Tesla lobbizott az Egyesült Királyságban, hogy szigorúbb szabályokat vezessenek be a szén-dioxid-kibocsátásra a személyautók és teherautók esetében.

Tesla lobbizik az Egyesült Királyság kormányánál a szén-dioxid-kibocsátás szigorítása érdekében

Tesla, az Elon Musk által vezetett amerikai autógyártó, a brit kormánytól kérte, hogy erősítse meg a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályokat a személyautók és tehergépjárművek esetében. A cég kérését egy levélben tette közzé, amelyet Lilian Greenwood, a Munka Párt közlekedési minisztere kapott meg.

Musk nyilvánosan vitába keveredett a Munka Párttal, azonban cége tiszteletteljesen nyilatkozott róluk. A Tesla egyik alelnöke júliusban azt írta, hogy „üdvözöljük a Munka Párt erős pozícióját az energia rendszer dekarbonizálására vonatkozóan 2030-ra, a növekedésre és a nettó zéróra.”

A Tesla üzenete ellentétben áll más autógyártók álláspontjával, akik a szabályok lazítását sürgették. A ZEV (zero-emission vehicle) mandátum értelmében a gyártóknak évről évre egyre több elektromos autót kell eladniuk, de a brit működéssel rendelkező gyártók azt állítják, hogy nincs elegendő kereslet az elektromos autók iránt.

A brit kormány a múlt hónapban jelezte, hogy lazítani fogja a ZEV mandátumra vonatkozó előírásokat, miután olyan gyártók, mint a Ford, a Land Rover tulajdonosa, a JLR, és a Peugeot tulajdonosa, a Stellantis panaszt tett a brit üzleteik veszélyeztetése miatt.

Ellentétben ezzel, a Tesla arra figyelmeztetett, hogy „folytatni kell a fejlődést és a nullakibocsátású járművek mandátumának további megerősítését”, mivel az új elektromos autók gyorsabb eladása azt jelentené, hogy a használt elektromos autók piaca is gyorsabban fejlődik.

A teherautók esetében a mandátum bevezetése valószínűleg ösztönözni fogja az elektromos nehézgépjárművek piacát, éppen akkor, amikor a Tesla az első modellje, a Tesla Semi értékesítését tervezi. Musk már 2017-ben ígérte, hogy a jármű 2019-ben sorozatgyártásba kerül, ami, mint gyakran előfordul vele, túlságosan optimista előrejelzés volt, de a cég most azt állítja, hogy 2026-ban kezdik meg a gyártást, és a prototípusok már úton tesztelésen vettek részt Kaliforniában a DHL által.

A Tesla a levélben azt írta, hogy „sürgős lépések szükségesek” a teherautók kibocsátásának csökkentésére. Azt is hozzátették, hogy „az Egyesült Királyság most lemarad” az EU-tól, amely már rendelkezik a teherautók kibocsátásának csökkentésére vonatkozó szabályozásokkal. Az EU-ban a gyártóknak 2030-ra 45%-kal, 2040-re pedig 90%-kal kell csökkenteniük az átlagos kibocsátást 2019-hez képest.

Az ZEV teherautókra vonatkozó mandátum valószínűleg előnyös lenne a Tesla számára, mivel új lehetőségeket nyitna a „hitel” értékesítésére, amelyeket versenytársaiknak adhatna el. A Tesla régóta érvel a tiszta közlekedés szigorúbb szabályozása mellett, Musk meggyőződése szerint a szén-dioxid-kibocsátást adóztatni kell, mivel „árazatlan externáliát” képvisel.

Az utóbbi levélben a cég azt is kijelentette, hogy ha támogatásokat fontolgatnak, azoknak „bevétel-semlegesnek” kell lenniük, magasabb adókat kellene bevezetni a fosszilis üzemanyagú autókra, hogy támogassák az elektromos autók értékesítését.

Érdekesség: A Tesla a 2024 első kilenc hónapjában 2,1 milliárd dollárt (1,65 milliárd fontot) keresett a riválisoknak értékesített hitelekből.

Források: Guardian, Fast Charge