Lányok Számítógépes GCSE-részvétele Angliában drasztikusan csökkent
A lányok száma, akik Angliában számítástechnikai GCSE-t tanulnak, kevesebb mint egy évtized alatt több mint felére csökkent, ami figyelmeztetéseket váltott ki a „férfiak dominanciájáról a modern világ formálásában”.
A női részvétel éles visszaesése a kormány által végrehajtott képesítési változtatások következménye, amelyek az régi információs kommunikációs technológia (IKT) GCSE megszüntetéséhez és annak új számítástechnikai GCSE-vel való helyettesítéséhez vezettek.
Bár a kormány reformjai célja a „tudományosan kihívást jelentőbb és tudásalapú” képesítések létrehozása volt, az új tanterv bevezetése nem szándékolt következményekkel járt, amelyek a női jelentkezések számának csökkenéséhez vezettek – derül ki a King’s College London új kutatásából.
2015-ben az IKT GCSE vizsgázók 43%-a volt nő, míg 2023-ban csupán 21% volt azok aránya, akik számítástechnikai GCSE-t tettek. Számszerűen ez azt jelenti, hogy 2015-ben 40,000 lány tett IKT GCSE-t, míg további 5,000 számítástechnikait. 2023-ban, amikor az IKT már nem volt elérhető, csupán 18,600 lány vizsgázott számítástechnikából.
Amikor megkérdezték őket a döntésük okairól, a számítástechnikát nem választó lányok azt mondták, hogy nem élvezik a tárgyat. Azt is mondták, hogy nem illik a karrierterveikhez – derül ki a kutatásból.
A régi IKT képesítés kritikusai azt állították, hogy alig tanított mást, mint a Microsoft Office használatát. Ezzel szemben az új számítástechnikai GCSE, amely a számítógépes elméletre, kódolásra és programozásra összpontosít, sok diák számára „nehezebbnek” tűnik más tantárgyakhoz képest.
A tanulmány elismerte, hogy a számítástechnikai GCSE jól bevált, 2023-ban 88,000 diák tette le a tárgyat, és a szintvizsgák (A-level) száma négyszeresére nőtt 2013 és 2023 között.
„Ezek a sikerek azonban egybeesnek a számítástechnikai és digitális készségek oktatásának általános csökkenésével a középiskolai szinten, különösen a lányokat, bizonyos etnikai csoportokat és alulreprezentált szocioökonómiai háttérből származó diákokat érintve” – áll a jelentésben.
A jelentés számos ajánlást tartalmazott, sürgetve a tanterv reformját, a számítástechnikai tanárok jobb támogatását és a „számítástechnika jelenlegi narratívájának megváltoztatását, hogy ne csak a férfi tech vállalkozókra összpontosítson”.
A szerzők figyelmeztettek: „A nők hiánya a számítástechnikában fokozott sebezhetőségekhez és a férfiak dominanciájához vezethet a modern világ alakításában.”
Dr. Peter Kemp, a King’s College London számítástechnikai oktatásának vezető oktatója és a tanulmány fő kutatója azt mondta: „Elengedhetetlen, hogy intézkedéseket tegyünk annak érdekében, hogy több lányt ösztönözzünk a számítástechnikára az iskolában, hogy fejlesszék azokat a digitális készségeket, amelyekre szükségük lesz a világunkban való részvételhez és annak alakításához.”
„A jelenlegi GCSE a számítástechnikára és a programozási készségek fejlesztésére összpontosít, és úgy tűnik, hogy ez egyes fiatalokat, különösen a lányokat elriasztja a tárgy felvételétől. Biztosítanunk kell, hogy a számítástechnika minden diák számára vonzó tárgy legyen, és megfeleljen a fiatalok és a társadalom igényeinek.”
Pete Dring, a yorki Fulford School számítástechnika vezetője szerint: „Minden diáknak olyan digitális készségekkel kell rendelkeznie, amelyek szükségesek a munkahelyen és a társadalomban való boldoguláshoz. Szükség van a tanterv reformjára, hogy egy átfogó számítástechnikai GCSE-t tartalmazzon, amely alapvető készségeket és tudást biztosít a számítástechnikán túl.”
Maggie Philbin, a TeenTech technológiai műsorvezetője és igazgatója, amely a digitális készségeket népszerűsíti, hozzátette: „Jelenleg sok diák a tárgyat ‘neheznek’ tartja, és ‘a legjobb jegyek’ megszerzése érdekében inkább elkerüli. Ideje friss szemmel nézni a tárgyra, és együttműködni a tanárokkal egy olyan tanterv megtervezésében, amely vonzóbb és amelyet a tanárok magabiztosan tudnak tanítani.”
Érdekes tény: Az AI-alapú oktatási eszközök használata 2025-re várhatóan megháromszorozódik, elősegítve a személyre szabott tanulást és a digitális készségek fejlesztését.
Források: King’s College London kutatás, TeenTech, Fulford School