Valódi bűnözők, hamis áldozatok: hogyan vetik be a chatbotokat a telefonszélhámosok elleni globális harcban


A mesterséges intelligencia új frontja: a telefonos csalók elleni harc

A csaló telefonhívások mindennaposak lettek, de a mesterséges intelligencia most új szintre emeli a védekezést. Malcolm, egy idős úr angol akcentussal, zavartan kérdez: „Miféle üzletről beszélsz?” Egy másik napon Ibrahim, egy egyiptomi akcentussal beszélő udvarias férfi veszi fel a telefont: „Őszintén szólva, nem emlékszem, hogy mostanában vásároltam volna valamit,” mondja a reménykedő csalónak. „Talán az egyik gyerek, de ez nem a te hibád, igaz?”

A csalók valósak, de Malcolm és Ibrahim nem. Ők csak két beszélgető mesterséges intelligencia bot, amelyeket Dali Kaafar professzor és csapata hozott létre. Kaafar az ausztráliai Macquarie Egyetem kutatójaként alapította meg az Apate nevű rendszert, amely a görög megtévesztés istennőjéről kapta a nevét. Az Apate célja, hogy a globális telefonos csalásokat beszélgető AI segítségével legyőzze, kihasználva azokat a rendszereket, ahol a távközlési cégek azonosítani tudják a csaló hívásokat és elterelik azokat.

Kaafar akkor kapott ihletet, hogy visszafordítsa a telefonos csalók ellen a stratégiát, amikor egy „apás viccet” játszott el egy csaló hívóval a két gyermeke előtt egy napos pikniken. „A gyerekek nagyon jól szórakoztak,” mondja. „És arra gondoltam, hogy a cél az volt, hogy megtévesszem a csalót, hogy elpazarolja az idejét, így ne tudjanak másokkal beszélni.”

A következő napon Kaafar felhívta az egyetem Cyber Security Hub csapatát. „Jobb módot kell találnunk, mint az apás vicc módszere,” gondolta. És léteznie kellett valami okosabbnak, mint egy népszerű létező technológia – a Lennybot. Lenny, egy idős, ausztrál férfi, aki szívesen beszélget. Ő egy chatbot, amelyet arra terveztek, hogy a telemarketingeseket bosszantsa.

A távközlési cégek Ausztráliában közel 2 milliárd csaló telefonhívást blokkoltak 2020 decembere óta. Az Apate-botok különböző korúak, angolul beszélnek különböző akcentusokkal, és különböző érzelmekkel, személyiségekkel és válaszokkal rendelkeznek. Ha egy távközlési cég csalót észlel és átirányítja egy olyan rendszerhez, mint az Apate, a botok dolgoznak, hogy elfoglalják a csalókat. Különböző stratégiákat tesztelnek, tanulnak, hogy a csalók minél hosszabb ideig maradjanak a vonalon.

Kaafar reméli, hogy az Apate megzavarja a csaló hívások üzleti modelljét – amelyeket gyakran nagy, több milliárd dolláros bűnszervezetek irányítanak. A következő lépés az, hogy a megszerzett információk segítségével előre jelezzék és kezeljék a csalásokat valós időben.

Az Apate modelljét Richard Buckland, a UNSW kiberbűnözési professzora szerint az AI jótékony célokra használja – egyfajta „mézesbödön” a bűnözők csalogatására, majd tanulásra tőlük. Buckland figyelmeztet, hogy magas szintű bizalomra van szükség, hogy csak a csalókat irányítsák az AI botokhoz, mivel a téves azonosítás mindenhol előfordulhat.

Az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság (ACCC) égisze alatt működő Nemzeti Anti-Csalás Központ (NASC) figyelmeztet, hogy a csalók gyakran jól ismert szervezeteket személyesítenek meg és gyakran hamisítják a valódi telefonszámokat. A NASC arra figyelmeztetett, hogy az emberek azonnal tegyék le a telefont, és ne próbáljanak kapcsolatba lépni a csalókkal.

Az online scambaiter közösség virágzik, és Lenny továbbra is egyik kultikus hőse marad. Egy emlékezetes felvételben Lenny arra kéri a hívót, hogy várjon egy percet, miközben kacsák kezdenek hápogni a háttérben. „Elnézést ezért,” mondja Lenny. „Mit is mondott?”

Érdekes tény: A mesterséges intelligencia használata a csalások elleni küzdelemben már most is több milliárd dolláros kárt takarított meg világszerte.

Források: Macquarie University, UNSW, ACCC