Fejlesztés
A jövő a „like” gomb körül az mesterséges intelligencia korában
Max Levchin—a PayPal társalapítója és az Affirm vezérigazgatója—új és rendkívül értékes szerepet lát a kedvelési adatok számára, amelyek segítségével az AI képes olyan következtetésekre jutni, amelyek jobban megfelelnek az emberi döntéshozók döntéseinek. A gépi tanulásban jól ismert probléma, hogy ha egy számítógép egyértelmű jutalmazási funkcióval rendelkezik, akkor folyamatosan megerősítő tanulásra lép, hogy javítsa teljesítményét és maximalizálja a jutalmat. Azonban ez az optimalizálási út gyakran eltérő eredményekhez vezet, mint amit az emberek emberi megítélése alapján kapnának.
Az AI fejlesztői gyakran használják a megerősítő tanulást emberi visszajelzés alapján (RLHF) egy korrekciós erő bevezetésére. Alapvetően emberi beavatkozást alkalmaznak, miközben a számítógép a modelljét képezi, valós emberek tényleges preferenciáira alapozva. De honnan származik ez az emberi preferenciákkal kapcsolatos adat, és mennyire van szükség ahhoz, hogy a bemeneti adatok érvényesek legyenek? Eddig ez volt az RLHF problémája: költséges módszer, ha emberi felügyelőket és annotátorokat kell alkalmazni a visszajelzések rögzítésére.
Levchin szerint a „like” gomb jelentheti a megoldást erre a problémára. Ő úgy véli, hogy a Facebook kezében lévő felhalmozott erőforrás isteni ajándék a bármilyen fejlesztő számára, aki intelligens ügynököt szeretne képezni emberi preferenciás adatokkal. „Azt állítanám, hogy a Facebook egyik legértékesebb vagyona az a hatalmas mennyiségű kedvelési adat” – mondta Levchin. Valóban, a mesterséges intelligencia fejlődésének ezen a fordulópontján a „milyen tartalmakat kedvelnek az emberek” adatokhoz való hozzáférés valószínűleg az internet egyik legértékesebb dolgai közé tartozik.
Miközben Levchin az emberi preferenciák AI általi tanulmányozására a „like” gombon keresztül gondol, az AI már most is változtatja a preferenciák formálásának módját. Valójában a közösségi média platformok aktívan használják az AI-t, nemcsak a kedvelések elemzésére, hanem azok előrejelzésére is—ami potenciálisan a gomb elavulásához vezethet.
A YouTube társalapítója, Steve Chen szerint a jövőben a „like” gombra talán már nem lesz szükség, amikor az AI elég kifinomult lesz ahhoz, hogy 100%-os pontossággal jelezze az algoritmusnak, mit szeretne nézni a felhasználó a nézési és megosztási minták alapján. Chen rámutatott arra is, hogy a „like” gomb talán mindig szükséges marad, hogy kezelje az éles vagy átmeneti változásokat a nézési igényekben élethelyzetek miatt.
Az AI egy másik jelentős hatása lesz a tartalom előállításának növekvő használata, amely az emberek érzelmi reakcióinak tárgyát képezi. Már most is a közösségi média felhasználók által kedvelt tartalmak egyre növekvő aránya generált AI által készül.
Érdekes tény, hogy a mesterséges intelligencia által generált hangklónok már zűrzavart okoznak, megtévesztve a fogyasztókat, hogy a csalások és átverések legitimnek tűnjenek. Ezt a jelenséget az Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága (FCC) is figyelemmel kíséri.
Források: HBR Press, Martin Reeves, Bob Goodson