Omega mesterséges intelligenciája felfedi, hogyan nyernek az olimpiai sportolók


Omega: Az Olimpiai Technológiai Forradalom

Az Omega neve már régóta összefonódott az olimpiai időméréssel, és a 2024-es párizsi játékok sem lesznek kivételek. Az utóbbi években a svájci óramárka és annak leányvállalata, a Swiss Timing, forradalmasította a sportesemények időmérését és adatgyűjtését, olyan technológiákat alkalmazva, mint a mozgásérzékelők, mesterséges intelligencia és testképfeldolgozás.

Az Új Éra Kezdete

„2018 kulcsfontosságú év volt számunkra” – mondja Alain Zobrist, az Omega Swiss Timing vezetője. „Akkor kezdtük el bevezetni a mozgásérzékelőket az atléták ruházatába, ami lehetővé tette számunkra, hogy teljesítményüket a rajttól a célig követhessük.” Ezek az érzékelők nemcsak a távolságot, hanem a lépésszámot, csúcssebességet, gyorsulást, lassulást és a hátszelet is mérik. Az úszásban például az ütésfrekvenciát is figyelhetik.

Mesterséges Intelligencia és Adatfeldolgozás

A párizsi játékokon a Swiss Timing természetesen a mesterséges intelligenciát (AI) is bevonja az adatok elemzésébe, hogy valós időben értelmezze azokat, és versenynarratívákat alkosson, amelyeket nemcsak a versenyzők, hanem a közösségi média és a műsorszolgáltatók is felhasználhatnak. „AI most már képes elemezni az egyes teljesítményeket és összehasonlítani azokat másokkal. Olyan, mintha időképet készítenénk, vagy inkább azt, hogy mi történik az idő folyamán” – mondja Zobrist.

Testképfeldolgozás és Sportok Specifikus Algoritmusok

Az egyik leglátványosabb innováció a testképfeldolgozó kamerák használata. Négy évvel ezelőtt, amikor bevezették ezt a technológiát, a vizuális megjelenítés primitív volt, hasonlóan egy gyerek rajzaihoz. Mostanra a Swiss Timing „számítógépes látás”-nak nevezi ezt a rendszert: egy- vagy többkamerás rendszerek, amelyek képeket táplálnak az AI modellekbe, hogy teljesen realisztikus testeket hozzanak létre (gondoljunk csak a Fantasztikus Négyes Ezüst Utazójára, de Omega vörösében).

Díjugratásban az AI rendszerek követik az atlétákat a ugrás kezdetétől a végéig, 3D képet alkotva egy speciális matematikai algoritmussal, miközben adatokat és mérőszámokat generálnak, például a vízbe érkezés sebességét. Ez az adat lehetővé teszi a bírák számára, hogy lássák a távolságot az ugró és az ugródeszka között, amit korábban szemmel ítéltek meg.

Sport Specifikus Alkalmazások

A teniszben az AI rendszerek valós időben követik a játékosok reakcióit a szervákra, figyelik, milyen gyorsan tér vissza a labda, a ütő pozícióját és pontosságát. Az adatok alapján megállapítható, hogy van-e összefüggés a játékos sikeressége és a szerva reakciója között.

A rúdugrásban az AI rendszer méri az atléták és a rúd közötti távolságot, hogy megállapítsa, milyen hatással van ez az ugrás minőségére. A tornában a többkamerás rendszer követi a tornászok testét, miközben forognak, ugranak és repülnek. Az AI ebben a sportágban kifejezetten az emberi csontváz követésére van optimalizálva, így a sportoló lábainak szöge is ellenőrizhető, hogy hogyan befolyásolja az ugrások forgását.

Az Omega új szoftvere több éve tartó, számos más sportesemény adatainak felhasználásával képes helyesen felismerni az atléták mozgását. Helyi sportesemények, nemzeti bajnokságok és nagyobb nemzetközi események, mint például az atlétikai Gyémánt Liga során gyűjtött adatokat használják fel.

Azonban, mint minden számítógépes rendszer, az AI sem tévedhetetlen. Az olimpián olyan helyzetben fogják használni, ahol egy hiba a dobogó és a hazautazás közötti különbséget jelentheti. „Szoftverünk képes felismerni bármilyen váratlan eltérést a mérési folyamatban” – állítja Zobrist. „Az időmérő csapat manuálisan javíthat, vagy a rendszer automatikusan korrigál. Soha nem veszítünk adatot. Mindig tároljuk és kezeljük a helyes elemzés érdekében.”

Érdekesség: Az 1968-as olimpián, az Omega fejlesztette ki az első érintőpaneleket az úszósávok végén, hogy az atléták saját maguk állíthassák meg az időmérést, ezzel kiküszöbölve az emberi hibákat.

Források: Omega, The Verge, Wired