Dr. Richard DuFour szavai több mint egy évtizeddel ezelőtt még mindig visszhangzanak a pedagógiai közösségek világában. Amikor lelkesen magyaráztam, hogy kerületem hogyan valósítja meg a Professzionális Tanulási Közösségek (PLC) koncepcióját, megdöbbenve hallottam tőle: „Ne csináld ezt!”
DuFour és Dr. Robert Eaker a PLC mozgalom két alapítója, és bár azonnal csalódott voltam, igaza volt. A Professzionális Tanulási Közösségek elméleti megközelítése során hamar rájöttünk, hogy nem cselekszünk elég gyorsan. Túl sok időt töltöttünk a tervezéssel, a gyakorlat helyett a teóriában.
A PLC négy kritikus kérdése
Az első évben a következő kérdéseket vetettük fel: Mit szeretnénk, hogy a diákok tudjanak és képesek legyenek megtenni? A tanárok feladatául tűztük ki, hogy minden tantárgyhoz az év során nyolc-tíz alapvető elemet azonosítsanak. Ez azt jelentette, hogy a csapatoknak közös megértésre kellett jutniuk arról, hogy ezek az alapvető elemek mit jelentenek, mikor tanítják őket, és milyen forrásokat használnak a tanításukhoz.
A második évben a következő kérdést tettük fel: Hogyan tudjuk, hogy a diákok tudják vagy képesek megtenni? Nyári képzésünket „PLC Q2 Boot Camp”-nek neveztük el, ahol a célunk az volt, hogy magas színvonalú, közös értékeléseket készítsünk az egységek végén.
Gyors cselekvés a PLC-ben
DuFour alternatívája a folyamatos kutatási és cselekvési ciklusok bevezetése volt. Ez azt jelenti, hogy a pedagógusoknak mind a négy kritikus kérdést egyetlen egység keretein belül kell megvizsgálniuk, és ezt a ciklust négy vagy öt alkalommal meg kell ismételniük egy év során.
Érdekes példa, hogy egy legutóbb általam megfigyelt kerületben a csapat vonakodott beleugrani a munkába. Azonban végül elfogadták, hogy tisztázzák, mire van valóban szüksége a diákoknak az elkövetkező egységben. Az így megszületett terv szerint a diákoknak a görögök, rómaiak, törökök és oroszok hatásait kellett értékelniük.
Tanulságok és eredmények
Hat hét elteltével, amikor visszatértem a csapathoz, a szeptemberi tevékenység eredményei lenyűgözőek voltak: a diákok végső vizsgáikra való felkészülés során a megbukottak aránya jelentősen csökkent a tipikus 15-20 diákhoz képest mindössze kettőre. Az alapvető célok világosabbá tétele volt a kulcs a sikerhez.
A csapat nemcsak a diákok bukási arányát csökkentette, hanem a diákok által megértett alapvető célok iránti érdeklődés is növekedett. Az átalakulás mindössze néhány hét alatt, nem évek alatt zajlott le.
Érdekes tény: Az AI technológia alkalmazásával a tanulási közösségek még hatékonyabbá válhatnak, hiszen a mesterséges intelligencia képes az adatokat elemezni, és személyre szabott tanulási élményeket kínálni a diákok számára.
Források: Dr. Richard DuFour, Solution Tree, Professzionális Tanulási Közösségek kutatások.