Az Animációs Ipar Harca az AI Ellen
Mike Rianda debütáló filmje, a Mitchells vs. the Machines, egy különc család történetét meséli el, akik harcolnak egy mesterséges intelligenciával, amelyet egy szilícium-völgyi techcég szabadított el, és amely el akarja távolítani az embereket. A film a Netflix platformján 2021-ben debütált, és azóta a legnépszerűbb animációs filmmé vált a streamingen. Rianda tudja, hogy a film témái azóta még inkább relevánssá váltak.
Rianda elmondta: “Ironikus, hogy most ezt valósággá kell tennünk. Most mi vagyunk az a különc csapat, amely vissza kell, hogy harcoljon az AI ellen.” Hétfőn az Animációs Céhek Szövetsége, amelynek Rianda is tagja, megkezdi a tárgyalásokat a Mozifilm- és Televíziós Producer Szövetséggel, amely a hollywoodi stúdiókat képviseli. Az AMPTP-t tavaly a forgatókönyvírók és színészek ellenállójaként emlegették, akik a stúdiók maximális mozgásterét próbálták megnyerni az AI filmben és tévében való felhasználására.
Az animációs munkások – akik közé storyboarderek, művészek, producerek, írók és rajzolók tartoznak – ezt a tárgyalást nem másnak tekintik, mint életük harcának. Számos nagy animációs stúdió már jelezte, hogy hajlandó AI-t használni, és olyanok, mint a Netflix, már különböző kontextusokban is alkalmazzák azt.
Julia Prescott, a Nickelodeon és a Cartoon Network munkatársa, elmondta: “Tudjuk, hogy az animációs ipar különösen sebezhető az AI által. Sokkal inkább, mint az élőszereplős produkciók esetében.” A Disney és a Netflix hatalmas mennyiségű képet és adatot birtokol, amelyeket nagy nyelvi és diffúziós modellek kiképzésére lehet felhasználni. Minden egyes lépésnél, a hangszínészektől a storyboard készítőkig, a munkások attól tartanak, hogy a munkájuk automatizálva lesz.
Az iparági vezetők elegendő okot adtak az animátorok aggodalmára. Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks társalapítója, tavaly azt nyilatkozta, hogy az AI valószínűleg a szükséges animációs munkák 90%-át eltüntetheti. “A régi szép időkben, amikor animációs filmet készítettem, 500 művésznek öt évre volt szüksége egy világszínvonalú animációs film elkészítésére,” mondta Katzenberg a Bloomberg New Economy Forumon. “Azt hiszem, ez nem fog 10%-nál többre menni. Szó szerint, nem hiszem, hogy három év múlva 10%-nál többre lesz szükség.”
Rianda nemcsak a fizetési különbségek miatt dühös, hanem az AI-ra is, amelyet egyfajta létezési válságként él meg. “Már régóta aggódom emiatt,” mondta. A Mitchells hét éven át készült, és amikor elkezdte írni a forgatókönyvet, már akkor is a automatizálás növekvő hatásaival foglalkozott. “Azt gondoltam, hogy ez jön, és harcolni kell ellene,” tette hozzá.
Rianda az Animációs Céhek Szövetsége (TAG) aktivistájaként az AI elleni védelemért küzd. A TAG 2023 során elemezte az AI munkahelyekre gyakorolt hatását, és létrehozott egy munkacsoportot, hogy figyelemmel kísérje az AI szerepét a közelmúltban lezajlott szakszervezeti sztrájkokban. Rianda célja, hogy a TAG a lehető legkomolyabban vegye az AI védelmét.
Érdekes tény: A mesterséges intelligencia fejlesztése során a kutatók arra figyelmeztetnek, hogy bár az AI képes kreatív munkákra, a művészi érzék és a humán tapasztalat kialakítása még mindig egyedülálló emberi képesség.