Felfedtük a Facebook és Instagram algoritmusainak titkát: Szexizmust és nőgyűlöletet kínáltak fel üres profilokra


Hogyan befolyásolják a Facebook és Instagram algoritmusai a hírek tartalmát?

A Guardian Australia elvégezte egy kísérletet, hogy kiderítse, hogyan befolyásolják a Facebook és az Instagram algoritmusai azt, amit a felhasználók látnak a hírfolyamukban. Ehhez egy teljesen üres okostelefont használtak, amely egy új, fel nem használt e-mail címhez volt kötve. Három hónappal később, mindenféle felhasználói beavatkozás nélkül, a fiókok szexista és nőgyűlölő tartalmakkal lettek tele.

A John Doe profilokat áprilisban hozták létre, mint általános 24 éves férfiakat. A Facebook néhány információhoz hozzáfért, például a telefon típusához és helyéhez Melbourne-ben, de kikapcsolták a hirdetéskövetést, így nem tudta, mit csinálnak az alkalmazáson kívül. A Facebooknak kevésre volt támaszkodnia a lájkok, kommentek vagy barátok hiányában. Eközben az Instagram arra kényszeríti a felhasználókat, hogy legalább öt fiókot kövessenek, így a népszerű ajánlott fiókokat választották, beleértve a miniszterelnököt és Bec Juddot.

Meta állítása szerint az algoritmusai a tartalmakat az emberek érdeklődése alapján rangsorolják, de kíváncsiak voltak, hová vezet ez a bemenetek hiányában. Néhány hetente görgettek végig a hírfolyamon, hogy ellenőrizzék, milyen tartalmakat szolgáltat fel az algoritmus.

Mit láttak?

Kezdetben a Facebook az Office és más szituációs komédiákhoz kapcsolódó mémeket szolgáltatott, valamint a 7 News, Daily Mail és Ladbible bejegyzéseit. Egy nappal később Star Wars mémeket és edzős vagy „dudebro” stílusú tartalmakat kezdett mutatni. A harmadik napon már „trad Catholic” típusú mémek is megjelentek, és a hírfolyam szexistább tartalmak felé fordult. Három hónap múlva az Office, Star Wars és most már The Boys mémek színesítik a hírfolyamot, amely most már erősen szexista és nőgyűlölő képekkel is tele van.

Az Instagramon, míg a felfedező oldal tele van hiányosan öltözött nőkkel, a hírfolyam nagyrészt ártalmatlan, főként Melbourne-höz kapcsolódó tartalmakat és gasztro influenszereket ajánl.

Mit mond a Meta?

A Meta nem válaszolt hivatalosan a megkeresésre. A szövetségi parlament szociális média vizsgálata során benyújtott anyagában a Meta azt állítja, hogy „különféle algoritmusokat” használ, hogy rangsorolja a Facebookon és az Instagramon megjelenő tartalmakat, és ezek közül néhány segít „megérteni, hogy mely tartalmak a legfontosabbak az emberek számára, így sorrendbe tudjuk állítani őket a hírfolyamukban”.

A vállalat szerint az emberek által látott tartalmak „erősen befolyásoltak saját választásaik és cselekedeteik által”, és „minden személy hírfolyama erősen személyre szabott és specifikus”. „Rangsorolási rendszerünk személyre szabja a tartalmat több mint egy milliárd ember számára, és az a célunk, hogy minden alkalommal, amikor a Facebookra vagy az Instagramra látogatnak, olyan tartalmat mutassunk, amelyet reményeink szerint a legértékesebbnek és legjelentősebbnek találnak.”

A vállalat azt mondta, hogy a rangsorolás során értékeli, mennyire problémás lehet egy bejegyzés, de nem sérti a közösségi irányelveket. Ez magában foglalja a clickbaitet, az eredeti híreket nem tartalmazó történeteket és a tényellenőrzött hamis posztokat.

Ez „bele van sütve a modellbe”

A Guardian Australia megállapításai összhangban vannak a 2022-es és 2024-es, Ausztráliában és Írországban végzett hasonló kísérletekkel a YouTube-on és a TikTok-on, ahol több fiókot fiatal férfiakként és tinédzserekként állítottak be, és a „Manosphere” tartalmak felé terelték őket.

