Meta-t vádolják az EU digitális törvényének megsértésével: Díjat kérnek a reklámmentes közösségi hálókért!

Az Európai Bizottság vádolja a Meta-t az EU új digitális törvényeinek megsértésével

Az Európai Bizottság azzal vádolja Mark Zuckerberg Meta cégét, hogy megsértette az EU új digitális törvényeit egy reklámmodell bevezetésével, amely díjat számít fel a Facebook és az Instagram hirdetésmentes verzióiért.

A Meta tavaly indított el egy „fizess vagy hozzájárulsz” modellt, hogy megfeleljen az unió adatvédelmi szabályainak. Ennek keretében a felhasználók havi díjat fizethetnek a hirdetésmentes Facebook vagy Instagram használatáért, amely nem használja személyes adataikat reklámcélokra. Ha a felhasználók nem fizetnek, adataikat személyre szabott hirdetések céljára használják fel, amelyek megjelennek közösségi média hírcsatornájukban.

Az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve, hétfőn előzetes megállapításokat tett közzé a „fizess vagy hozzájárulsz” modell vizsgálatáról, és úgy találta, hogy a modell „kényszeríti a felhasználókat arra, hogy hozzájáruljanak” adataik több platformról történő gyűjtéséhez, ha nem akarnak fizetni. A Bizottság szerint a Meta nem teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy olyan szolgáltatást válasszanak, amely kevesebb adatukat használja fel, de nagyjából hasonló a Facebook és az Instagram „hirdetésekkel” verzióihoz.

„A Bizottság előzetes véleménye szerint ez a bináris választás kényszeríti a felhasználókat arra, hogy hozzájáruljanak személyes adataik összegyűjtéséhez, és nem biztosít számukra egy kevésbé személyre szabott, de egyenértékű verziót a Meta közösségi hálózataiból” – mondta a Bizottság. A Bizottság szerint a DMA-nak való megfelelés érdekében a Meta-nak „egyenértékű” verziókat kell bevezetnie a Facebook és az Instagram számára, amelyek kevesebb személyes adatot használnak fel.

A Meta szóvivője elmondta, hogy az új modell célja a DMA és egyéb szabályozási követelményeknek való megfelelés volt. „Az előfizetések, mint a reklámok alternatívája, jól bevált üzleti modell számos iparágban, és a reklámmentes előfizetést úgy terveztük, hogy több átfedő szabályozási kötelezettségnek, beleértve a DMA-t is megfeleljen. Továbbra is konstruktívan fogunk együttműködni a Bizottsággal” – mondta.

Anne Witt, az antitröszt jog professzora a francia EDHEC Business School-ban, elmondta, hogy az ügy kulcskérdése az, hogy a fogyasztók „szabadon hozzájárulnak-e” adataik gyűjtéséhez, amikor a választás az, hogy fizetnek egy szolgáltatásért, vagy ingyenesen használják azt, de azzal a feltétellel, hogy a Meta ezután profilokat készít róluk a hirdetők számára.

„A Bizottság azzal érvel, hogy a Meta-nak választási lehetőséget kellene adnia a felhasználók számára egy nagyon személyre szabott szolgáltatás között, amelyhez adatokat gyűjthet, és egy kevésbé személyre szabott szolgáltatás között, amelyhez nem gyűjthet adatokat” – mondta.

A Bizottságnak jövő év március végéig kell befejeznie a vizsgálatot, és a Meta akár a globális forgalom 10%-áig terjedő bírsággal – ami 13,5 milliárd dollárnak (10,5 milliárd font) felel meg – sújtható, ha megsértette a törvényt. A Bizottság múlt héten azt is kijelentette, hogy az Apple megszegte a DMA-t azáltal, hogy korlátozta a versenyt az alkalmazásboltjában.

Érdekesség: Tudta, hogy az AI technológia egyre inkább szerepet játszik az adatvédelem biztosításában is, például az adatok anonimizálásában és az adatvédelmi incidensek felismerésében?

Források: Európai Bizottság, Meta, EDHEC Business School