Keir Starmer három nap múlva az Egyesült Királyság miniszterelnöke lesz
Bármilyen meteorit becsapódásától eltekintve, Keir Starmer három nap múlva az Egyesült Királyság miniszterelnöke lesz. A közvélemény-kutatások előnyeit figyelembe véve, valószínűleg rá fogadnék egy meteorit helyett is. A Munkáspárt egy megtört állammal, stagnáló gazdasággal és pénzhiánnyal kerül kormányra. Egy vékony választási program és hatalmas parlamenti többség azt jelenti, hogy a párt szinte biztosan messzebbre fog nyúlni ötletekért, hogy kezelje ezt a pokoli hármas problémát.
Szabadítsuk fel adatainkat
2006 márciusában, amikor a Guardian technológiai rovata még egy fizikai melléklet volt a csütörtöki újságban, kampányt indítottunk az adataink felszabadításáért. Írtunk kormányzati tulajdonú és jóváhagyott ügynökségekről, mint az Ordnance Survey, az Egyesült Királyság Hidrográfiai Hivatala és az Autópálya Ügynökség, amelyek adatokat gyűjtenek a nevünkben. Megkérdeztük: „Miért nem férhetünk hozzá ezekhez az adatokhoz olyan könnyen, mint a Google Maps-hez?”
A kampány vegyes sikert aratott az azt követő években. A közszférában új norma alakult ki, hogy a kormányzati adatokat általában elérhetővé kell tenni a nyilvánosság számára, amikor csak lehetséges. Ez szinte biztosan befolyásolta a gov.uk projekt irányát, amely az állam digitális lábnyomának középpontjába helyezte a nyílt adatokat, és egy pillantás a legfelső szintű data.gov.uk weboldalra mutatja, mennyi munkát végeztek ezen a téren.
Azonban néhány legértékesebb digitális infrastruktúránk darabja még mindig zárt, korlátozó feltételek vagy drága fizetős falak mögött található. A Postcode Address File egy példa erre. 1,8 millió irányítószámot és majdnem 30 millió postai címet tartalmaz, és ez az alapigazság, hogyan navigálunk az országban. A Royal Mail privatizálásával együtt privatizálták, de továbbra is szigorúan ellenőrzi az állam, az Ofcom által szabályozott hozzáférési díjakkal és egyedi licenccel a közszektor számára, hogy lapos költséggel használhassa.
Az adataink felszabadítása helyes dolog, de az egymást követő kormányok drágának tartották: lemondani egy értékes bevételi forrásról, az absztrakt fogalmak nevében. De egy olyan Munkáspárt, amely növekedésre és állami megújulásra törekszik a következő években, el kellene ismernie, hogy ha egy kormányzati adatbázis elég értékes ahhoz, hogy fizetni kelljen érte, még értékesebb, ha építeni lehet rá, javítani és újra felhasználni.
Hasonlóképpen, az elmúlt két évtizedben felszabadított adatok nagy része nem kereskedelmi licenc alatt került kiadásra. A közvélemény természetes módon érzékeny a változásokra, amelyek „adataink eladásának” tűnhetnek, de az állami adatokat ingyenesen kínálni a hobbi felhasználóknak, és licencet felszámítani a kereskedelmi felhasználásért, a legrosszabb mindkét világból: az adatokat továbbra is eladják, de csak azok a vállalkozások képesek kereskedelmi előnyt szerezni belőlük, amelyek már elég nagyok ahhoz, hogy fizessék a díjakat.
Egy ilyen változás mögött több is van, mint csupán a gazdasági növekedés ködös ígérete; ott van az egyszerű tény is, hogy a kormány adatai nagyon jók, és az emberek életéből való napi bosszúságok megszüntetése segít. Tapasztalatból beszélek: a lakásom 2020-ban épült, és az első évben, amikor ott éltem, gyakorlatilag láthatatlan voltam a legtöbb e-kereskedelem számára. Azok, akik fizettek az Ordnance Survey licencért, szállíthattak nekem; mindenki másnak telefonálni és könyörögni kellett az útbaigazításért, miközben várták, hogy a változások átmenjenek a különféle ingyenes adatbázisokon, amelyek ugyanazt az információt nyújtják.
