„Immigránsokról szóló AI-alkotta paródia dal berobban a német Top 50-be!”

AI által generált sláger a német toplistán

Verknallt in einen Talahon című dal, amelynek zenéjét, vokálját és művészetét teljes egészében mesterséges intelligencia alkotta, felkerült a legnagyobb német zenei slágerlistára, ezzel történelmet írva a vezető zenei piacon. A dal a 48. helyet foglalja el Németországban, amely a világ negyedik legnagyobb zenei piaca.

Kevesebb mint egy hónappal a megjelenése után, a dal már 3,5 millió streamet tudhat magáénak a Spotify-on, és a globális víruslistán a 3. helyen áll. A dal alkotója, Josua Waghubinger, aki a Butterbro művésznevet használja, elmondta, hogy a refrén létrehozásához saját szövegeit táplálta be az Udio nevű generatív mesterséges intelligencia eszközbe, amely képes vokálokat és hangszerelést generálni egyszerű szöveges utasítások alapján.

Waghubinger a dal megjelenése után további verziót is hozzáadott, miután a refrén kedvező fogadtatásban részesült a TikTok-on. “Azt hiszem, a dalban még mindig van elég kreatív szabadság ahhoz, hogy kreatív projektnek számítson” – mondta az IT szakember és hobbizenész a Die Klangküche (A Hang Konyhája) német zenei produkciós podcastnak.

A dal nemcsak a gyártási technológia miatt keltett feltűnést a német médiában, hanem a szövege miatt is. A Talahon németesített arab kifejezés, amely a “taeal huna” jelentését hordozza, vagyis “gyere ide”, de mára gyakran derogáló értelemben használják a fiatal férfiak csoportjainak leírására, akik bevándorló háttérrel rendelkeznek.

A dalszöveg parodizálja a 60-as évek klasszikus “jó lány beleszeret a rossz fiúba” történeteit, mint például a Shangri-Las Leader of the Pack című számát. Az AI által generált énekes vágyának tárgya “Louis övet, Gucci táskát és Air Max edzőcipőt” visel, és “mint egy egész parfümüzlet illata”. Amikor a kedvese dühös lesz, ő így töpreng: “Olyan édes, mint a baklava” – ami feltehetően a török kultúrával való azonosítás próbálkozása.

Waghubinger elmondta, hogy egy olyan dalt szeretett volna készíteni, amely gúnyolódik a nyilvánvaló macsó viselkedésen “egy kis iróniával és diszkréció nélkül”, de hozzátette, hogy a fő motivációja az volt, hogy egy olyan számot alkosson, amely elérheti a közönség figyelmét a közösségi médiában. “Ez volt a kihívás, amit magam elé tűztem” – mondta a Die Klangküche-nek.

Marie-Luise Goldmann, a konzervatív Die Welt kulturális szerkesztője szerint a dal határvonalon egyensúlyoz a paródia és a diszkrimináció között. “A migráns ifjúsági kultúra és a német schlager konzervativizmus keveredése annyi hallgatót izgat, mint amennyit sért” – mondta.

Felicia Aghaye, a Diffus zenei magazin írónője a dal népszerűségét “kettősen problémásnak” nevezte, mivel a “talahon” kifejezés erősen sértőként van jelen a fiatal németek és osztrákok között a bevándorlókkal szemben.

A mesterséges intelligenciát egyre inkább használják a zenei producerek a vokálok generálására, és 2023-ban a Beatles kiadta a Now and Then című dalt, amelyben AI segítségével extrapolálták John Lennon vokálját.

Érdekesség: A mesterséges intelligencia révén létrehozott zenei produkciók egyre népszerűbbek, és az AI képes a híres énekesek stílusában vokálokat generálni.

Források: Die Klangküche, Die Welt, Diffus