„nem akarunk mesterséges intelligencia bemutatót, válaszokra van szükségünk”: a szövetségi dolgozók Trump által kinevezett tisztviselőt faggattak az összes kézben tartott értekezleten.

Csütörtökön Stephen Ehikian, a Szövetségi Szolgáltatási Ügynökség (GSA) ideiglenes adminisztrátora, tartotta első közös értekezletét a GSA munkatársaival, mióta Donald Trump elnök kinevezte a posztra. Az auditórium zsúfolásig megtelt, több száz alkalmazott volt jelen személyesen, több ezer pedig online követte az eseményt.

Az élő esemény hangulata udvarias maradt, de a csevegés, amely a közvetítést kísérte, más történetet mesélt. „Az én ajtóm mindig nyitva áll, de azt mondták, nem mehetünk arra a szintre, ahol dolgozol?” – írta az egyik alkalmazott, a Google Meet csevegési naplói szerint, amelyeket a WIRED megszerzett. Az alkalmazottak valódi neveiken kérdeztek, de a WIRED úgy döntött, hogy nem közli ezeket a neveket a munkatársak magánéletének védelme érdekében.

„Nem AI bemutatóra van szükségünk, hanem válaszokra arról, hogy mi történik a [létszámcsökkentésekkel],” írta egy másik, miközben több mint 100 GSA munkatárs adott „tetszik” emojit a poszthoz. De amit kaptak, az egy AI bemutató volt. A találkozón Ehikian és a GSA vezető munkatársai bemutatták a GSAi-t, egy chatbot eszközt, amelyet a Technológiai Átalakítási Szolgáltatások alkalmazottai készítettek. Jelenlegi formájában a bot segít az alkalmazottaknak a hétköznapi feladatokban, mint például e-mailek írása.

Azonban Musk „kormányhatékonysági minisztériuma” (DOGE) összetettebb verziót sürgetett, amely végül hozzáférést nyújthat a kormány adatbázisaihoz. Jelenleg körülbelül 1,500 ember fér hozzá a GSAi-hoz, és a WIRED értesülései szerint holnapra a botot több mint 13,000 GSA alkalmazottnak telepítik.

Musk munkatársai – köztük Ehikian és Thomas Shedd, egy korábbi Tesla mérnök, aki jelenleg a GSA Technológiai Átalakítási Szolgáltatásait vezeti – az AI-t helyezték programjuk középpontjába. A GSA tegnap média kerekasztalt szervezett, hogy bemutassa AI eszközét az újságíróknak. „Minden információ, amelyet ezen az eseményen osztottak meg, mély háttérrel rendelkezik – egy ‘GSA hivatalnok, aki ismeri az AI eszköz fejlesztését’ attribútumát viseli” – állt a meghívón.

A GSA volt az egyik első szövetségi ügynökség, amelyet Musk szövetségesei átvettek január végén. Ehikian, aki Elon Musk X-én egy korábbi alkalmazottal házas, Shedd mellett dolgozik, akit Nicole Hollander követ, aki informálisan Musk átalakító csapatának tagjaként aludt a Twitter központjában. Hollander Steve Davis felesége, aki a DOGE vezető szerepét tölti be.

Több mint 1,835 GSA alkalmazott kapott halasztott lemondási ajánlatot a vezetőségváltás óta, miközben a DOGE folytatja a szövetségi munkaerő „megfelelő méretre állítását”. Azok az alkalmazottak, akik maradtak, azt az utasítást kapták, hogy öt napot dolgozzanak az irodában. A hitelkártyáik – amelyeket mindenre használnak a szoftvereszközök megvásárlásától kezdve a munkához szükséges berendezések beszerzéséig – egy dolláros költési korláttal rendelkeznek.

