Példátlan küldetésre készül az amerikai űrhaderő titkos repülőgépe: a jövő technológiája a légkör határain túl!

Pályaváltó manővert hajt végre az X-37B űrrepülőgép

Pályaváltó manővert fog végrehajtani a Boeing által gyártott X-37B űrrepülőgép, de nem hétköznapi módon: a segédhajtóművei nélkül, a Föld légkörének a segítségével.

Újszerű manővert fog végrehajtani az amerikai űrhaderő titokzatos űrrepülőgépe, az X-37B – írja a New Atlas. Az „aerofékezést” az űrjármű azzal a céllal végzi majd el, hogy megváltoztassa a pályáját, de a segédhajtóművei nélkül – ezt úgy fogja kivitelezni, hogy belép a Föld légkörébe.

Az Orbital Test Vehicle 7 (OTV-7) misszió X-37B-es űrrepülőgépét 2023. december 28-án indították el a Kennedy Űrközpontból, és mint azt a neve is sejteti, ez a hetedik küldetés a géppel. Abban hasonlít a korábbiakhoz, hogy az űrhaderő nagyon keveset kommunikál róla: amit tudni lehet, az az, hogy a sugárzás hatásait mérik fel, valamint a Space Domain Awareness nevű technológiát tesztelik – utóbbi praktikusan a Föld körüli pályán keringő műholdak monitorozását takarja. Minden más csak spekuláció.

A hetedik küldetés abban tér el az eddigi hattól, hogy az X-37B váltogatja a pályáját: van, hogy nagyon közel halad a Földhöz, majd nagyon távol. A különlegessége ezeknek, hogy nem a segédhajtóművek begyújtásával végzi el ezeket a pályaváltoztatásokat, hanem a Föld légkörébe kis mértékben belépve.

A manővert megelőzően a gép megválik a szervizmoduljától is, ami visszatér a bolygónk légkörébe, és ott bizonyára elég. Ezután az X-37B a földi légkör ellenállásának a segítségével lassítja le magát, minimális üzemanyag felhasználásával. Így folytathatja küldetését, mielőtt visszatérne a Földre, hasonlóan elődjeihez.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekes tény: Az X-37B eddig több mint 2.000 napot töltött a világűrben, ezzel rekordot állított fel az amerikai űrhaderő által üzemeltetett űrrepülőgépek között.

Források: New Atlas, HVG Tech