Új keményítőforradalom: A TikTok hogyan indította el a sültkrumpli újjászületését az Egyesült Királyságban?

A sültkrumpli újra reneszánszát éli, ugyanis a TikTok algoritmusai révén a töltött krumpli új közönséget vonzanak, és ezt a korábban elavult klasszikust a pillanat ebédjévé alakítják. Fiatal krumpliárusok új életet lehelnek a hagyományos brit ételbe, modern csavarral a kedvenc feltétekhez.

A Prestonban, Lancashire-ben található, átalakított villamosból üzemelő sültkrumpli árus előtt már 10:30-ra sor kígyózik. A sorban álló vásárlók Liverpoolból, Glasgowból és Floridából is érkeztek. A nap első vásárlója ingyen kapja meg az ebédjét, és már korán reggel, 4:30-kor is voltak, akik kempingeztek a helyszínen. Ha megkérdeznénk a sorban állóktól, miért vannak itt, szinte mindenki ugyanazt a választ adná – látták a Spud Bros videóit a TikTokon.

A Spud Bros sikere

A Spud Bros valós testvérek, Jacob és Harley Nelson, akiknek több mint 2,6 millió követőjük van a közösségi médiában. Az elmúlt évben bejegyzéseik 1,5 milliárd alkalommal kerültek megtekintésre a TikTokon, és a napi nézettségük eléri a 10 milliót. Még a Jonas Brothers is rajongói lettek a sültkrumplinak.

„Mindenki szereti a jacket potato-t” – mondta Harley, 22 éves. „Ez jó komfort étel” – tette hozzá Jacob, 29 éves. „Nem lehet megverni, télen kellemes, laktató. És olcsó; öt font egy sajtos-babos töltött krumpli.”

A sikerük részben a jacket potato tartós népszerűségének köszönhető, de a testvérek a klasszikus összetevők javítására is törekedtek. Chili-jük kakaóporral és 10 különböző fűszerkeverékkel készül, reszelt sajtjuk pedig három helyi beszállítótól származik. „A jacket potato-t átvettük, de saját csavart is tettünk rá” – mondta Jacob.

A közösségi média ereje

A közösségi média videóik, amelyek az embereket vonzzák, szintén kulcsszerepet játszanak. „Tegnap 5000 ember nézte a livestreamünket” – tette hozzá. A TikTok fiókot az édesapjuk, Tony Nelson, 58, indította, miután a barátja, Keith Roberts halála után átvette a standot.

„Az emberek azt mondták, hogy a sültkrumpli nem elég vonzó” – mondta Tony. „De amit mondtak, az a közösségi média használata volt.” Jacob később kilépett az állásából, és csatlakozott a családi vállalkozáshoz, ami robbanásszerűen növekedett azóta.

„Ha három-négy évvel ezelőtt láttad volna ezt a sort, valószínűleg 50-70 év közötti emberek álltak volna itt. Most viszont fiatalok jönnek” – tette hozzá Tony.

A villamosban egy térkép látható, amely megmutatja, honnan érkeztek a vásárlók; Kenya, Japán és Kalifornia már le van karcolva. „Volt egy lány, aki európai túrát csinált, és Amerikából jött. Kifejezetten azért tervezte, hogy ellátogat az Egyesült Királyságba, mert látta a TikTok videóinkat” – mondta Jacob.

Globális hatás

A Spud Bros üzlete nemcsak a krumplit népszerűsíti, hanem Preston városát is felhelyezte a térképre. Az ő TikTok fiókjuk miatt a város a platformon népszerűvé vált, és most, amikor a testvérek utaznak, az emberek már felismerik a szülővárosuk nevét. „Most már nem mondom, hogy Manchester mellett élek, hanem hogy Prestonból származom” – mondta Harley.

Nemcsak a Spud Bros hozza el a brit sültkrumplit a globális közönség számára. Tamworthban Ben Newman, más néven Spudman, 3,7 millió követővel rendelkezik a TikTokon. Ő több mint két évtizede üzemelteti a standját, de a COVID alatt jelentős forgalomcsökkenés után szintén a TikTokhoz fordult, hogy újra felépítse az üzletét.

„Amikor először átvettük a standot, nem igazán használtam a közösségi médiát, nem láttam értelmét” – mondta Newman. „Ma viszont mindenki a telefonja fölé hajol, így ott kell hirdetni.”

A Spud Bros és más hasonló vállalkozások sikere azt mutatja, hogy a közösségi média ereje óriási hatással lehet a hagyományos ételek népszerűsítésére.

Érdekes tény: A TikTok algoritmusai képesek 10 millió napi megtekintést generálni, így a felhasználók által létrehozott tartalom hatalmas hatással lehet a globális étkezési trendekre.

Források: BBC News, The Guardian, TikTok