SearchGPT: az OpenAI közvetlen támadása a Google ellen – forradalmi keresőtechnológia, ami megváltoztat mindent!

Innováció

Innováció

OpenAI bemutatja a SearchGPT-t

Hónapok találgatása után az OpenAI bemutatta a SearchGPT-t, egy „prototípus” keresőmotort, amely végül segíthet a cégnek elhódítani egy szeletet a Google jövedelmező üzletéből. Az OpenAI szerint az új eszköz segíti a felhasználókat, hogy gyorsabban és könnyebben megtalálják, amit keresnek, generatív mesterséges intelligencia segítségével gyűjtve össze a linkeket és válaszolva a felhasználói kérdésekre beszélgetős hangnemben. A SearchGPT végül integrálható lehet az OpenAI népszerű ChatGPT chatbotjába is. Az általános webes keresés mellett a keresőmotor hozzáfér az olyan kiadók által biztosított információkhoz is, akik megállapodást kötöttek az OpenAI-val.

Kayla Wood, az OpenAI szóvivője visszautasította, hogy a WIRED számára SearchGPT-demót vagy interjút biztosítson az új eszközzel kapcsolatban, de megerősítette, hogy a cég már hozzáférést biztosított névtelen partnereknek és kiadóknak, és visszajelzéseik alapján fejlesztették a keresőmotor különböző aspektusait.

A Microsoft, az OpenAI befektetője, az első cégek között volt, amelyek nyilvánosan kiadták a generatív mesterséges intelligencia keresőmotort, amikor 2023-ban elindították az AI-alapú Bing verziót, amely az OpenAI nagy nyelvi modelljeire támaszkodott. Azóta a Microsoft AI keresési élménye Copilot néven vált ismertté. Azóta több versenytárs, mint például a Google és a Perplexity, saját AI keresési élményeket indított a felhasználók számára.

A Google AI Overviews funkciója AI által generált összefoglalókat biztosít a cikkekről, gyakran a híreredmények tetején. Az OpenAI SearchGPT-je inkább hasonlít a Perplexity megközelítésére, ahol a chatbot egy kapcsolódó linkek listáját is biztosítja, és a felhasználó további kérdéseket tehet fel.

Az OpenAI először 2022 novemberében mutatta be a ChatGPT-t, és a korai felhasználók a chatbot képességeiben látták a potenciált, hogy a hagyományos webes keresést helyettesítsék. Azonban a nagy nyelvi modellek hiányosságai miatt a chatbotok nem tökéletes keresési eszközök. A modellek gyakran hónapokkal vagy évekkel ezelőtti adatokra támaszkodnak, és ha nem biztosak a válaszban, kitalálhatnak tényeket.

A Microsoft korai próbálkozásai a Binggel messze voltak a sikertől, mivel az AI-alapú keresőmotor furcsa, helytelen és nem megfelelő válaszokat adott. A Bing piaci részesedése csak kis mértékben nőtt az átalakítás után.

Amikor a Google májusban hozzáadta az AI Overviews funkciót a keresési eredményekhez, a cég gyorsan megbízhatósági problémákkal szembesült, például azzal, hogy azt ajánlotta, hogy ragasztót tegyenek a pizzára. Az OpenAI SearchGPT-je egy olyan generatív AI megközelítést alkalmazhat, amelyet retrieval augmented generation (RAG) néven ismerünk, és amely iparági szabvány az AI keresésben, és arra tervezték, hogy csökkentse a chatbot válaszokban előforduló téves információk arányát. A RAG megközelítéssel az AI eszköz megbízható információkra, például egy preferált híroldalra hivatkozik, miközben generálja a kimenetet, és visszalinkeli azokat, ahonnan az adatok származnak.

A szerzői jogi jogsértések kérdése is felmerülhet. Különösen a Perplexity-t kritizálták a kiadók, köztük a WIRED is, hogy az AI keresőeszközével az eredeti újságírás bizonyos aspektusait másolta, és úgy tűnt, hogy figyelmen kívül hagyja az egyes webhelyek tartalmának felhasználására vonatkozó kéréseket. Az OpenAI blogbejegyzésében a cég említi elkötelezettségét a kiadók iránt: „A SearchGPT célja, hogy segítse a felhasználókat a kiadókkal való kapcsolatfelvételben, azáltal, hogy kiemelten hivatkozik és linkel rájuk a keresésekben.” Az idén több vállalat, köztük a Vox Media, az The Atlantic, a News Corp és a Financial Times is licencszerződést kötött az OpenAI-val.

Annak ellenére, hogy a ChatGPT elsöprő sikereket ért el, az OpenAI új bevételi forrásokat keres, miközben egyre nagyobb AI modellek képzésébe fektet be. Az Information jelentése szerint a cég az idén akár 5 milliárd dolláros veszteséget is elérhet az új kereskedelmi ajánlatok indítása és nagyobb AI modellek képzése miatti költségek miatt.

A webes keresés világába való belépés segíthet az OpenAI-nak, hogy ellensúlyozza a kulcsfontosságú riválisát, a Google-t. Miután ebben a térben hátrányba került, a keresőóriás gyorsan kifejlesztett egy ChatGPT versenytársat, a Gemini-t. Emellett fokozta erőfeszítéseit, hogy a technológiát kereskedelmi ajánlataiba, beleértve az irodai szoftvereket és az Android mobil operációs rendszert, beépítse a keresésen túl.

Richard Socher, a You.com vezérigazgatója, egy olyan eszközé, amely generatív mesterséges intelligenciát használva gyűjt információkat az internetről, azt mondja, hogy egy keresőeszköz biztosítása, amely mérhetően jobb, mint amit az emberek megszoktak, rendkívül nehéz. Azt mondja, ezért a You.com inkább egy üzleti fókuszú kutatási eszközként működik. Socher hozzáteszi, hogy az OpenAI-nak az általános mesterséges intelligencia fejlesztéséről a kereskedelmi vállalkozásokra való átállás új kihívásokat hoz majd. „Ez egy teljesen más gondolkodásmód,” mondja.

Érdekesség: Az AI által generált tartalmak egyre növekvő népszerűsége miatt egyes cégek már kísérleteznek azzal, hogy mesterséges intelligenciával írassanak cikkeket és híreket.

Források: WIRED, The Information, OpenAI blog