Dr. Stephanie Wescott, a Monash Egyetem humán és társadalomtudományi karának előadója, kutatásokat végzett a Manosphere influenszerek, mint Andrew Tate, iskoláskorú fiúkra gyakorolt hatásáról, és azt mondta, hogy a Facebookra vonatkozó vizsgálati eredmények nem meglepőek. „A kutatásaim és más kutatások alapján ez az, amit az algoritmus biztosít és kiszolgál fiatal férfiak számára, az alapján, hogy mit feltételez, mi fogja felkelteni az érdeklődésüket,” mondta.

Nicholas Carah, a Queenslandi Egyetem digitális média docense, azt mondta, hogy a kísérlet megmutatta, mennyire „bele van sütve a modellbe” az ilyen tartalmak kiszolgálása fiatal férfiak számára a Facebookon. „Komolyan kell gondolkodnunk azon az információs környezetről, amelyben a fiatal férfiak elmerülnek, és a platformok problémája az, hogy ezt az információs környezetet teljesen sötétté és efemerré tették bárki számára, kivéve azokat a fiatal férfiakat,” mondta.

Wescott szerint a platformoknak válaszolniuk kellene arra, hogyan működnek az algoritmusok, mert jelenleg felelősségre vonhatatlanok. „Ők kívül állnak a bírálaton, és nem tűnnek hajlandónak bármiféle változtatást vagy korlátozást bevezetni az algoritmusukon.”

„Teljes szemétfolyam”

Carah szerint a Facebook minden ausztrál felhasználó számára szolgáltatott tartalom minősége az elmúlt években romlott, egybeesve a Meta döntésével, hogy háttérbe szorítsa a híreket, miközben készül harcolni a médiacégek fizetéséért az ausztrál hírmédia alkukódex alapján. „Az ausztrálok most egy teljes szemétfolyamban merülnek el a Facebookon. Kíváncsi vagyok, ez azt jelenti, hogy mindannyian tovább görgetünk ezen a szaron? Vagy a Facebook valójában aláássa a saját termékét?”

Wescott szerint fontos, hogy az emberek képesek legyenek kritikusan értékelni, amit a közösségi média szolgáltat nekik, és ne fogadják el valóságként. Dicséri a szövetségi kormány „Stop it at the Start” kampányát, amely magában foglalja az „Algorithm of Disrespect” interaktív bemutatót, amely bemutatja, hogy egy fiatal férfi milyen tartalmakkal találkozhat a közösségi médiában.

A szövetségi kormány 3,5 millió dolláros, hároméves próbaidőt is finanszírozott, hogy ellensúlyozza a közösségi média üzenetek káros hatásait, amelyek fiatal férfiakat céloznak. Michelle Rowland kommunikációs miniszter szerint a digitális platformoknak többet kell tenniük annak biztosítására, hogy a közösségi normákat online is tiszteletben tartsák, nemcsak offline. „Látjuk, hogy a szexista tartalmak algoritmusokon és ajánlórendszereken keresztül jutnak el a fiatalokhoz a közösségi médiában. Ez egyszerűen nem elfogadható,” mondja.

A társadalmi szolgáltatások minisztere, Amanda Rishworth szerint a szexista attitűdök és viselkedés online és offline világban történő leküzdése segít elérni a nemzeti tervet, amely egy generáció alatt véget vetne a nők és gyermekek elleni erőszaknak. „Körülbelül az ausztrál tinédzser fiúk 25%-a felnéz olyan közösségi média személyiségekre, akik káros nemi sztereotípiákat perpetuálnak és nők elleni erőszakot támogatnak – ez sokkoló,” mondja. „És különösen, ha ez a tartalom interakció nélkül jelenik meg a fiatal férfiak közösségi hírfolyamaiban, a közösségi média cégeknek többet kell tenniük.”

Érdekesség: Tudtad, hogy az AI algoritmusok, mint amilyeneket a közösségi média platformok használnak, gyakran több millió adatpont alapján hoznak döntéseket egyetlen másodperc alatt?

Források: Guardian Australia, Monash University, University of Queensland