Blog.hu Fórum Indavideó Economx Dívány Totalcar Femina Port We ❤︎ Budapest Velvet
A szuperkondenzátorok jelenleg még nem versenyképesek, de egy új alapkutatással olyan generációváltás jöhet, amivel a jelenlegi akkumulátorokat kiegészítve jelentős technikai változást hozhatnak.
Az ionok mozgásának feltérképezésével komoly lépést tettek hatékonyabb szuperkondenzátorok felé a Coloradói Egyetem munkatársai.
A szuperkondenzátorok elektromos töltést tároló eszközök, amelyek képesek nagyon gyorsan felvenni és leadni a töltést. Az egyik fő korlátjuk az, hogy energiasűrűségük messze elmarad az újratölthető lítiumion-akkumulátorokétól, amelyek tízszer annyi energiát képesek tárolni, és ráadásul drágábbak is.
Az új generációs, olcsóbb és nagyobb kapacitású szuperkondenzátorok nagy hasznát vehetnénk az elektromos hálózatok terhelési hullámainak elosztásában, valamint kisebb méretű liftekben és elektromos autókban. Az elektromos autók egyik fő problémája, hogy hosszú időbe telik az akkumulátorok feltöltése, és a fékezés során sem tudják korlátlan sebességgel visszatölteni a regenerált energiát. Egy hatékony szuperkondenzátor nagyban segíthetne ezen a területen. Kínában már működnek olyan trolibuszvonalak, ahol az akkumulátorok helyett a megállókban újratöltött szuperkondenzátorok adják az energiát a motoroknak. Fontos megemlíteni, hogy míg egy lítiumion-akkumulátor csak pár ezer töltési ciklust bír ki, addig a szuperkondenzátorok akár félmillió töltési ciklust is elérhetnek. Az akkumulátorok kémiai reakciók segítségével mozgatják az elektronokat, míg a szuperkondenzátorok reakciók nélkül, hasonlóan egy szivacs módjára tárolják a töltést. Például egy sóoldatban pozitív és negatív töltésű ionok mozognak.