Az Egyesült Királyság kereskedelmi elektromos jármű töltési válsága veszélyezteti a nettó nullás ambíciókat, állítja az SMMT.

A Brit Egyesült Királyság úton van a nettó nulla kibocsátás felé, ám új elemzések szerint jelentős akadályok merültek fel a kereskedelmi járműflotta dekarbonizálásában: a kereskedelmi elektromos járművek töltőinfrastruktúrája. A nulla kibocsátású furgonok és teherautók egyre nagyobb elérhetősége ellenére az üzemeltetők 15 évig terjedő súlyos késésekkel szembesülnek a hálózati kapcsolatok terén, ami veszélyezteti a fosszilis tüzelőanyagoktól való átmenetet, még mielőtt a jogszabályi határidők életbe lépnének.

A Motorgyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) szerint a jelenlegi hálózati kapcsolat folyamat nem alkalmas arra, hogy támogassa az Egyesült Királyság ambícióját, miszerint 2035-re és 2040-re befejezi az új nem nulla kibocsátású furgonok és tehergépkocsik értékesítését. Sürgős reformok nélkül az Egyesült Királyság kockáztatja a kritikus dekarbonizációs célok elérését.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója elmagyarázta: „Nem tudjuk elérni a nettó nullát és javítani a levegő minőségét anélkül, hogy dekarbonizálnánk a kereskedelmi járműveket. De ha az üzemeltetőknek 15 évig kell várniuk, hogy csatlakozhassanak a depóikhoz, akkor nincs indok a befektetésre. A hálózati kapcsolatok prioritása, a tervezési reformok és az energia költségekkel kapcsolatos intézkedések csökkentenék az alkalmazás akadályait, biztosítva, hogy a kereskedelmi járművek továbbra is eljuttassák a terheket, amelyek mozgásban tartják a gazdaságunkat, miközben elvégzik a nehéz feladatokat, amelyek szükségesek a nettó nulla eléréséhez.”

Kereskedelmi járművek: Magas futásteljesítmény, magas tét

A brit kereskedelmi flottája hatalmas, 5,1 millió furgonnal és 626 000 teherautóval rendelkezik, amelyek felelősek a belföldi áruszállítás több mint 80%-áért, és évente 13,5 milliárd fontot járulnak hozzá a gazdasághoz. Bár ezek a járművek mindössze 14%-át teszik ki a teljes közúti forgalomnak, a közúti közlekedés összes szén-dioxid-kibocsátásának több mint egyharmadát bocsátják ki, és az Egyesült Királyság teljes szénlábnyomának 12%-át képviselik.

A dízel- és benzinüzemű kereskedelmi járművek nulla kibocsátású modellekre való cseréje olyan szén-dioxid-megtakarítást generálna, amely meghaladja Svédország teljes nemzeti kibocsátását. De ez a monumentális átalakulás azon múlik, hogy az üzemeltetők megbízható, skálázható kereskedelmi elektromos jármű töltőinfrastruktúrához férhessenek hozzá – mind a depókban, mind a stratégiai közúthálózaton.

Az ellátás növekszik, de a kereslet megbicsaklik

A gyártók nagy mértékben teljesítettek, 35 elektromos furgont kínálnak, amelyek a piac több mint felét lefedik, valamint több mint 30 elektromos teherautót. Azonban a kereslet jelentősen elmarad a várakozásoktól. Jelenleg az új furgon regisztrációk mindössze 8,3%-a elektromos, ami messze van a kormány ZEV mandátum célkitűzésétől, amely 2025-re 16%-os arányt céloz meg. A teherautó szektor még inkább lemarad, a nulla kibocsátású teherautók mindössze 0,5%-át teszik ki a regisztrációknak. Ezen a tempón a furgonpiac csak 2027-re érheti el a 25%-os ZEV részesedést – jóval a kötelező 34% alatt. Az üzemeltetők az infrastrukturát jelölik meg elsődleges akadályként.

A megfizethető árú villamos energia, a depói töltési lehetőségek és a megbízható útmenti töltés kulcsfontosságúak. Ha ezek hiányoznak, még a jól finanszírozott flották sem tudják igazolni a váltás működési kockázatait.

A kereskedelmi elektromos jármű töltés sürgős szükséglete

A kereskedelmi elektromos jármű töltés bővítése nemzeti szükséglet az Egyesült Királyság számára. A kereskedelmi járművek a logisztika, a kiskereskedelem, az építőipar és a szolgáltatások gerincét képezik. A magáncélú elektromos járművekkel ellentétben nagyobb teljesítményre, több helyre és kiszámíthatóbb töltési megoldásokra van szükségük. Az államnak gyorsítani kell a hálózati kapcsolatok bevezetését az olyan szektorokban, mint az adatközpontok és a megújuló energia, ami a közlekedésben is meg kell, hogy valósuljon – állítja az SMMT. A depói hálózati hozzáférés prioritása, a helyi tervezési politikák egységesítése és a nagy járművek töltésének bővítése feloldaná a befektetések elakadását.

Enélkül az Egyesült Királyság kockáztatja a dekarbonizációs stratégiájának megzavarását, és késlelteti a tisztább levegő, alacsonyabb kibocsátások és a globális elektromos jármű vezetésének szélesebb előnyeit.

A jövő útja

Habár az olyan ösztönzők, mint a Plug-in Furgon Támogatás és a Nulla Kibocsátású Teherautó és Infrastruktúra Demonstrátor (ZEHID) program segítenek, az infrastruktúra továbbra is a gyenge láncszem a kereskedelmi elektromos járművek láncában. Az elkövetkező ZEV értékesítési mandátumok teljesítése érdekében a kormánynak sürgősen fel kell gyorsítania a kereskedelmi elektromos jármű töltőhálózat kiépítését és meg kell szüntetnie a hálózati szűk keresztmetszeteket. Az idő sürget, és a tétlenség költsége szén-dioxidban, torlódásban és elvesztett versenyképességben mérhető.

Érdekes tény: Az elektromos járművek ára az utóbbi években drasztikusan csökkent, így a jövőbeni eladások várhatóan növekedni fognak, ahogy a technológia fejlődik.

Források: Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), kormányzati jelentések, iparági elemzések.