Mint Nixon, amikor Kínába ment, egy népszerűsége csúcsán lévő Munkáspárt lehet az egyetlen, amely el tudja adni az ilyen változást a brit népnek. Szabadítsuk fel adatainkat, növeljük a növekedést, és szüntessük meg a súrlódást a mindennapi életünkben.
Még az orvosi adatokat is
Ezt érdemes külön kiemelni, mert sokkal ellentmondásosabb, mint egyszerűen hozzáférést biztosítani az Ordnance Survey térképekhez. Az NHS England az egyik legnagyobb egységes egészségügyi szolgáltató a világon. Klinikai kiválóságra való törekvése világszerte elismert, még 14 évnyi rossz irányítás után is; és kutatókkal való szövetsége az ország minden tájáról alapvető fontosságú.
A farmakológia küszöbön álló forradalmi változások előtt áll. A vakcinafejlesztés évtizedekkel előrehaladt a Covid elleni védekezés versenyében, és az mRNS vakcinák, amelyek legyőzhetik a következő pandémiát, mielőtt elkezdődne, a következő határ. A génterápia a tudományos fantasztikumból veszélyes kísérletből valósággá vált, ritka genetikai betegségekkel, amelyek most egyetlen személyre szabott gyógyszerrel gyógyíthatók. A genetikai szekvenálás költségei folyamatosan csökkennek, lehetővé téve ugyanazon állapotok születéskor történő diagnosztizálását, ahelyett, hogy évekkel később, amikor a tünetek károsak és maradandóak.
Az NHS-nek az ilyen kutatások élvonalában kell állnia. Sokféle genetikai betegség esetében, amelyek csak egyetlen bázispár mutációját érintik, elméletben már létezik gyógymód, de a gyakorlati valóság, hogy létrehozzák, teszteljék és hitelesítsék, meghaladja a magánipar képességeit.
Azonban egy olyan betegség, amely egymillió gyermekből egyet érint, az Egyesült Királyságban 18 havonta felbukkan. Ingyenes genetikai tesztelés kínálatával születéskor, és egy állam, amely képes hosszú távon tekinteni a költségekre, kezelést lehetne kínálni mindegyiküknek.
Nemcsak helyes dolog, hanem az ország egészének is segít. Egy £1 millió, vagy akár £10 millió projekt, hogy kezeljenek egy genetikai betegséget egyetlen gyermeknél, semmi ahhoz képest, hogy mennyibe kerül valakit támogatni, hogy életét súlyos fogyatékossággal élje le.
És a gyógymód nem csak az Egyesült Királyságban maradhat. Egy nagyon eltérő típusú orvosi siker, a szémaglutid, olyan sikeres volt, hogy átalakította a dán gazdaságot. A gyógyszert, amely Ozempic és Wegovy márkanevek alatt kapható, a Novo Nordisk fejlesztette ki. 2022-ben az ország gazdasági növekedésének kétharmada a gyógyszeriparnak volt köszönhető, lényegében a gyógyszer fenomenális népszerűsége miatt.
Lépjünk fel a Nagy Technológiai cégek ellen
A Digitális Piacok Egységének alapjait már lerakták, amely a Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) azon részlege, amely a digitális piacok, verseny és fogyasztók törvényének végrehajtásáért felel, egy széleskörű törvény, amely Nagy-Britannia egyenértékű az EU Digitális Piacok Törvényével. De a következő államtitkárnak még mindig van mozgástere, hogy pontosan hogyan hajtják végre ezt.
A Munkáspárt egyik első teendője lesz a CMA hivatalos utasításainak elküldése, amely megindítja ezt a folyamatot. Ha prioritásként kezelik a nyáron, értékes lehet, mert az európai tapasztalatok azt mutatják, hogy a versenyjog végrehajtására adott válaszok nagy része késleltető intézkedésekből áll; ugyanolyan fontosak a miniszteri utasítások szóhasználatának sajátosságai, amelyek meghatározzák a következő évek vitáinak hangvételét.