A közös értekezleten részt vevő alkalmazottak – akik aggódtak amiatt, hogy még több ember veszíti el az állását, és miért veszítették el a hozzáférést kritikus szoftvereszközökhöz – nem voltak elégedettek. „Nagyon elfoglaltak vagyunk, miután embereket veszítettünk, és ez nem [hatékony] időkihasználás” – írta az egyik munkatárs. „Ki törődik ezzel?” – tette hozzá egy másik.

„Amikor nagyszerű eszközök állnak rendelkezésre, a GSA dolga az, hogy beszerezze őket, ne pedig középszerű helyettesítőket készítsen” – tette hozzá egy kolléga. „Használtad ezt az AI-t a [létszámcsökkentés] megszervezésére?” – kérdezte egy másik szövetségi munkatárs. „Mikor kapjuk vissza az Adobe Pro-t?” – mondta egy másik. „Ez egy kritikus program, amelyet naponta használunk. Kérlek, add vissza, vagy legalább egy dátumot, amikor visszakapjuk.”

Az alkalmazottak azt is ellenezték a visszatérési kötelezettséget az irodába. „Hogyan növeli a [visszatérés az irodába] a kollaborációt, amikor egyik ügyfelünk, alvállalkozónk vagy az integrált termékcsapatunk tagjai sem lesznek ugyanabban az irodában?” – kérdezte egy GSA munkatárs. „Továbbra is emailen vagy Google találkozókon végezzük el az összes munkát.”

Ehikianhoz intézett kérdésére, hogy ki a DOGE csapata a GSA-nál, a válasz az volt: „Nincs DOGE csapat a GSA-nál.” Az alkalmazottak, akik közül sokan már látták a DOGE munkatársait a GSA-nál, nem hitték el. „Mintha nem észleltük volna, hogy egy csomó fiatal dolgozik a hatodik emeleten egy biztonságos területen” – mondta az egyik munkatárs a WIRED-nek.

A találkozón Ehikian bemutatott egy diát, amely a GSA céljait tartalmazta – létszámcsökkentés, működési egyszerűsítés, szabályozás csökkentése és IT-innováció – a jelenlegi költségmegtakarítások mellett. „Összességében elkerült költségek” voltak feltüntetve 1,84 milliárd dollárban. A GSA által használt generatív AI eszközöket használó alkalmazottak száma 1,383 volt. Az automatizálásból megtakarított órák száma 178,352 volt. Ehikian arra is felhívta a figyelmet, hogy az ügynökség 35,354 hitelkártyát törölt vagy csökkentett, amelyeket kormányzati munkavállalók használtak, és 683 bérleti szerződést mondott fel.

„Bármely hatékonysági számításnak szüksége van egy nevezőre” – írta egy GSA alkalmazott a csevegésben. „A vágások csökkenthetik a költségeket, de csökkenthetik az amerikai közönségnek nyújtott értéket is. Hogyan van ez rögzítve a teljesítményértékelő lapon?”

Ehikian egy „Az út előtt” című dián vázolta fel jövőképét. „Optimalizálni a szövetségi ingatlanportfóliót,” olvasható az egyik pillér. „Központosítani a beszerzést,” olvasható egy másik. A mellékelt kategóriák között szerepelt a „megfelelési terhek csökkentése a verseny növelése érdekében”, „adatainkat központosítani, hogy a csapatok számára hozzáférhető legyen”, és „optimalizálni a GSA felhő- és szoftverkiadásait”.

Online az alkalmazottak gyanakvóak voltak. „Tehát Stephen korlátozni fogja magát, hogy ne dolgozzon semmiféle szövetségi szerződésen a GSA adminisztrátori mandátuma után, különösen az AI és IT szoftverek tekintetében?” – kérdezte az egyik alkalmazott a csevegésben. Válasz nem érkezett.

Érdekesség: Az AI képes arra, hogy a munkafolyamatokat jelentősen gyorsítsa, így az alkalmazottak több időt szentelhetnek a kreatív feladatoknak.

Források: WIRED, Bloomberg, The Atlantic, Fox