Újabb együttműködési megállapodást írt alá a Bosch és a Microsoft
Újabb együttműködési megállapodást írt alá a Bosch és a Microsoft, így mostantól a két vállalat közösen fejleszti a generatív mesterséges intelligenciára épülő rendszereket és termékeket. Ez minden eddiginél magasabb szintre emelheti az önvezető és vezetéstámogató rendszereket, kényelmi és biztonsági szempontból egyaránt.
A kiguruló labda esete
Egy labda kigurul az útra, majd utána szalad egy kisgyerek. Ez lakott területen bármikor előfordulhat, egy rutinosabb járművezetőnek azonban már az úttesten guruló labda észlelése is elegendő ahhoz, hogy lassítson és megelőzze a balesetet. A vezetéstámogató és önvezető rendszerek számára azonban a fenti szituáció még mindig problémás lehet, ezért a mérnököknek fel kell készítenie a szoftvereket arra, hogyan értelmezzék az ilyen helyzeteket.
Egy útra guruló labda esetében az emberek többségénél magától értetődik, hogy fut utána egy gyerek is. Akinél nem, vagy aki az autóra bízza majd a vezetést, ott is biztosra kell mennie a mérnököknek. A Bosch a generatív mesterséges intelligencia (MI) felhasználásában látja a megoldást és azon dolgozik, hogy az automatizált vezetési funkciókat továbbfejlessze. A munka hatékonyabbá tétele érdekében vállalatunk mostantól együttműködik a Microsoft szakembereivel.
Értelmezés kérdése
Az automatizált vezetéshez szükséges rendszerek betanítása során a MI még ma is csak korlátozottan használható. A vezetéstámogató rendszerek ugyan már most is képesek felismerni az embereket, állatokat, tárgyakat és járműveket, de a közeljövőben a generatív MI segíthet meghatározni azt is, hogy egy adott helyzet potenciálisan balesethez vezethet-e.
A generatív mesterséges intelligencia a veszélyhelyzetek hatékony és megbízható értelmezés miatt különösen fontos. Az érzékelőkből származó adatok feldolgozását így új szintre emelhetjük. Szakértők szerint ugyanis a generatív MI hamarosan lehetővé teszi, hogy a járművek megfelelően értelmezzék például azt, ha az a bizonyos labda az útra gurul. A két vállalat arra számít, hogy az együttműködés magasabb szintre emeli az önvezető és vezetéstámogató rendszereket, a generatív mesterséges intelligencia pedig segíthet a jármű biztonságát új szintre emelni, miközben fokozza a kényelmet is.
Vonjuk le a megfelelő következtetést
Ez azért lehetséges, mert a generatív MI hatalmas mennyiségű adat használatával tanul, lehetővé téve a rendszerek számára, hogy ezekből az információkból hasznos, releváns következtetéseket vonjanak le. Így például a generatív MI segítségével a járművek hamarosan következtetni tudnak arra, hogy egy, az úton a jármű elé kerülő tárgy jelenthet-e veszélyt a közlekedésben résztvevő szereplők bármelyikére nézve. Ehhez tudnia kell, hogy éppen egy műanyag zacskót fúj felénk a szél, vagy egy labda, esetleg egy sérült járműalkatrész került-e az utunkba. Ha sikerül beazonosítani a tárgyat, az információ felhasználható például arra, hogy a rendszer figyelmeztesse a járművezetőt, vagy közbe avatkozzon és elvégezze a megfelelő manővereket: lassítson vagy kikerülje az úttestre került tárgyat.
Nem ez az első közös munka
A Bosch és a Microsoft már eddig is együttműködött egy univerzális szoftverplatform kifejlesztésében a járművek és a központi adatfelhő összekapcsolására, most pedig a további közös munkalehetőséget teremt arra, hogy mesterséges intelligencián alapuló technológiát fejlesszünk tovább az autóipar számára.
