Az új iPhone stagnálást, nem innovációt szimbolizál – és hasonló sors vár az AI-ra | John Naughton


Új iPhone 15: Csúcstechnológia vagy csillogó újdonság?

Nemrégiben megvásároltam az új iPhone 15-öt, hogy lecseréljem az öt éves iPhone 11-emet. Az új telefon az A17 Pro chip által hajtott, és egy terabájtnyi adat tárolására képes, ami természetesen szemkápráztatóan drágává teszi. Természetesen finoman kidolgozott racionalizálásokkal indokoltam a hatalmas kiadást. Mindig is az volt a politikám, hogy csak olyan eszközökről írok, amelyeket a saját pénzemből vásárolok (nincs ingyenes ajándék a tech cégektől).

A fancy A17 processzorra azért van szükség, hogy futtassam az új „AI” dolgokat, amelyeket az Apple hamarosan ígér; a telefon kamerája jelentősen jobb, mint a régi készülékemé – ami számomra fontos, mert a Substack blogom heti háromszor jelenik meg, és minden kiadásban új fényképet biztosítok; végül pedig egy barátom, akinek az ősi iPhone-ja már az utolsókat rúgja, talán értékelne egy jó állapotú iPhone 11-et.

De ezek inkább racionalizálások, mint szilárd indokok. Az igazság az, hogy a régi iPhone-om is megfelelt a célnak. Persze, idővel új akkumulátorra lett volna szüksége, de ettől eltekintve még évekig használható lett volna. Ha hideg, távolságtartó szemmel nézzük az iPhone termékvonal fejlődését, amit 2010-től az iPhone 4 bemutatásával kezdtek, azt látjuk, hogy folyamatos, fokozatos fejlesztésekről van szó.

Nemcsak az iPhone-okra, hanem általában az okostelefonokra is igaz ez. A Samsung, a Huawei, a Google és más gyártók is ugyanazon az úton járnak. Az okostelefon megjelenése, amelyet az első iPhone 2007-es bevezetése jelez, éles megszakítást jelentett a mobiltelefon-technológia fejlődésében. (Ha kétségeid vannak, csak kérdezd meg a Nokiát vagy a BlackBerryt.) Ezt követően egy évtizednyi hatalmas fellendülés következett, amíg a technológia (és a piac) éretté vált, és a fokozatos változások váltak szabállyá.

A matematikusok ennek a folyamatnak a Sigmoid-függvény nevet adták, és egy S-alakú görbével ábrázolják. Amikor ezt a fogyasztói elektronikai eszközökre alkalmazzuk, a görbe úgy néz ki, mint egy kicsit lapított „S”. Az alján a haladás lassú; aztán éles felfelé kanyarodik, mielőtt végül a tetején ellaposodna. Az okostelefonok most ezen a görbén vannak.

Ha visszatekintünk az elmúlt öt évtized technológiai iparágának történetére, egy mintázatot fedezhetünk fel. Először egy technikai áttörés következik: a szilícium chip; az internet; a web; a mobiltelefon; a felhőalapú számítástechnika; az okostelefon. Minden áttörést egy őrült fejlesztési időszak követ (gyakran befektetési buborékok kíséretében), ami a technológiát felhajtja az „S” középső részén; majd végül a dolgok lecsillapodnak, ahogy a piacok telítődnek és a technológiai radikális fejlesztések egyre nehezebbé válnak.

Talán látod, hova tartunk: az úgynevezett „AI”. Már megvannak az első áttörések: először a „big data” megjelenése a web, a közösségi média és a felügyeleti kapitalizmus által; majd a hatékony algoritmusok (neurális hálózatok) újrafelfedezése, amit 2017-ben a „transformer” mélytanulási architektúra feltalálása követett; és végül a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) és más generatív AI formák fejlesztése, amelyek közül a ChatGPT volt a posztergyerek.

Már megvolt az őrült fejlesztési időszak és az őrült mennyiségű vállalati befektetés (anélkül, hogy világos lenne, milyen hozam várható), ami a technológiát felhajtotta a sigmoid görbe középső részén. Tehát érdekes kérdések merülnek fel: mennyire mászott fel eddig az ipar a sigmoid görbén? És mikor éri el a platót, ahol jelenleg az okostelefon-technológia pihen?

Az elmúlt hetekben kezdtünk jeleket látni arra, hogy ez a pillanat közeledhet. A technológia árucikké válik. Az AI cégek kisebb és (állítólag) olcsóbb LLM-eket kezdtek kiadni. Természetesen nem vallják be, de ennek köze lehet a technológia energia költségeinek növekedéséhez. Az iparág irracionális boosterizmusa kevés hatással van a közgazdászokra. És bár milliók próbálták ki a ChatGPT-t és társait, a legtöbbjük nem mutatott tartós érdeklődést. Gyakorlatilag minden nagy vállalatnak volt egy-két AI „pilot” projektje, de kevés tűnik úgy, hogy valódi bevezetésre került volna. Tehát lehet, hogy ez az aktuális szenzáció hamarosan unalmassá válik? Egy kicsit, mint a legújabb csillogó okostelefon.

Érdekesség: Tudtad, hogy az első iPhone bemutatásakor Steve Jobs eredetileg nem akart alkalmazásboltot létrehozni? Az App Store csak később, a felhasználói igények nyomására jött létre. Források: Apple, TechCrunch, Wired, The Verge