Csökkenő Tesla eladások és növekvő verseny
Tesla globális eladásai a második egymást követő negyedévben is csökkentek, annak ellenére, hogy árcsökkentéseket és alacsony kamatozású finanszírozási ajánlatokat kínáltak. Ez újabb jele annak, hogy a cég termékei és az elektromos járművek iránti kereslet összességében gyengül.
Az austini székhelyű texasi vállalat kedden közölte, hogy áprilistól júniusig 443 956 járművet értékesített, ami 4,8%-os csökkenést jelent az előző év azonos időszakában eladott 466 140 járműhöz képest. Az eladások jobbak voltak, mint az elemzők által várt 436 000 darabos szám.
Annak ellenére, hogy az elektromos járművek iránti kereslet világszerte lassul, a legtöbb autógyártó esetében még mindig növekszik. A Tesla, amely egy elavult modellkínálattal és viszonylag magas átlagos eladási árakkal rendelkezik, jobban küzd, mint más gyártók.
Mégis megtartotta a világ legjobban eladott elektromos járműgyártójának címét. Az év első felében a Tesla több mint 910 000 járművet értékesített világszerte, könnyedén legyőzve a kínai BYD-t, amely 726 153 darabot adott el.
A Tesla a második negyedévben több mint 33 000 járművet adott el, mint amennyit gyártott, ami csökkentheti a vállalat készleteit az üzletekben.
A Tesla nem adott magyarázatot az eladások csökkenésére. A vállalat július 23-án teszi közzé a második negyedéves eredményeket. Az elektromos autógyártó eladásainak csökkenése fokozódó verseny közepette következik be, mivel a hagyományos és új autógyártók is igyekeznek elhódítani a vállalat piaci részesedését. A legtöbb más autógyártó kedden jelent be amerikai eladási adatokat.
A Tesla eladásainak szinte teljes egészét a kisebb és olcsóbb Model 3 és Model Y adta, a vállalat mindössze 21 551 darabot adott el a drágább modellekből, beleértve az X és S modelleket, valamint az új Cybertruckot.
Az eladások csökkenése annak ellenére történt, hogy a Tesla áprilisban 2000 dollárral csökkentette három modelljének árát az Egyesült Államokban. A vállalat csökkentette a Model Y, az Egyesült Államok legnépszerűbb elektromos járművének, valamint az X és S modellek árát is. A negyedév során a Tesla a „Full Self Driving” rendszer árát is jelentősen csökkentette – ami nem képes önálló vezetésre, így a vezetőknek továbbra is ébereknek kell maradniuk és készen kell állniuk a beavatkozásra.
Jessica Caldwell, az Edmunds.com elemzője szerint a Tesla nehézségekkel küzd egy olyan piacon, ahol a legtöbb korai alkalmazó már rendelkezik elektromos járművel, és a mainstream vásárlók szkeptikusabbak azzal kapcsolatban, hogy az elektromos autók megfelelnek-e az igényeiknek.
A Teslának emellett sajátos problémái is vannak, főként olyan modellkínálattal, amely nem sokat változott az évek során, mondta Caldwell. A Tesla árcsökkentéseinek hatására a használt autók árai is zuhantak. Bárki, aki Teslát akar venni, sokkal jobb ajánlatot kaphat egy használt jármű vásárlásával, mondta Caldwell. „Ha a havi fizetéseket nézzük, nehéz versenyezni ezzel,” mondta.
Caldwell nem lát nagy katalizátort idén, ami növelné a Tesla eladásait, hacsak a benzinárak nem emelkednek meg. Az új Cybertruck csak kis számban kerül értékesítésre, és a többi modell elavult. „A legtöbb ember nehezen tudná megmondani, melyik a régebbi és melyik az újabb modell,” mondta.
A Wedbush elemzője, Dan Ives egy keddi befektetői jegyzetben azt írta, hogy a második negyedéves eladások „hatalmas visszatérési teljesítmény” voltak a Tesla számára. „Röviden, a legrosszabb már a visszapillantó tükörben van a Tesla számára,” írta. A vállalat, írta, 10-15%-kal csökkentette a munkaerő létszámát, hogy csökkentse a költségeket és megőrizze a nyereségességet. „Úgy tűnik, hogy jobb napok állnak előttünk, ahogy a növekedési történet visszatér,” írta Ives.
A vállalat januári befektetői levelében a Tesla „jelentősen alacsonyabb” értékesítési növekedést jósolt erre az évre. A Tesla részvényei az év elején több mint 40%-kal estek vissza.
Érdekesség: A Tesla autókban használt AI rendszerek, mint a „Full Self Driving”, a legmodernebb gépi tanulási algoritmusokat használják, amelyek folyamatosan fejlesztik a járművek vezetési képességeit. Azonban a rendszer még mindig nem képes teljesen önálló vezetésre, így a vezetőknek továbbra is ébernek kell maradniuk.
Források: Tesla hivatalos közlemények, Edmunds.com, Wedbush elemzések