Hónapok pletykái és spekulációi után a Sony végre bejelentette a PlayStation 5 Pro konzolt, amely a jelenlegi gép frissített változata, továbbfejlesztett műszaki specifikációkkal és egy 2TB-os szilárdtest-meghajtóval, 699 fontért / 699 dollárért. A konzol november 7-én kerül forgalomba, az előrendelések pedig szeptember 26-án kezdődnek.
Ez a gép drágább az aktuális rendszerekhez képest, mivel 300 fonttal magasabb az ár, mint a Digitális Kiadású PlayStation 5, amely 390 fontért kapható. Ráadásul ez kizárólag digitális változat: ha Blu-ray lemezeket szeretnél játszani, akkor egy 100 fontba kerülő Blu-ray lejátszót kell vásárolnod.
Az árért egy fejlesztett grafikus feldolgozó egységet (GPU) kapsz, amely 67%-kal több számítási egységet tartalmaz, mint az eredeti modell (a számítási egységek a GPU-n belüli egyedi processzorok, amelyek párhuzamosan dolgoznak fel több adatot). A rendszer memória 28%-os növekedésével a Sony azt állítja, hogy ez 45%-os növekedést fog eredményezni a grafikák renderelésében azokban a játékokban, amelyek támogatják az új gépet. A Pro konzol emellett fejlettebb ray tracing-et is támogat, amely egy vizuális effektus, ami dinamikus tükröződéseket hoz létre olyan felületeken, mint az üveg és a víz. A továbbfejlesztett játékok 8K módot is kínálnak.
A Sony elmondta, hogy a frissített hardver támogatására javított játékok “PS5 Pro Enhanced” címkével lesznek ellátva. Ezek közé tartozik a vállalat számos első fél PS5 címe, például a Horizon Forbidden West, a Marvel’s Spider-Man 2 és a Ratchet & Clank: Rift Apart. Harmadik fél kiadók is elkötelezték magukat a gép támogatására, köztük az Alan Wake 2, az Assassin’s Creed: Shadows, a Dragon’s Dogma 2 és a Final Fantasy 7 Rebirth játékok.
A hátramaradt játékok támogatására a PS5 Pro “AI-vezérelt” felskálázást ígér, hogy javítsa a teljesítményüket az új hardveren. A Sony bemutatta a PS5 Pro Game Boost-ot is, amely javítja a vizuális teljesítményt “több mint 8,500” hátrafelé kompatibilis PS4 játék esetében.
Hosszú idő óta üzleti modell a konzolgyártók számára, hogy a piacon eltöltött évek után frissítik gépeiket. A múltban ez általában kompaktabb dizájnokat jelentett, mint például a PS2 Slim, de a Sony és a Microsoft előző generációi jelentős technikai frissítéseket láttak, mint a PlayStation 4 Pro és az Xbox One X.
Az iparági vélemények megoszlanak arról, hogy a Sony legújabb frissítése hogyan fog teljesíteni, különösen egy nehéz gazdasági helyzetben és anélkül, hogy jelentős új játék vagy friss audiovizuális technológia támogatná. Ahogy Rob Fahey elemző nemrégiben írta: “A PS4 Pro létezését nagyon egyszerű módon igazolta: sok fogyasztó váltott 4K kijelzőkre az előző években, és a Pro egy olyan verziót nyújtott a PS4-ből, amely támogatta ezeket a kijelzőket.”
Veterán iparági megfigyelő, Piers Harding-Rolls, az Ampere Analysis-től, a VGC-nek elmondta, hogy a PS5 Pro eladásait körülbelül 1.3 millióra becsüli a bevezetési időszakban, és körülbelül 13 millió egységre 2029-ig. Az egyik fő tényező, amely növelheti az eladásokat, a Grand Theft Auto 6 bejelentett érkezése 2025 őszén, amely szinte biztosan a generáció legnagyobb eladású játéka lesz.
Jelenleg a PS5 Pro a Sony számára egy bonyolult hónap csúcspontja, amely látta a Concord online lövöldözős játékának visszavonását mindössze két hét után, de emellett az első fél platformer, az Astro Bot hatalmas kritikai sikerét is. Az iparág figyelme most a Microsoftra irányul, hogy hogyan reagál a Sony lépéseire.
Érdekesség, hogy a kutatók szerint a mesterséges intelligencia (AI) révén a jövő játékai képesek lesznek előre jelezni a játékosok viselkedését, ezáltal egyedi élményeket kínálva minden felhasználónak.
Források: VGC, Ampere Analysis, Sony hivatalos közleményei