A platform, amely a Microsoft Azure rendszerén alapul, és a Bosch szoftvermoduljait tartalmazza, lehetővé teszi a szoftverek fejlesztését és letöltését a vezérlőegységekbe és a járműszámítógépekbe. Az együttműködés további fókuszában a szoftverfejlesztési folyamat hatékonyságát növelő eszközök fejlesztése áll majd. Ez pedig ösztönözni fogja az innovációt miközben csökkenti a járműszoftverek fejlesztési költségeit. A járművezetők számára pedig a platform gyorsabb hozzáférést jelent majd az új funkciókhoz és digitális szolgáltatásokhoz.
Szoftver a lelke az autóknak
A szoftverek egyre fontosabb szerepet játszanak a járműgyártásban, ugyanis egyre gyakoribb frissítéseket igényelnek majd a gépek. A jármű teljes élettartama alatt érvényes szigorú biztonsági követelmények azonban nagyon összetetté teszik a vezeték nélküli szoftverfrissítéseket és az autók digitális szolgáltatásait. Az előzetesen integrált platform nagymértékben csökkenti az „over-the-air” frissítések bonyolultságát, amelyek segítenek biztosítani, hogy a jármű mindig naprakész legyen. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a járművek és az adatfelhő szoftverarchitektúrája zökkenőmentesen illeszkedik egymáshoz.
Legyen szó az ülés elektromos beállításáról, a jármű feltöltéséről, a légzsák kioldásáról vagy rádióhallgatásról – a szoftver már szinte minden funkciót felügyel a modern járművekben. Különböző rétegekből tevődik össze, amelyek egymásra épülnek. Az egyik réteg olyan modulokból áll, amelyeket a járműgyártók egyéni vezetési élmények létrehozására használnak – a hajtáslánctól az infotainment és asszisztens rendszerekig. Ez az a pont, ahol az egyes márkák különböznek, néha óriási mértékben. Ezzel szemben más rétegek, mint például a vezérlőegységek alap szoftvere és az úgynevezett köztes szoftver, szinte egyáltalán nem nyújtanak mozgásteret a gyártóknak. Ezek a szoftverkomponensek szabályozzák a vezérlőegységek és a jármű számítógépei által végzett alapvető feladatokat – olyan háttérmunkát, amit a vezető észre sem vesz. Például kezelik a processzor teljesítményét és a memóriaterületet, és meghatározzák, hogy a vezérlőegységek hogyan kommunikálnak egymással vagy a központi adatfelhővel az adatcsere érdekében. Kifejlesztés után ez a szoftver szinte bármilyen elektronikus vezérlőegységgel használható – függetlenül a járműmodelltől.
A szoftverfrissítések is sokkal egyszerűbbek és gördülékenyebbek lehetnek az együttműködésnek köszönhetően. Ez a felépítés ismerős az okostelefonokról, ahol a sokféle alkalmazás mindegyike a központi operációs rendszert használja. A jövőben a nyílt forráskódú szoftverek és a hozzájuk kapcsolódó ökoszisztémák is egyre nagyobb szerepet kapnak a járművek esetében is. A járműgyártók és az autóipari beszállítók így még hatékonyabban állíthatják a szoftvereket a fejlesztés középpontjába.
Fókuszban a mesterséges intelligencia
A Bosch szakértői nem csak az előbbiekben ismertetett fejlesztéseken dolgoznak! Jelenleg összesen több mint 120 olyan alkalmazási területen zajlik kutatás, amelyek az új MI-modelleken alapulnak. Többek között a programkódok vagy nagy teljesítményű chatbotok és hangasszisztensek fejlesztését végzik. Ide sorolhatjuk az AskBosch nevű, MI-alapú keresőmotort is, ami gyorsabb hozzáférést kínál a legkülönbözőbb adatforrásokhoz. Az AskBosch az interneten elérhető adatok mellett belső adatforrásokat is használ, így a Bosch munkatársai a vállalathoz kapcsolódó adatokat és információkat is kutathatnak.
Akár az ipar robotok terén is komoly fejlesztések rejlenek még a Bosch és a Microsoft együttműködésében.