CrowdStrike jelenti: jelentős számú eszköz újra online egy globális leállás után!

Az IT-kiesés után helyreállnak a rendszerek

A CrowdStrike kiberbiztonsági vállalat szerint a múlt heti globális IT-kiesés által érintett 8,5 millió eszköz jelentős része már újra működik. A vállalat egy új technikát is tesztel, amely gyorsabb rendszerújraindítást tesz lehetővé, amidőn a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a pénteki IT-hiba teljes helyreállítása hetekig is eltarthat.

Pénteken ezrek repülőjáratait törölték, műsorszolgáltatók kényszerültek adásmegszakításra, egészségügyi időpontok maradtak el, és milliók számítógépei nem indultak el a CrowdStrike szoftverfrissítése miatt, amely véletlenül megbénította a Microsoft Windows operációs rendszert használó eszközöket.

A CrowdStrike egy közösségi média frissítésben közölte, hogy előrehaladást értek el egy hiba következményeinek kijavításában, amely egy szakértő szerint „a történelem legnagyobb IT-kiesését” okozta. „A körülbelül 8,5 millió érintett Windows eszköz jelentős része már újra működik,” nyilatkozta az amerikai vállalat.

A CrowdStrike hozzátette, hogy egy új módszert tesztelnek az érintett rendszerek helyreállításának felgyorsítására, és dolgoznak azon, hogy cégek és szervezetek hozzáférhessenek ehhez a technikához. Vasárnap Ausztrália belügyminisztere elmondta, hogy a CrowdStrike „közel áll ahhoz, hogy automatikus javítást vezessen be a frissítési hiba orvoslására, ahogyan a Microsoft is”.

Pénteken szakértők figyelmeztettek, hogy az érintett PC-k javítását manuálisan kell elvégezni, ami jelentősen meghosszabbíthatja a helyreállítást. Az OAG nevű repülési adatszolgáltató szerint péntek óta világszerte több mint 9600 járatot töröltek, az atlantai székhelyű Delta Air Lines pedig ennek közel feléért felelős, míg az Egyesült Királyságban szombaton 45 járatot töröltek.

Ed Bastian, a Delta vezérigazgatója elmondta, hogy a probléma kritikus alkalmazást érintett az IT-rendszerükben. „Különösen az egyik személyzet nyomon követésével kapcsolatos eszközünk volt érintett, és nem tudott hatékonyan feldolgozni a rendszerleállás által kiváltott példátlan számú változást,” mondta az ügyfeleknek.

Európa legnagyobb légitársasága, a Ryanair közölte, hogy a hétvégén 400 járatot törölt, elsősorban az IT-kiesés következményei miatt.

Az Egyesült Királyságban az NHS England figyelmeztetett a késedelmekre, mivel az egészségügyi szolgáltatások helyreállnak a kiesésből. Azt mondták, hogy azok a betegek, akiknek ezen a héten van időpontjuk, továbbra is jelenjenek meg, hacsak nem mondják nekik, hogy ne tegyék ezt.

A British Medical Association vasárnap kijelentette, hogy a normál GP szolgáltatás nem állhat helyre azonnal az IT-problémák okozta jelentős lemaradás miatt. Egy NHS szóvivő azt mondta: „A rendszerek most már újra működnek… Az NHS dolgozóinak kemény munkájának köszönhetően ezen az incidens során reméljük, hogy további zavarokat minimálisra tudjuk csökkenteni, azonban még mindig lehetnek késések, különösen a GP-k esetében, akiknek újra kell foglalniuk az időpontokat, így kérjük, legyenek türelmesek.”

A gyógyszertári szolgáltatások várhatóan „lassabbak lesznek a szokásosnál” az Egyesült Királyságban hétfőn, miközben a helyreállítás folyamatban van. Nick Kaye, a National Pharmacy Association elnöke elmondta: „Ahogy a gyógyszerészek helyreállnak a múlt heti IT-kiesésből és utolérik az előírások elmaradását, várható, hogy néhány közösségi gyógyszertár szolgáltatása ma lassabb lesz a szokásosnál.” Kaye arra kérte az ügyfeleket, hogy „legyenek türelmesek” helyi gyógyszertári csapataikkal.

Érdekes tény: Az AI és gépi tanulási algoritmusok egyre inkább segítenek a kiberbiztonsági rendszerek finomhangolásában és az ilyen jellegű problémák gyorsabb megoldásában.

Forrás: BBC, Reuters