Új híd építése Maryland államban
Bemutatták annak a hídnak a látványtervét, amit 2028-ban adhatnak át a forgalomnak az amerikai Maryland államban. Majdnem egy évvel ezelőtt, 2024 márciusában kártyavárként omlott az amerikai Baltimore-nál a Francis Scott Key híd, miután a konténerekkel megrakott Dali teherhajó az egyik pillérének ütközött.
A balesetről az amerikai Maxar műholdas szolgáltató készített felvételeket, amiken az is jól látszódik, hogy a Dali a pillérnek ütközött. A volt amerikai elnök, Joe Biden már a baleset után néhány nappal jelezte, hogy a hidat újra fogja építtetni a kormány. Azt azonban akkor még nem lehetett megmondani, hogy erre mikor kerülhet sor. Most úgy tűnik, egy lépéssel sikerült közelebb kerülni a válaszhoz.
Az Interesting Engineering beszámolója szerint Maryland állam a Kiewit nevű mérnöki céget bízta meg, hogy tervezze és építse meg az új hidat. A szerkezet ferdekábeles felépítést kap majd, és ugyanúgy négysávos lesz, mint elődje. A két legfontosabb tartópillér közötti távolság a korábbi 368 méterről 487 méterre növekszik, ami jelentősen könnyítheti a nagyobb hajók áthaladását, ezzel pedig csökkenti a balesetveszélyes helyzetek kialakulását.
A híd teljes hossza 3,22 kilométer lesz, ami nagyobb, mint az eredeti 2,74 kilométer volt. A mérnökök számítása szerint a modern anyagokkal és kialakítással készülő híd 100 éven át bírhatja majd a terhelést. Jelenleg a tervek értékelése zajlik, az építkezés 2028-ban fejeződhet majd be. A projekt két ütemben valósulhat meg, az első szakaszra 73 millió dollárt – nagyjából 27,8 milliárd forintot – kapott a fejlesztés.
A hatóság egyébként tavaly óta nyomoz, hogy kiderítse, kik a felelősek az Egyesült Államok legköltségesebb tengeri balesetéért.
Érdekesség, hogy az AI által támogatott tervezési folyamatoknak köszönhetően a modern hidak építése során sokkal precízebb számításokat végezhetnek, ezzel növelve a biztonságot.
Források: Interesting Engineering, Maxar