Hatalmas globális leállás: A Windows „kék halál” hiba miatt vállalatok offline állapotba kerültek
A világ számos nagyvállalata, beleértve bankokat, légitársaságokat, telekommunikációs cégeket, TV- és rádióadók, valamint szupermarketek, offline állapotba kerültek, miután a Windows munkaállomásokon „kék halál” hibaképernyők jelentek meg.
Felhasználók a Crowdstrike kiberbiztonsági cég subredditjén jelentettek problémákat Indiában, az Egyesült Államokban és Új-Zélandon. Az Egyesült Királyságban a Sky News péntek reggel nem volt adásban, Jacquie Beltrao sportbemondó a X-en posztolta: „Nyilvánvalóan nem vagyunk adásban – próbálkozunk.”
A melbourne-i repülőtér arról tájékoztatta az ügyfeleket, hogy „globális technológiai probléma tapasztalható, amely befolyásolja egyes légitársaságok bejelentkezési eljárásait”, és arra kérte az utasokat, hogy „hagyjanak egy kis extra időt a bejelentkezéshez”.
Az Egyesült Királyság egyik nagy vasúttársasága figyelmeztette az utasokat, hogy késésekre lehet számítani, mivel „kiterjedt informatikai problémákkal küzd”. A Govia Thameslink Railway mind a négy márkája – Southern, Thameslink, Gatwick Express és Great Northern – a közösségi médiában posztolta: „Jelenleg kiterjedt informatikai problémákkal küzdünk az egész hálózaton.”
Az ausztráliai felhasználók péntek délután kezdtek jelenteni problémákat, jelezve, hogy kizárták őket munkaállomásaikból, miközben az ausztrál banki alkalmazások és szupermarket rendszerek is érintettek voltak. Az Australian Broadcasting Corporation és a Sky News megerősítették, hogy műsorszórási nehézségeik vannak ennek következtében.
Az ausztrál nemzeti műsorszolgáltató személyzetének küldött e-mail, amelyet a Guardian Australia látott, azt mondta, hogy az ország egész területén a Windows terminálok „kék halál” hibákat tapasztalnak, ami problémákat okoz néhány TV-stúdióban és rádióstúdióban.
A Crowdstrike több helyszínen is jelentett „kék halál” képernyőket, és azt mondták, hogy az okot jelenleg vizsgálják. A cég közlése szerint a probléma a Falcon Sensor termékükhöz kapcsolódik, és a mérnöki csapatok dolgoznak a megoldáson. Később a cég közölte, hogy a mérnökök azonosították a problémát, amely egy tartalomtelepítési probléma volt, és visszavonták a változtatásokat.
Ausztrália nemzeti kiberbiztonsági koordinátora, Michelle McGuinness altábornagy megerősítette, hogy a kormányzati tanács szerint harmadik fél szoftverének problémája okozza a hibát. „Tudomásom van egy nagyszabású technikai leállásról, amely számos vállalatot és szolgáltatást érint Ausztráliában ma délután,” posztolta a X-en. „Jelenlegi információink szerint ez a leállás egy harmadik fél szoftverplatformjával kapcsolatos technikai problémával függ össze, amelyet az érintett vállalatok használnak.”
A Guardian kapcsolatba lépett a Crowdstrike-kal és a Microsofttal. A Microsoft pénteken jelentette, hogy a felhasználók nem biztos, hogy hozzáférnek a 365 felhőalapú alkalmazásszolgáltatásaihoz. Nehéz nap volt a technológiai óriás számára, mivel egy felhőleállás korábban az Egyesült Államokban légitársaságokat földre kényszerített, ami valószínűleg nem kapcsolódik az előző problémához.
Érdekesség: A „kék halál” hiba (Blue Screen of Death) hivatalos neve Stop Error vagy Bug Check, és az 1990-es évek óta létezik a Windows operációs rendszerben.
Források: Guardian Australia, Crowdstrike, Microsoft