„Látják, hogy formálhatják a világot, amelyben élnek – Ismerd meg a jövő generációjának hihetetlen befolyását!”


Az AI Napja: Hogyan Segítenek a Diákok a Klímaváltozás Megértésében és Kezelésében

A külvárosból a városba vezető úton gyakran csökken a fák lombkoronája, ahogy a felhőkarcolók emelkednek. A New England Innovációs Akadémia diákjainak egy csoportja kíváncsi lett, hogy ez miért van így.

„Barátunk, Victoria észrevette, hogy ahol mi lakunk Marlborough-ban, sok fa van a saját kertjeinkben. De ha csak 30 percet utazol Bostonba, szinte nincsenek fák” – mondta a középiskolás Ileana Fournier. „Megdöbbentett minket ez a kettősség.”

Ez inspirálta Fournier-t és osztálytársait, Victoria Leeth-t és Jessie Magenyi-t, hogy prototípust készítsenek egy mobilalkalmazásból, amely bemutatja Massachusetts erdőirtási trendjeit az AI Napja keretében. Az AI Napja ingyenes, gyakorlati tantervet biztosít, amelyet az MIT Responsible AI for Social Empowerment and Education (RAISE) kezdeményezése fejlesztett ki, együttműködésben az MIT Schwarzman College of Computing és az MIT Open Learning intézményekkel. A diákok egyike volt annak a 20 New England Innovációs Akadémia diákjának, akik megosztották projektjeiket a 2024-es AI Nap globális ünnepségén, amelyet a Tudományos Múzeumban rendeztek.

Az AI Napja tanterv bevezet az AI világába K-12 évfolyamos diákok számára. Most harmadik évében az AI Napja lehetővé teszi a diákok számára, hogy közösségeiket javítsák és nagyobb globális kihívásokkal foglalkozzanak AI segítségével. Fournier, Leeth és Magenyi TreeSavers alkalmazása a Telling Climate Stories with Data modul alá tartozik, amely négy új klímaváltozásra fókuszáló lecke egyike.

„Azt szeretnénk, hogy kreatívan tudjátok kifejezni magatokat, és AI segítségével oldjátok meg a problémákat kritikus gondolkodási készségekkel” – mondta Cynthia Breazeal, az MIT RAISE igazgatója, az MIT Open Learning digitális tanulás dékánja és a média művészetek és tudományok professzora az idei AI Nap globális ünnepségén a Tudományos Múzeumban. „Szeretnénk, ha etikus és felelősségteljes módon gondolkodnátok erről a nagyon erős, menő és izgalmas technológiáról.”

Az Értelemtől az Akcióig

Az AI Napja arra hívja a diákokat, hogy vizsgálják meg az AI és különféle tudományágak, például történelem, állampolgári ismeretek, számítástechnika, matematika és klímaváltozás metszéspontját. A tanterv egész évben elérhető, és több mint 10 000 oktató 114 országban hozta el az AI Nap tevékenységeit az osztálytermekbe és otthonokba.

A tanterv lehetőséget ad a diákoknak, hogy értékeljék a helyi problémákat és értelmes megoldásokat találjanak. „Arra gondolunk, hogyan lehet olyan eszközöket létrehozni, amelyek lehetővé teszik a gyerekek számára, hogy közvetlen hozzáférést kapjanak az adatokhoz és személyes kapcsolatot építsenek ki, amely összefonódik az élettapasztalataikkal” – mondta Robert Parks, az MIT RAISE tantervfejlesztője az AI Nap globális ünnepségén.

Az MIT App Inventor nevű eszköz lehetővé teszi bárki számára, hogy mobilalkalmazást hozzon létre, és segít a diákoknak értelmezni, mit tanulhatnak az adatokból. Fournier, Leeth és Magenyi az App Inventor segítségével programozták a TreeSavers alkalmazást, hogy chartokat készítsenek a regionális erdőirtási arányokról Massachusetts-ben, azonosítsák a folyamatban lévő trendeket statisztikai modellek segítségével, és előrejelezzenek környezeti hatásokat. A diákok a klímaváltozás „hosszú távú” nézetét gyakorlatba ültették a TreeSavers interaktív térképeinek fejlesztése során.

Bár az AI gyors válaszokat ad, nem feltétlenül kínál egyenlő megoldásokat – mondta David Sittenfeld, a Tudományos Múzeum Környezetvédelmi Központjának igazgatója. Az AI Napja tanterv arra kéri a diákokat, hogy döntsenek az adatok forrásáról, biztosítsák az adatok pártatlanságát, és felelősségteljesen gondolkodjanak arról, hogyan használhatók fel az eredmények.

„Etikai aggályok merülnek fel az emberek adatainak nyomon követésével kapcsolatban” – mondta Ethan Jorda, a New England Innovációs Akadémia diákja. Csoportja nyílt forráskódú adatokat használt egy alkalmazás programozásához, amely segít a felhasználóknak nyomon követni és csökkenteni a szénlábnyomukat.

Christine Cunningham, a Tudományos Múzeum STEM tanulásának alelnöke úgy véli, hogy a diákok készen állnak arra, hogy felelősségteljesen használják az AI-t a világ jobbá tételére. „Láthatják magukat, ahogy alakítják a világot, amelyben élnek” – mondta Cunningham. „Az értelemtől az akcióig haladva a gyerekek soha többé nem néznek ugyanúgy egy hídra vagy egy földön heverő műanyag darabra.”

Az AI Napja tanterv tanítja az AI mechanikáját, etikai megfontolásokat és felelősségteljes használatot, valamint interdiszciplináris alkalmazásokat különböző területeken. Emellett felhatalmazza a diákokat arra, hogy kreatív problémamegoldók és elkötelezett polgárok legyenek közösségeikben és az interneten. A mai diákok a holnap vezetőivé válnak az AI Napja segítségével.

Érdekesség

Az AI Napja során bemutatott egyik projekt, a TreeSavers alkalmazás, az MIT App Inventor segítségével készült. Az MIT App Inventor egy olyan eszköz, amelyet eredetileg a Google fejlesztett, és lehetővé teszi bárki számára, hogy programozási ismeretek nélkül is mobilalkalmazásokat hozzon létre.

Források:
MIT RAISE, MIT Media Lab, MIT Open Learning, Tudományos Múzeum