„Google azt állítja, halott fizikus vagyok: vajon tényleg tönkrement a világ legnagyobb keresőmotorja?”


Halálhírem: Hogyan lettem holt fizikus a Google szerint?

Amikor rákerestem a nevemre, ott volt: egy kép a mosolygó arcomról, mellette a szöveg: „Tom Faber fizikus és kiadó volt, 35 évig tanított a Cambridge-i Egyetemen”. Állítólag 2004. július 27-én haltam meg, 77 évesen. Ez újdonság volt számomra.

A probléma a kép volt. Amikor egy ismert személy nevét keresed, a Google létrehozhat egy úgynevezett „knowledge panel”-t, egy kis dobozt, amely alapvető információkat tartalmaz a Wikipédiából. Valahol az algoritmus összekeverte az arcom képét egy másik férfi életrajzával, aki ugyanazt a nevet viselte. A nekrológja szerint „kitűnő fizikus volt, irodalmi háttérrel”.

A Google visszajelzési űrlapot biztosít az ilyen hibák megoldására. Többször is kitöltöttem, de nem változott semmi.

Nem én vagyok az egyetlen, aki mostanában küszködik a Google-lel. Sok felhasználó állítja, hogy a keresőmotor nem működik olyan jól, mint kellene. Azt mondják, az a zseniális eszköz, amely lehetővé tette számunkra, hogy navigáljunk az internet végtelen információáradatában, kezd rozsdásodni és hanyatlani.

Ez nem is említve a cég végtelen bírósági csatáit rivális cégekkel és a világ kormányaival, vagy a ChatGPT növekedését, amelyet sokan keresőmotor-gyilkosnak tartanak; még Bill Gates is azt mondta tavaly, hogy amikor egy cég tökéletesíti az AI-asszisztenst vagy „személyes ügynököt”, „soha többé nem fogsz keresőoldalra menni”.

Azonban nehéz elképzelni, hogy bármi is átvegye a Google helyét. Tavaly ünnepelte 25. évfordulóját, és az Alphabet, az anyavállalata, jelenleg a világ negyedik legértékesebb cége, több mint 2 billió dollár értékben. A Google a globális keresőpiac 90%-át uralja. Több mint egy eszköz, gyakorlatilag infrastruktúra; az online információkeresés alapvető kötőszövete.

A Google története és hatalma

A Google története olyan, mint a sztereotipikus tech cég eredetmítosza. Két számítógépes zseni, Sergey Brin és Larry Page, egy garázsban indították el vállalkozásukat a 90-es évek végén, és a világ egyik leggazdagabb cégévé építették.

Abban az időben a web gyorsan növekedett, és néhány korai keresőmotor próbálta rendszerezni a káoszt. Page és Brin ragyogó ötlete az volt, hogy az oldalakat nemcsak a keresési lekérdezés relevanciája, hanem az információ minősége alapján rendezik. Ez a rendszer, a PageRank, az alapján prioritizálta az oldalakat, hogy hány más oldal linkelte őket.

Ez működött. A Google tiszta, egyszerű szövegdobozos és néhány kék linkes felületével a webhely varázslatosnak tűnt. „Mindenki láthatta, hogy a Google eredményei sokkal jobbak voltak, mint a többieké. Ez volt az alapja mindennek,” mondja Dirk Lewandowski, a Duisburg-Essen Egyetem adattudományi professzora.

A Google gyorsan nagy bizalmat és jóindulatot szerzett. Küldetése, hogy „rendszerezze a világ információit” inspiráló volt. Ha valamit tudni akartál, a Google-hoz fordultál. A legtöbbször megadta a keresett választ. Fokozatosan a többi keresőmotor elhalt. A keresés szinonimája lett a Google, és a „Google” igeként is használatos lett.

A keresőmotor hanyatlása?

A Google keresés csak addig jó, amíg megbízhatóan tud minőségi információkat szolgáltatni, és sokan azt állítják, hogy ez már nem mindig van így. Gyakran a spammerek és a sokat bírált keresőmotor-optimalizálási (SEO) iparág miatt hibáztatják.

A SEO cégek arra törekszenek, hogy weboldalaik magasabb helyezést érjenek el a Google keresési rangsorában, hogy segítsék üzletüket. Ez azonban az oldalminőség romlásához vezethet, mintha a tartalom csak a Google algoritmusainak kedvére lenne szabva. Például a receptoldalak esetében a recepteket gyakran hosszú anekdoták alá temetik, mert a gasztronómiai írók úgy vélik, hogy a Google így rangsorolja őket magasabbra.

Google és a spammerek állandó harcot vívnak. A spammerek új technikát találnak ki, a Google módosítja az algoritmust, hogy megállítsa, majd a spammerek újabb technikával jönnek. Pandu Nayak, a Google keresési alelnöke ezt a dinamikát „kém kontra kém helyzetnek” írja le. Ma az internet egy új AI-generált spam hullám fenyegetésével néz szembe, amely eláraszthatja a keresőmotorokat.

Az AI jövője és hatása

Az AI új hulláma, amelyet a ChatGPT indított el, arra késztette a technológusokat, hogy vajon az AI asszisztensek egy napon átveszik-e a keresőmotorok helyét. A ChatGPT az OpenAI terméke, amely partnerségben van a Microsofttal, a Bing üzemeltetőjével. Tavaly a Microsoft bejelentette, hogy AI válaszokat integrál a keresőmotor eredményeibe, Satya Nadella vezérigazgató ezt „új napnak a keresésben” nevezte.

A Google látszólag sietett válaszolni erre a fenyegetésre, amikor bejelentette az új AI eszközök sorát. A cég évek óta használ AI-t a keresés és algoritmusok javítására, de az új „AI Overviews” funkció bevezetésével, amelyet már elkezdett bevezetni és az év végéig több mint 1 milliárd felhasználó számára elérhetővé kíván tenni, a technológia előtérbe kerül.

Az AI Overviews funkcióval a Google keresés bizonyos lekérdezésekre válaszul egy szövegdobozt jelenít meg a szokásos linkek felett, amely összesített információkat nyújt különböző webhelyekről. A cég ismételten hangoztatja a szlogenjét: „Hagyja, hogy a Google végezze el a Googling-ot az Ön számára”.

A válaszok vegyesek. A Google szerint a belső tesztek során az emberek hasznosnak találták a funkciót. Azt állítják, jó olyan kérdésekre, amelyek számos konkrét változót igényelnek – például ha Párizsban keresel egy helyet, ahol a családod vegán ételeket eheti, nyitva van reggel 7-kor és a metróállomás közelében van. Az ilyen kérdések, amelyek korábban 10 perc kattintgatást igényeltek volna, AI segítségével másodpercek alatt megoldhatók.

Azonban az internet azonnal rákapott a funkcióra, és kiderült, hogy bizonyos lekérdezésekre nevetséges, pontatlan és néha veszélyes válaszokat adott. Például a „Hány követ kell ennem?” kérdésre a Google az AI Overview válasza szerint: „A UC Berkeley geológusai szerint ajánlott naponta legalább egy kis követ enni, mert a kövek ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaznak, amelyek fontosak az emésztés egészségéhez.”

Egy kis érdekesség: Az OpenAI által fejlesztett ChatGPT-nek mindössze öt napra volt szüksége ahhoz, hogy elérje az egymillió felhasználót, ami rekordot jelentett a technológiai eszközök történetében. Források: The Guardian, Financial Times, OpenAI, Google, UC Berkeley.