Az összes fenti súlyos főnév operatív szava a „piacok”. A törvénykezés középpontjában, az Egyesült Királyságban és az EU-ban is, a nagy technológiai cégek azon aspektusai állnak, amelyek eltorzítják a szabad piacot. Vannak vállalkozások, amelyek nem létezhetnek, mert az App Store, az Amazon Marketplace vagy a WhatsApp működése megakadályozza őket ebben. Ezek a cégek azzal érvelnek, hogy a korlátok, amelyeket bevezetnek, a felhasználóik érdekét szolgálják; a DMCC azt mondja: „Mi leszünk ennek a bírái.”
A legrosszabb esetben a változások nullszaldós átruházásokat eredményeznek a nagy technológiai cégektől a kisebb vállalkozásokhoz. A legjobb esetben új vállalkozói hullámot indíthatnak el, ugyanakkor ingyenes frissítést nyújtanak minden okostelefonhoz Nagy-Britanniában.
Vegyük komolyan az AI kormányzást
Az LLM-ek (nagy nyelvi modellek) jelenlegi állapota már most is jó. Jobb, azt hiszem, mint amennyire értékelik: ahogy az áhítat elmúlt, legtöbben nagyon jól megtanultuk felismerni a tévedéseket, a merev fordulatokat és a rendszerek feltörésének egyszerűségét, és ezt gyorsabban tettük, mint ahogy kitaláltuk, hogyan használjuk fel a legújabb AI modellek nyers erejét a saját képességeink kiegészítésére.
A Munkáspárt első ciklusának végére lehetetlen lesz figyelmen kívül hagyni, milyen erős lehet ez a technológia a kormányzati feladatok számára – amelyek alapvetően arról szólnak, hogy az állam által fogadott hatalmas mennyiségű információt hogyan kezeljük és hatékonyan irányítsuk.
A trükk az, hogy előre kezdjünk. A Munkáspártnak tudnia kell, hogyan, mikor és miért akarja használni az LLM-eket az állam megerősítésére, hogy készen álljon, amikor eldönti, hogy elég kompetensek ahhoz, hogy segítsenek.
Bizonyos funkciók esetében ez a pillanat már elmúlt lehet. Ha a közszolgálat bármely más tudásmunkáltatóhoz hasonló, alkalmazottainak egy része már használja a ChatGPT-t vagy Claude-ot, hogy segítsen az e-mailek helyesírásának ellenőrzésében, az emlékiratok első vázlatainak összeállításában vagy a kommunikáció finomításában; ha ezt házon belül kezelnék, a kormány biztosíthatná, hogy a rendszereket biztonságosan és felelősségteljesen használják, miközben bővítenék a hozzáférést azok számára, akik jól használhatják, de nem akarták vállalni a költségeket.
A jövőben több is megnyílik, beleértve a legveszélyesebb részt: az állammal való interakciót. Hosszú idő lesz, mielőtt bármelyik kormány – vagy kellene – életet megváltoztató döntéseket hozna egyéni állampolgárokról egy AI rendszer segítségével; de csak néhány űrlapot kell kitölteni a rokkantsági ellátásra való jelentkezéshez, vagy egy oktatási és egészségügyi tervhez egy fogyatékos gyermek számára, hogy megtudjuk, a jelenlegi állapot már egy arctalan gép, amelynek motivációi érthetetlenek. Ha egy AI rendszer segíthet az embereknek navigálni ebben a gépezetben, ahelyett, hogy további akadályt jelentene a segítség eléréséhez, akkor átalakíthatja az emberek viszonyát az államhoz.
Érdekesség: Az AI használata a kormányzásban nem új keletű. Az Egyesült Államokban már 2016-ban is kísérleteztek az AI-val a közszolgáltatások hatékonyságának javítására.
Források: Guardian, gov.uk, Ofcom, NHS, Novo Nordisk