A nagy amerikai mikrochip mobilizáció

Mary Springowski már régóta a mikrochipek megszállottja, mióta 2016-ban balesete történt. Ekkor egy teherautó, amely alkatrészeket szállított a Ford gyárba Ohio északkeleti részén, nekiütközött a lábának, és elszakította az Achilles-ínját, ami hetekig ágyhoz kötötte. A Fordnál 25 éve dolgozó Springowski a Cleveland Engine Plant csapatvezetője volt, ahol négyhengeres motorokat gyártottak különböző járművekhez. Emellett a szülővárosában, Lorainban, Ohio-ban, amely körülbelül 25 mérföldre található a Lake Eric partjától, városi tanács tagja is volt. Lorain, amely körülbelül 65,000 lakossal rendelkezik, korábban virágzó gyárváros volt: hajókat és autókat gyártottak, acélt és bronzot öntöttek. Egy üzem majdnem 16 millió Ford járművet gyártott közel öt évtizeden keresztül, mielőtt 2005-ben bezárt.

Lorain két hatalmas acélmű körül forog: az egyik gyár éppen bezárt az év elején, míg a másik körülbelül 800 munkást bocsátott el, az nemzetközi piaci ingadozásokra hivatkozva. Springowski szerint Lorain „nem jól van.” A baleset után sok időt töltött a kanapén, a lábát magasba emelve, próbálva megoldani Lorain problémáit. A város nemrégiben az Environmental Protection Agency által kötelező javításokat kapott az elavult szennyvízrendszerére. A város vízdíjat akart emelni, és az emberek panaszkodtak. Ez indította el Springowski gondolatait a víz értékéről: Lorain a Lake Erie partján fekszik, és a Black River egyik fő ága torkolatánál található. Az interneten rákeresett, hogy „mely iparágak használják a legtöbb vizet a termelésük során?”

Rövid időn belül megkapta a választ: a mikrochipek. Kiderült, hogy a chipgyártók világszerte aggódtak a szárazság miatt. Springowski a Facebookon posztolt, hangsúlyozva, hogy Lorain pontosan azt kínálja, amire a félvezető iparnak szüksége van: „Van vízünk! Sok víz!” Springowski eldöntötte, hogy a chipek meg fogják menteni Loraint. Évekig folytatta a beszélgetéseket és posztokat e témában. „Ez csak így működik az agyamban” – mondta.

A Covid-19 világjárvány alatt bekövetkezett hatalmas globális chiphiány idején kezdtek el egyesek figyelni rá. A munkahelyén a Springowski által vezetett szerelősoron sok állásidő volt. „Voltunk motorok, amelyek csak álltak,” mondja – várva, hogy beépítsék őket az autókba, amelyek chipekért várakoztak, miközben fiatal munkások munkanélküli segélyt gyűjtöttek. „Olyan embereink voltak, akiknek nem volt pénzük üzemanyagra.”

Springowski értesült arról, hogy az Egyesült Autógyártók Szakszervezete próbálja elérni, hogy az Egyesült Államok saját chipeket gyártson, ezért e-mailt küldött a szakszervezeti vezetőknek és egy ohio-i kongresszusi képviselőnek. „Ha chipgyártásról van szó, Lorainra kell nézniük” – írta. Nem kapott választ. Springowski azonban nem adta fel. „Itt van egy ARANY lehetőségünk!!!” posztolta a Facebookon a következő évben. „Valami nagyot akar? Mint a hajógyárak és a Ford volt? Ez az!!!”

Végül Springowski rájött, hogy közvetlenül a forráshoz kell fordulnia. Megnyitotta az e-mailt, amelyet a UAW-nak küldött, átírta, és elkezdett kutatni az összes chipgyártó cégről, hogy megtudja, hogyan érheti el a vezetőiket. 3,99 dollárt fizetett a RocketReach.com-on, hogy megkapja Pat Gelsinger, az Intel vezérigazgatójának e-mail címét, amely a világ legnagyobb félvezető cégei közé tartozik. 2021. április 28-án, amikor a Ford gyárában ismét alkatrészhiány volt – újabb állásidő – Springowski elkezdte küldeni az e-maileket. E-mailjei Gelsingernek és a lehető legtöbb chipgyártó vezérigazgatónak mentek, összesen körülbelül egy tucatnak, felsorolva az érveket, miért kellene Lorainba költözniük: friss víz bősége; hozzáférés egy nagy kikötőhöz, utakhoz és vasutakhoz; egy virágzó közösségi főiskola, amely készen áll egy új munkaerő képzésére.

Springowski fellebbezését a trademark Springowski lelkesedésével zárta: „Nézzük meg, hogyan valósíthatjuk meg ezt! Semmi sem zárható ki, és minden nyitott a megbeszélésre és megfontolásra!”

Érdekes tény: Az AI technológia fejlődése forradalmasította a chipgyártást, lehetővé téve a hatékonyabb és gyorsabb mikrochipek előállítását.

Forrás: New York Times, Politico, Ohio Department of Transportation