2023-ban a gyorsdivat óriása, a Shein mindenhol jelen volt. A globális közlekedés keretein belül repülőgépek szállították az ultraolcsó ruházat kis csomagjait ezreket számláló beszállítóktól, több mint 150 ország ügyfeleinek postaládáiba. Az influenszerek “#sheinhaul” videói hirdették a cég trendi stílusait a közösségi médiában, amelyek milliárdos nézettséget generáltak.
A folyamat minden lépésénél adatok keletkeztek, amelyeket gyűjtöttek és elemeztek. A gyorsdivat ipara elkezdte ölelni a megjelenő AI technológiákat a rengeteg információ kezelésére. A Shein saját gépi tanulási alkalmazásokat használ — lényegében mintázatfelismerő algoritmusokat —, hogy valós időben mérje fel az ügyfelek preferenciáit és előrejelezze a keresletet, amelyet azután egy ultra-gyors ellátási lánccal szolgál ki.
Ahogy az AI gyorsabbá teszi a megfizethető, divatos ruhák gyártását, a Shein is egyre nagyobb nyomás alatt áll, hogy fenntarthatóbbá váljon. A cég elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ra 25%-kal csökkenti szén-dioxid-kibocsátását, és legkésőbb 2050-re eléri a nettó nullát.
De a klímaaktivisták és a kutatók szerint a cég villámgyors gyártási gyakorlatai és online üzleti modellje alapvetően emisszió-intenzív — és az AI szoftverek használata, amelyek elősegítik ezeket a műveleteket, valószínűleg csak növelik a kibocsátásokat. Ezeket az aggodalmakat erősítette meg a Shein harmadik éves fenntarthatósági jelentése, amelyet a múlt hónap végén adtak ki, és amely megmutatta, hogy a vállalat szén-dioxid-kibocsátása majdnem megduplázódott 2022 és 2023 között.
„Az AI lehetővé teszi, hogy a gyorsdivat ultra-gyorsdivat iparággá váljon, a Shein és a Temu pedig az élen járó cégek közé tartozik” — mondta Sage Lenier, a Fenntartható és Igazságos Jövő nonprofit szervezet ügyvezető igazgatója. „Képesek lennének létezni az AI nélkül.”
A Shein 12 év alatt a különösen termékeny gyártásáról vált ismertté, amely állítólag 2023-ban több mint 30 milliárd dollár bevételt generált. A becslések szerint egy új Shein dizájn akár 10 nap alatt kész ruhává válhat, és napi akár 10,000 új terméket adnak hozzá az oldalhoz. A cég állítólag akár 600,000 terméket is kínál egy adott pillanatban, átlagosan 10 dollár körüli áron.
A cég fenntarthatósági jelentése szerint a Shein 2023-ban összesen 16.7 millió tonna szén-dioxidot bocsátott ki — többet, mint amennyit négy szénalapú erőmű kibocsát egy év alatt. A cég kritikát kapott a textilhulladék, a magas mikroműanyag szennyezés és a kizsákmányoló munkaügyi gyakorlatok miatt. A jelentés szerint a poliészter — egy szintetikus textil, amely ismert a mikroműanyagok környezetbe való kibocsátásáról — a teljes szövetek 76%-át teszi ki, és csupán 6%-a újrahasznosított.
A Shein beszállítói gyári munkásai rendszeresen 75 órás heteket dolgoznak, több mint egy évvel azután, hogy a cég elkötelezte magát a munkakörülmények javítása mellett a beszállítói láncában. A Shein fenntarthatósági jelentése szerint a munkaügyi körülmények javulnak, de azt is mutatja, hogy a több mint 3,000 beszállító és alvállalkozó harmadik fél általi ellenőrzése során a 71% C vagy annál alacsonyabb pontszámot kapott a cég A-tól E-ig terjedő értékelési skáláján.
A gépi tanulás fontos szerepet játszik a Shein üzleti modelljében. Peter Pernot-Day, a Shein globális stratégiai és vállalati ügyekért felelős vezetője tavaly augusztusban a Business Insidernek elmondta, hogy az AI nem központi szerepet játszik a működésükben, de az év elején egy kiskereskedelmi konferencián másként nyilatkozott.
„Gépi tanulási technológiákat használunk a kereslet pontos előrejelzésére olyan módon, amelyet szerintünk élenjárónak lehet nevezni” — mondta. Pernot-Day elmondta, hogy a Shein 5,400 beszállítója hozzáféréssel rendelkezik egy AI szoftverplatformhoz, amely frissítéseket ad az ügyfelek preferenciáiról, és valós időben változtatják meg a termelésüket, hogy az megfeleljen nekik.
„Ez azt jelenti, hogy nagyon kevés példányt tudunk előállítani minden egyes ruhadarabból” — mondta. „Ez azt jelenti, hogy nagyon keveset pazarolunk, és nagyon kevés készletet pazarolunk.” Az átlagos készlet, amelyet a cég tart, 100-200 példány között mozog — éles ellentétben a hagyományos gyorsdivat márkákkal, amelyek jellemzően ezreket állítanak elő minden egyes termékből egy szezonban, és hónapokkal korábban próbálják megjósolni a trendeket.
Shein a „megrendelésre” modellt alkalmazza, míg egy technológiai elemző, aki 2021-ben a Voxnak nyilatkozott, „valós idejű” kiskereskedelemnek nevezte. A konferencián Pernot-Day azt is jelezte, hogy a technológia segít a cégnek a „mikrotrendek” észlelésében, amelyeket az ügyfelek viselni akarnak. „Ezért képesek vagyunk észlelni ezeket, és cselekedni tudunk velük olyan módon, amelyet szerintem igazán úttörőnek neveztünk” — mondta.
Érdekes tény: A gépi tanulás és az AI használata a gyorsdivat iparágában nem csak a hatékonyságnövelésre szolgál, hanem egyes kutatások szerint a fenntarthatósági célok elérésében is kulcsszerepet játszhat.
Források: Grist, Business Insider, Sustainable and Just Future, Fashion Business