai ipar lelkesedésével az új generatív AI funkciók iránt.

„Erősen érzem, hogy senki sem érti meg a nagy érzelmeket jobban, mint az emberek,” mondta Fahlsing. „Az olyan alkalmazásokban, mint a miénk, az embereknek nagy, érzelmi döntéseket kell hozniuk – az AI nem erre van tervezve.”

Az Interaktív Fikciós Játékok Egyedi Helyzete

A Chapters készítői tudatában vannak annak, hogy ezek a játékok egyedülálló metszéspontján helyezkednek el a kreatív történetmesélés és a technológia között, mondta Amanda Glassman, a platform vezető narratív tervezője. A történeteket a felhasználók irányítják, és azokat viszont az ő vágyaik és adataik formálják. A fejlesztők valós időben mérik a felhasználói elkötelezettséget, finomítva a tartalmat a kereslet kielégítésére – változtatva a párbeszédeket és a játéklehetőségeket a játékok során, és szélesebb körben hangsúlyozva a népszerűbb történetvonalakat. Például a terhességi történetek mindig nagy sikert aratnak.

A történetek irányításának vonzása, az avatárokkal, amelyek pontosan úgy nézhetnek ki, mint a felhasználó, különösen rezonálhat a marginalizált közösségek tagjaira, akiknek kevesebb lehetőségük van, hogy magukat lássák a médiában. A Chapters felhasználóinak túlnyomó többsége – körülbelül 80% – nő.

„Elsősorban nők vagyunk, akik női történeteket mesélünk, és a közönségünk is elsősorban női,” mondta Glassman. „A játékvilágban – és a legtöbb iparágban – ez nem létezik. Ez egy olyan eredmény, amire nagyon büszkék vagyunk.”

Néhány régóta működő alkalmazás lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy saját tartalmat generáljanak, még aktívabbá téve az elkötelezettséget. Az Episode különösen lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a Studio nevű funkcióján keresztül saját történeteket építsenek. Ez egy kisipari iparágat hozott létre a rajongók körében a kódolás és tervezés segítésére. Talán a legismertebb ebben a térben Dara Amarie, egy Episode felhasználó, aki létrehozott egy weboldalt, hogy segítsen a hobbi játékosoknak testreszabni a játékokat saját ízlésük szerint. Olyan népszerűvé vált a közösségben, hogy